HYÖTYJUTUT

Älylaitteilla toimivat autot voivat olla koeajossa jo ensi vuonna

Tampereen yliopisto kehittää alan yritysten kanssa autojen moniaistillisia ja älykkäitä käyttöliittymiä. Sensorit ja anturit välittävät kuljettajalle koko ajan enemmän tietoa esimerkiksi vaaratilanteista ja osaavat lukea kuljettajan katseen suuntaa.
Kuljettajan käyttäytymistä ja reaktioita erilaisiin ärsykkeisiin tutkitaan Taushi-tutkimuskeskuksen simulaattorissa. Uusi tutkimuslaitteisto on parhaillaan rakenteilla. Jani Lylykankaan ajosuoritusta seuraavat tutkija Jussi Rantala (vas.), professori Roope Raisamo ja yhteyspäällikkö Arto Hippula. Kuva: Kari Pitkänen
Kuljettajan käyttäytymistä ja reaktioita erilaisiin ärsykkeisiin tutkitaan Taushi-tutkimuskeskuksen simulaattorissa. Uusi tutkimuslaitteisto on parhaillaan rakenteilla. Jani Lylykankaan ajosuoritusta seuraavat tutkija Jussi Rantala (vas.), professori Roope Raisamo ja yhteyspäällikkö Arto Hippula. Kuva: Kari Pitkänen

Sähkö ja äly. Nämä kaksi autoteollisuuden valtatrendiä muokkaavat parhaillaan vahvimmin sitä, millaisilla autoilla ajamme 2020-luvulla ja miten koko liikenne muuttuu lähivuosikymmeninä. Suomessa ei katsella kehitystä sivusta. Alalla toimivat yliopistot ja...

Tampereen yliopisto kehittää alan yritysten kanssa autojen moniaistillisia ja älykkäitä käyttöliittymiä. Sensorit ja anturit välittävät kuljettajalle koko ajan enemmän tietoa esimerkiksi vaaratilanteista ja osaavat lukea kuljettajan katseen suuntaa.

Haluatko lukea tämän jutun?

Samalla tilauksella saat käyttöösi Forssan seudun kiinnostavimmat uutiset, asiaa ja viihdettä kotimaasta ja maailmalta.

Tilaa 3kk digiä 15 eurolla

Oletko jo tilaaja?

Kirjaudu sisään

Uusimmat

Näkoislehti

12.8.2020

Fingerpori

comic