HYÖTYJUTUT

Osaatko ennakoida raskaan ajoneuvon oikein? - Kääntyvä yhdistelmä-ajoneuvo täyttää risteyksen jopa puolen minuutin ajan

Kääntyvä yhdistelmä-ajoneuvo täyttää risteyksen jopa puolen minuutin ajan. Hidasta ja jarruta ajoissa. Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnan jäsenenä toiminut ylikonstaapeli Harry Rantahakalan tähdentää, että ajonopeus on todella kriittinen tekijä. Jalankulkijan kannattaa muistaa, että jos hän ei näe rekan kuljettajaa, ei tämäkään todennäköisesti näe häntä. Kannattaa muistaa, että myös kuljettajien itse tekemät näkemäesteet kuten kilvet, kyltit, viirit sekä tasot haittaavat havaintojen tekoa
Mercedeksen uudessa järjestelmässä ei ole lainkaan sivupeilejä, vaan kamerat välittävät kuvan auton sivuilta pilarien näyttöihin. Kuva: Daimler AG ? Product Communications Daimler Trucks
Mercedeksen uudessa järjestelmässä ei ole lainkaan sivupeilejä, vaan kamerat välittävät kuvan auton sivuilta pilarien näyttöihin. Kuva: Daimler AG ? Product Communications Daimler Trucks

Kuvittele tilanne: matkaa risteykseen on hyvinkin puoli kilometriä. Sivutieltä päätielle on kääntymässä 25-metrinen täysperävaunullinen ajoneuvoyhdistelmä. Miten toimit?

Ainakaan risteystä ei kannata lähestyä sillä mielellä, että isompi ajoneuvo ehtisi pois alta. Mitä massiivisempi yhdistelmä, sitä verkkaisempia ovat sen liikkeet.

– Laske nopeutta heti, varsinkin jos risteys on edessäsi päätien mutkan takana. Täysperävaunuyhdistelmä kääntyy risteyksessä jopa puoli minuuttia, ajokouluttaja ja ylikonstaapeli Harry Rantahakala neuvoo.

– Jalka ylös kaasulta mahdollisimman nopeasti. Mitä pikemmin aloitat, sen parempi. Sillä hallitaan tilanne ja luodaan parempaa liikenneturvallisuutta.

Ammattikuljettaja paikkaa ammattitaidottomien virheitä

Neuvot pätevät paitsi kaikille raskaan ajoneuvon kuljettajille, myös yhtä hyvin henkilöautoilijoille. Vastuu teiden turvallisuudestahan on yhteinen.

Rovaniemellä oppi uppoaa otolliseen maaperään. Rantahakalan ja kollega Niko Virtasen luentoa on kuuntelemassa parikymmentä raskaan liikenteen ajokouluttajaa, joiden on määrä levittää alan uusimmat opit omiin kuljetusalan asiakasyrityksiinsä.

Liikenneturvan järjestämään nelipäiväiseen niin sanottuun Reak-kurssiin sisältyy luentojen ja kirjallisten töiden lisäksi valmennusta toimintaan ajoharjoitteluradalla sekä erilaisissa hätätilanteissa. Kurssin lopuksi osallistujat antavat omat opetusnäytteensä aidoissa koulutustilanteissa.

– Ammattikuljettajalta vaaditaan liikenteessä enemmän kuin normiautoilijalta, Rantahakala linjaa.

– Ammattikuljettajien tehtävä on paikata ammattitaidottomien kuljettajien tekemiä virheitä, jatkaa kurssilainen Tony Gauffin.

Ajonopeus on kriittinen tekijä

Yksi kurssilaisia puhuttavista teemoista oli jalankulkijoiden ja kevyen liikenteen sekä raskaiden ajoneuvojen välinen suhde. Pelkkä isojen autojen koko ja massa riittävät tekemään mahdollisista yhteentörmäyksistä aina hengenvaarallisia.

– Jos et itse kuljettajana näe jalankulkijaa risteyksessä, pysäytä vaikka auto ja hyppää ulos ja varmista, missä kävelijä todella on, Rantahakala opastaa ammattilaisia.

– Pitkät yhdistelmät jäävät joskus väkisinkin seisomaan hetkeksi suoja- ja pyöräteiden päälle. Se on pienempi haitta kuin onnettomuus.

Paras keino turvalliseen ja samalla taloudelliseen ajamiseen on muun liikenteen ennakointi, istuttiin sitten ison auton ohjaamossa tai henkilöauton ohjauspyörän takana.

– Ajonopeus on todella kriittinen tekijä, Harry Rantahakala kertaa liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnan jäsenenä saamiaan kokemuksia.

– Jos vauhti nousee 40:stä 50 kilometriin, on veitsenterällä loukkaantuuko vai kuoleeko jalankulkija törmäyksessä.

