HYÖTYJUTUT

Dinosaurukset elävät jatkoajalla – isonkin lataushybridin saa kulkemaan pienellä kulutuksella, mutta pitkillä matkoilla hyödyt häviävät

Kia Sorenton plug-in-malli yllätti koeajossa, kun akun latausvirta riitti kymmenen kilometriä ilmoitettua pidemmälle.
Kian iso maasturi on jykevän, mutta ei luotaantyöntävän näköinen. Peltien alle kätketty hybriditekniikka osoittaa, että isokin voi olla (melko) hyvätapainen. Kuva: Kari Pitkänen

Iso ja komea, sisältä kuin amerikkalainen unelma. Tällaiselta tuntuu ison SUV-kokoluokan Kia Sorento. Mikäs tässä ajellessa, komeasti ja korkealla.

Mielikin on tavanomaista kepeämpi. Nyt ei holtittomasti tuprutella fossiileja taivaalle, sillä matka sujuu lataussähköllä. Auton lataushybridiversiossa on 13,8 kilowattitunnin akku. Valmistajan mukaan sähkövoimalla voisi ajaa 57–70 kilometriä, ajo-oloista ja -ympäristöstä riippuen.

Onhan noita lupauksia, ehdin ajatella. Täyteen lataamisen jälkeen auto ilmoittaa, että edessä olisi vain 45 kilometriä sähköajoa.

Kia yllättää iloisesti. Akkuvoima riitti 56 kilometrin matkalle. Siitä puolet oli kaupunki- ja puolet maantieajoa.

Jos olisin ajanut vain taajamissa, ainakin 60 kilometrin raja olisi ylittynyt varmasti. Mahdollisesti olisin jopa yltänyt 70:n paremmalle puolelle.

Totuus iskee silmille maanteillä

Kian valttina on erittäin tehokas ja toimiva rekuperaatio eli energian talteenottokyky. Hidastus- ja jarrutusenergiaa talletetaan akkuun ja käytetään sieltä ajoenergiaksi.

Siksi Sorento kuten muutkin hybridi- ja sähköautot ovat tehokkaimmillaan juuri taajama-ajossa eli ympäristössä, jonne ne ensisijaisesti on tarkoitettukin.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Kojelauta on leveä kuten koko autokin ja somistettu alumiinilistoilla. Koko auton olemus on viritetty amerikkalaiseen makuun, sillä USA on merkille tärkeä markkina-alue. Kuva: Kari Pitkänen

Kojelauta on leveä kuten koko autokin ja somistettu alumiinilistoilla. Koko auton olemus on viritetty amerikkalaiseen makuun, sillä USA on merkille tärkeä markkina-alue. Kuva: Kari Pitkänen

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Konepellin alta löytyy 1,6-litraisen bensiinimoottorin parina kestomagneetti-sähkömoottori. Oranssit osat varoittavat sähköjärjestelmän korkeajännitteestä. Kuva: Kari Pitkänen

Konepellin alta löytyy 1,6-litraisen bensiinimoottorin parina kestomagneetti-sähkömoottori. Oranssit osat varoittavat sähköjärjestelmän korkeajännitteestä. Kuva: Kari Pitkänen

Suomen oloissa tämä on haaste. Taajamat ovat meillä pieniä ja etäisyydet pitkiä. Lataushybridi ja sähköautokin ovat järkevimmillään puolessa tusinassa kaupungeistamme, mutta toisaalta: kuka ostaa Kia Sorenton kaltaista isoa ja raskasta autoa pelkkään taajama-ajoon? Varsinkin, kun se olisi saatava mahtumaan pysäköintitalojen yhä kapeammilta tuntuviin parkkiruutuihin?

Kun Sorentolla siirtyy maanteille, totuus iskee silmille. Näin käy varsinkin heti, kun pelkkä akkuvoima loppuu.

Vauhdista ja maastosta riippuen tauluun on helppo piirrättää jopa toiselle kymmenelle painuvia kulutuslukemia. Keskikulutus omalla ajolenkilläni – jonka aikana siis hybridiakusto ajettiin kaksi kertaa tyhjäksi – oli 8,5 litraa sadalla kilometrillä.

Auton massaan ja ilmanvastukseen nähden se on siedettävä, mutta ei aivan erinomainen lukema.

Hybriditeknologia tuonut lisäaikaa

Sorento on esimerkki isosta maasturiluokan autosta, jolle hybriditeknologia on tuonut kaivattua lisäaikaa. Auto tuli myyntiin ensin bensiini- ja dieselmoottorisena, sitten siitä esiteltiin täyshybridiversio (ilman ulkoista latausta) ja nyt uusimpana töpselimalli eli plug-in-hybridi.

Samoin tekee nyt moni muukin autonvalmistaja. Varsinkin isoimpien autojen päästötasot saadaan tällä ratkaisulla siedettävälle tasolle, eikä koko pyörää tarvitse suunnitella uudelleen.

