HYÖTYJUTUT

Näin Suomessa lomailtiin 1900-luvun alussa, kun matkailu oli vielä harvojen huvia

Suomalainen työväestö pääsi nauttimaan matkailun iloista yleisemmin vasta 1920-luvulta alkaen, kun heidän vapaa-aikansa lisääntyi. Imatrankoski oli Suomen matkailun suosikkikohde 1800- ja 1900-luvun vaihteessa, mutta myöhemmin uusi hittikohde löytyi Jäämeren rannalta. Lentoyhtiö Aero Oy:n pikalinja kuljetti suomalaisia Petsamoon vain seitsemän välilaskun taktiikalla.
Ernst Lampén ja Wolter Stenbäck kuvattuna vuonna 1921 todennäköisesti Sodankylän ja Ivalon välillä. Stenbäck jäi Inariin aloittaen siellä matkailun kehittämistyön. Lampén ja kuvan ottanut Ragnar Numelin jatkoivat matkaansa hevoskärryillä Petsamoon läänin maaherran Ilmari Heleniuksen luokse Alaluostarille. Tämä tapaaminen oli Seppo J. Partasen mukaan tärkeä koko Suomen matkailun kehittämisen kannalta. Kuva: Ragnar Numelin
Ernst Lampén ja Wolter Stenbäck kuvattuna vuonna 1921 todennäköisesti Sodankylän ja Ivalon välillä. Stenbäck jäi Inariin aloittaen siellä matkailun kehittämistyön. Lampén ja kuvan ottanut Ragnar Numelin jatkoivat matkaansa hevoskärryillä Petsamoon läänin maaherran Ilmari Heleniuksen luokse Alaluostarille. Tämä tapaaminen oli Seppo J. Partasen mukaan tärkeä koko Suomen matkailun kehittämisen kannalta. Kuva: Ragnar Numelin

Suomalainen työväestö pääsi nauttimaan matkailun iloista yleisemmin vasta 1920-luvulta alkaen, kun heidän vapaa-aikansa lisääntyi. Imatrankoski oli Suomen matkailun suosikkikohde 1800- ja 1900-luvun vaihteessa, mutta myöhemmin uusi hittikohde löytyi Jäämeren rannalta. Lentoyhtiö Aero Oy:n pikalinja kuljetti suomalaisia Petsamoon vain seitsemän välilaskun taktiikalla.

Tämä sisältö on avoinna tilaajillemme.

Haluatko lukea koko artikkelin?

Tilaa 3kk digiä 15 eurolla

Oletko jo tilaaja?

Kirjaudu sisään

Fingerpori

comic

Uusimmat