Keskittyminen laskee jo puolessatoista tunnissa

Ammattikuljettajan hyvä liikenneturvallisuus koostuu samoista perusasioista kuin vähän kokemattomankin ratinkääntäjän: ennakoinnista, havainnoinnista, kuljettajan ja ajoneuvon hyvästä kunnosta sekä tarkkaavaisuudesta tien päällä.

– Jos jokin tekijä tässä ketjussa pettää, tuloksena voi olla liikenneonnettomuus, Niko Virtanen painottaa.

Esimerkiksi väsymys heikentää ajosuoritusta nopeasti ja dramaattisesti.

– Väsyneenä ajamista ei koeta läheskään niin vaaralliseksi kuin se todellisuudessa on, Liikenneturvan koulutusohjaaja Pentti Tervo sanoo.

– Lyhyt tauko neljän ja puolen tunnin ajamisen jälkeen ei riitä. Jo puolessatoista tunnissa kuljettaja rupeaa touhuilemaan ratissa jotakin ylimääräistä, ja keskittyminen ajamiseen laskee. Tauko on paikallaan viimeistään kahden ajotunnin jälkeen, Harry Rantahakala neuvoo kuljettajia.

”Jos et näe kuljettajaa, hän ei näe sinua”

Jos raskas ajoneuvo kolaroi muun liikenteen kanssa, ainakin osasyynä on hyvin todennäköisesti katvealue ja sen aiheuttama havaintovirhe.

– Moni ajattelee, että korkeasta ohjaamosta näkee hyvin. Näin ei joka tilanteessa ole. Jos et itse näe kuljettajaa, hänkään ei todennäköisesti näe sinua, Liikenneturvan koulutusohjaaja Toni Vuoristo huomauttaa.

Katvealue syntyy, kun esimerkiksi tuulilasia ympäröivä A-pilari peittää näkyvyyden risteyksessä. Tai peilin kulma ei ole riittävä, jolloin auton kyljelle syntyy ”kuollut kulma”.

– Erityisen tarkka pitää olla kaistaa vaihdettaessa, oikealle käännyttäessä, liikkeelle lähdettäessä ja peruutettaessa.

Ison ajoneuvon katvealueet ovat muille helposti hengenvaarallisia. Pyöräilijä tai kokonainen autokin jäävät helposti piiloon kääntyvän kuorma-auton tai rekan kyljelle.

– Ajoneuvon omat rakenteet ja myös kuljettajien itse tekemät näkemäesteet kuten kilvet, kyltit, viirit sekä tasot haittaavat havaintojen tekoa. Yhdistelmien kasvaneet pituudet lisäävät haasteita entisestään, Rahtarit ry:n puheenjohtaja Timo Kima tietää.

Uusia keinoja näkyvyyteen

Esimerkiksi Mercedes-Benz tarjoaa kuorma-autoihinsa sivuvalvonta-avustinta. Se seuraa tutkasensoreilla liikennettä auton ympärillä ja varoittaa kuljettajaa ääni- ja valomerkeillä, mikäli joku uhkaa jäädä kääntyvän ajoneuvon alle.

Liikenneturva, AKT ja Rahtarit ry selvittivät 1 039 ammattikuljettajan kyselyllä kokemuksia kuljettajaa avustavista teknisistä järjestelmistä kesällä 2018.

Vastaajista vain 5 prosentilla oli autossa 360 asteen kameravalvonta ja 8 prosentilla kuolleen kulman varoitusjärjestelmä.

Seitsemän kymmenestä toivoi autoonsa kuolleen kulman varoitinta ja yli puolet 360 asteen kameraa.

Ajonopeus vs. pysähtymismatka

Rovaniemellä vertailtiin erikokoisten ja -painoisten ajoneuvojen jarrutusmatkoja maantien varalaskupaikalla toteutetussa testissä.

Sää oli aurinkoinen, pakkasta oli 5 astetta ja asvaltin pinta pääosin kuiva, pinnalla vain hieman irtolunta. Ajonopeus oli kaikilla autoilla 70 km/h.

SUV-katumaasturin jarrutusmatka oli 40 metriä, tyhjän kuorma-auton 60 metriä ja linja-auton (ilman matkustajia) 65 metriä.

Tyhjä kuorma-auton ja varsinaisen perävaunun yhdistelmä pysähtyi 64 metrin matkalla. Kuormattuna (64 tonnia) vastaava yhdistelmä pysähtyi 92 metrin viivalla.

20 kilometriä lisää

SUV-maasturilla ja linja-autolla tehtiin jarrutustestit myös 90 km/h:n nopeudesta.

Maasturin jarrutusmatka yli kaksinkertaistui 88 metriin, linja-auto seisahtui 118 metrin kohdalla.

Ajonopeudella on suuri merkitys kriittisissä tilanteissa: kun nopeus kaksinkertaistuu, jarrutusmatka nelinkertaistuu.

Jäinen alusta vaikeuttaa ajoneuvon hallintaa ja pidentää jarrutusmatkoja kaikkein selvimmin.

Uusimmat

Fingerpori

comic