HYÖTYJUTUT

Juokse intervallit kovaa, mutta ei täysillä – Valmentajaguru kertoo, miten tavallinenkin kuntoilija voi hyötyä huippu-urheilijoiden tehoharjoituksista

Maltillinen peruskuntoharjoittelu on hyvän kestävyyskunnon perusta. Suorituskyky paranee kuitenkin vain, jos elimistölle antaa välillä hiukan enemmän ärsykettä. Myös vasta-alkaja voi totutella säännölliseen liikuntaan intervalliharjoittelun avulla. Huippu-urheilukoordinaattori Reijo Jylhä neuvoo, miten kannattaa aloittaa.
Markku Moilanen juoksee intervalleja kerran, pari viikossa. Rovaniemeläinen Moilanen harjoittelee pitkiä polkujuoksuja varten. Tehoharjoitukset auttavat häntä juoksemaan pitkät matkat nopeammin. Kuva: Jouni Porsanger
Markku Moilanen juoksee intervalleja kerran, pari viikossa. Rovaniemeläinen Moilanen harjoittelee pitkiä polkujuoksuja varten. Tehoharjoitukset auttavat häntä juoksemaan pitkät matkat nopeammin. Kuva: Jouni Porsanger

Myös tavallinen kuntoilija voi hyötyä intervalliharjoittelusta. Intervalleilla, eli nopea- ja hidastempoisen liikunnan vaihtelulla, tarkoitetaan yleensä tehoharjoituksia. Jotta suorituskyky paranee, elimistö tarvitsee aina vain enemmän ärsykettä. Rankan harjoituksen jälkeen elimistö pyrkii...

Maltillinen peruskuntoharjoittelu on hyvän kestävyyskunnon perusta. Suorituskyky paranee kuitenkin vain, jos elimistölle antaa välillä hiukan enemmän ärsykettä. Myös vasta-alkaja voi totutella säännölliseen liikuntaan intervalliharjoittelun avulla. Huippu-urheilukoordinaattori Reijo Jylhä neuvoo, miten kannattaa aloittaa.

Haluatko lukea tämän jutun?

Samalla tilauksella saat käyttöösi Forssan seudun kiinnostavimmat uutiset, asiaa ja viihdettä kotimaasta ja maailmalta.

Tilaa 3kk digiä 15 eurolla

Oletko jo tilaaja?

Kirjaudu sisään

Uusimmat

Näkoislehti

30.9.2020

Fingerpori

comic