HYÖTYJUTUT

Älylaitteilla toimivat autot voivat olla koeajossa jo ensi vuonna

Tampereen yliopisto kehittää alan yritysten kanssa autojen moniaistillisia ja älykkäitä käyttöliittymiä. Sensorit ja anturit välittävät kuljettajalle koko ajan enemmän tietoa esimerkiksi vaaratilanteista ja osaavat lukea kuljettajan katseen suuntaa.
Kuljettajan käyttäytymistä ja reaktioita erilaisiin ärsykkeisiin tutkitaan Taushi-tutkimuskeskuksen simulaattorissa. Uusi tutkimuslaitteisto on parhaillaan rakenteilla. Jani Lylykankaan ajosuoritusta seuraavat tutkija Jussi Rantala (vas.), professori Roope Raisamo ja yhteyspäällikkö Arto Hippula. Kuva: Kari Pitkänen
Kuljettajan käyttäytymistä ja reaktioita erilaisiin ärsykkeisiin tutkitaan Taushi-tutkimuskeskuksen simulaattorissa. Uusi tutkimuslaitteisto on parhaillaan rakenteilla. Jani Lylykankaan ajosuoritusta seuraavat tutkija Jussi Rantala (vas.), professori Roope Raisamo ja yhteyspäällikkö Arto Hippula. Kuva: Kari Pitkänen

Tampereen yliopisto kehittää alan yritysten kanssa autojen moniaistillisia ja älykkäitä käyttöliittymiä. Sensorit ja anturit välittävät kuljettajalle koko ajan enemmän tietoa esimerkiksi vaaratilanteista ja osaavat lukea kuljettajan katseen suuntaa.

Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa 3kk digiä 15 eurolla

Oletko jo tilaaja?

Kirjaudu sisään

Fingerpori

comic

Uusimmat