Moni autonostajakin siirtyy sähköiseen maailmaan juuri lataushybridien kautta. Meillä se on jopa järkevä liike, koska julkiset latausmahdollisuudet ovat harvassa, toimijoita ja niiden sovelluksia käyttäjän kannalta liikaa ja lataussähkön hinnoittelu lievästi sanoen epäselvää.

Jos siis ei huvita tai ei voi ajaa juuri nyt sähköllä, käytössä on aina bensiinimoottori. Tosin tällä taktiikalla lataushybridien ilmasto- ja päästöhyödyt jäävät melkein kokonaan saavuttamatta. Ei hyvä sekään.

Kaikkein hölmöintä on nimittäin kantaa autossa mukanaan sähkö- ja hybriditekniikan tuoma jopa parin sadan kilon lisäkuorma ilman, että sillä saavutetaan mitään.

Isojen hybridiautojen painotetut WLTP-testinormin mukaiset kulutuslukemat ovat vielä oma ihmettelyn aiheensa. Tässä autossa ne ovat 1,6 litraa (keskikulutus) ja 38 grammaa (CO2-päästöt kilometrillä).

Käytännössä niitä lähelle voi päästä vain, mikäli plug-in-hybridiauto on aina seisoessaan kiinni latausjohdossa ja sillä ajetaan sähkövoimalla aina kun mahdollista. Reaalimaailmassa harvoin on.

Ajaminen on mukavan pehmeää

Itse autona ja tämän alan teollisuuden lopputuotteena Sorento on kuitenkin miellyttävä tuttavuus.

Ajaminen on mukavan pehmeää, mutta alusta ei silti vaikuta löysältä. Akustiikka on onnistunut ja matkustamo hyvin äänetön, myös ajettaessa pelkän polttomoottorin voimalla.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Pyöreä vaihteenvalitsin keskikonsolissa on näyttävä ja kätevä muotoilun yksityiskohta. Kuva: Kari Pitkänen

Pyöreä vaihteenvalitsin keskikonsolissa on näyttävä ja kätevä muotoilun yksityiskohta. Kuva: Kari Pitkänen

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Tilat takapenkillä ovat reilut, ja istuinosa on riittävän pitkä ja sopivasti kallistettu antamaan tukea matkustajan jaloille. Kuva: Kari Pitkänen

Tilat takapenkillä ovat reilut, ja istuinosa on riittävän pitkä ja sopivasti kallistettu antamaan tukea matkustajan jaloille. Kuva: Kari Pitkänen

Jousitus on hiottu kantamaan pääasiassa akuston tuoma lisäpaino vaivatta. Uusimmassa Sorento-sukupolvessa onkin ensimmäisenä käytössä Kian tuorein SUV-mallien alustaratkaisu.

Ison lataushybridin voi valita 5- tai 7-paikkaisena. Neliveto varmistaa pito- ja maasto-ominaisuudet, ja koukkuun voi kytkeä 1 500-kiloisen jarrullisen perävaunun.

Nykyautojen tapaan turvallisuusvarusteita ja -ominaisuuksia on saatavilla enemmän kuin lääkärikään määräisi.

Arkiajossa tarpeellisimpia lienevät katvealueen valvonta eli niin sanottu kaistavahti, katvealueen monitori eli taustapeilinäkymä kuljettajien silmien edessä mittaristossa sekä risteyksissä toimiva hätäjarrutus. Jälkimmäisin tunnistaa muut ajoneuvot, pyöräilijät ja jalankulkijat ja voi estää risteyskolarit pysäyttämällä auton ajoissa.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Kia Sorento on koeajossa kaiken kaikkiaan miellyttävä tuttavuus ja saa hyvät pisteet. Kuva: Kari Pitkänen

Kia Sorento on koeajossa kaiken kaikkiaan miellyttävä tuttavuus ja saa hyvät pisteet. Kuva: Kari Pitkänen

Kia Sorento

Malli Kia Sorento 1,6 T-GDI Plug-in Hybrid AWD Business Luxury 5P

Tilavuus/sylinterit

1598 cm3/4

Teho

132 kW (180 hv)/5500 r/min

Vääntö

265 Nm/alk. 1500 r/min

Suurin hybriditeho

195 kW (265 hv)

Suurin hybridivääntö

350 Nm

Huippunopeus

193 km/h

Yhd. kulutus

1,6 l/100 km

CO2-päästöt

38 g/km

Pituus/leveys/korkeus

481/170/190 cm

Paino/akseliväli

alk. 1940 kg/281,5 cm

Tavaratila

693–2077 l

Renkaat

235/55 R19

Vapaa autoetu/käyttöetu

1 110 / 945 e/kk

Hinta

63 436 euroa

Plussaa

Matkustamo ja tavaratilat, ajamisen hiljaisuus, rekuperaatiokyky, vetokyky

Miinusta

Vain 3,3 kW:n sisäinen laturi ja siitä seuraava akuston 3,5–5 tunnin latausaika

Arvio

****

Uusimmat

Fingerpori

comic