HYÖTYJUTUT

Jos robotti saa ajaa autoa yksin, ketä rangaistaan kolarin sattuessa? Täysin automaattinen ohjausjärjestelmä voi pian olla totta Suomessakin

Suomi on monien muiden Euroopan maiden tavoin vaatimassa, että ajoneuvoa saisi kuljettaa ihmisen sijasta myös täysin automaattinen ohjausjärjestelmä. Kansainvälisiin tieliikennesopimuksiin tulevasta muutoksesta päätetään Genevessä maaliskuun alussa. Jos sopimusta muutetaan, liikenneonnettomuuksien vastuukysymykset pitää arvioida joka maassa erikseen.
VTT:n robottiauto Marilyn on rakennettu ja varusteltu Citroën-pohjalle. Auton avulla on kehitetty muun muassa autonomisen ajoneuvon kykyä selvitä usvassa ja sumussa ja hankalissa pohjoismaisissa oloissa. Kuva: Kari Pitkänen
VTT:n robottiauto Marilyn on rakennettu ja varusteltu Citroën-pohjalle. Auton avulla on kehitetty muun muassa autonomisen ajoneuvon kykyä selvitä usvassa ja sumussa ja hankalissa pohjoismaisissa oloissa. Kuva: Kari Pitkänen

Sveitsin Genevessä järjestetään autonäyttelyn lisäksi toinenkin autoilun tulevaisuuden kannalta kiinnostava tapahtuma maaliskuussa. Kaupungissa kokoontuu YK:n Euroopan talouskomission (UNECE) alainen WP1-työryhmä. Tänä keväänä sen asialistalla on poikkeuksellisen merkittävä esitys. Sen mukaan...

Suomi on monien muiden Euroopan maiden tavoin vaatimassa, että ajoneuvoa saisi kuljettaa ihmisen sijasta myös täysin automaattinen ohjausjärjestelmä. Kansainvälisiin tieliikennesopimuksiin tulevasta muutoksesta päätetään Genevessä maaliskuun alussa. Jos sopimusta muutetaan, liikenneonnettomuuksien vastuukysymykset pitää arvioida joka maassa erikseen.

Haluatko lukea tämän jutun?

Samalla tilauksella saat käyttöösi Forssan seudun kiinnostavimmat uutiset, asiaa ja viihdettä kotimaasta ja maailmalta.

Tilaa 1kk digiä alk. 1 eurolla

Oletko jo tilaaja?

Kirjaudu sisään

Fingerpori

comic

Näkoislehti

28.3.2020

Uusimmat