HYÖTYJUTUT

Näin Suomessa lomailtiin 1900-luvun alussa, kun matkailu oli vielä harvojen huvia

Suomalainen työväestö pääsi nauttimaan matkailun iloista yleisemmin vasta 1920-luvulta alkaen, kun heidän vapaa-aikansa lisääntyi. Imatrankoski oli Suomen matkailun suosikkikohde 1800- ja 1900-luvun vaihteessa, mutta myöhemmin uusi hittikohde löytyi Jäämeren rannalta. Lentoyhtiö Aero Oy:n pikalinja kuljetti suomalaisia Petsamoon vain seitsemän välilaskun taktiikalla.
Ernst Lampén ja Wolter Stenbäck kuvattuna vuonna 1921 todennäköisesti Sodankylän ja Ivalon välillä. Stenbäck jäi Inariin aloittaen siellä matkailun kehittämistyön. Lampén ja kuvan ottanut Ragnar Numelin jatkoivat matkaansa hevoskärryillä Petsamoon läänin maaherran Ilmari Heleniuksen luokse Alaluostarille. Tämä tapaaminen oli Seppo J. Partasen mukaan tärkeä koko Suomen matkailun kehittämisen kannalta. Kuva: Ragnar Numelin

Suomalainen työväestö pääsi nauttimaan matkailun iloista yleisemmin vasta 1920-luvulta alkaen, kun heidän vapaa-aikansa lisääntyi. Imatrankoski oli Suomen matkailun suosikkikohde 1800- ja 1900-luvun vaihteessa, mutta myöhemmin uusi hittikohde löytyi Jäämeren rannalta. Lentoyhtiö Aero Oy:n pikalinja kuljetti suomalaisia Petsamoon vain seitsemän välilaskun taktiikalla.

Haluatko lukea koko jutun ja muut paikalliset artikkelit?

Tutustu digiin eurolla

Samalla tilauksella pääset lukemaan Forssan Lehden kiinnostavimmat uutiset sekä mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu:

  • Kaikki verkkosisällöt
  • Näköislehden ja liitteet
  • Sovelluksen

Olen jo tilaaja

Jos olet jo tilaaja, pääset lukemaan artikkelin loppuun kirjautumalla sisään.

Uusimmat

Fingerpori

comic

Näkoislehti

30.11.2020