HYÖTYJUTUT

Sama ohjelma ei houkuttele tv-kanavalla ja suoratoistopalvelussa – draama korostuu Yle Areenassa, Ruudussa ja Mtv-palvelussa

Temptation Island Suomi on esimerkki ohjelmasarjasta, joka kerää suoratoistopalvelu Ruudussa suhteessa enemmän katselua kuin moni muu. Viidennen kauden jaksossa seitsemän tanssivat Santeri Nurminen ja Jenina Vornanen. Kuva: Nelonen media
Temptation Island Suomi on esimerkki ohjelmasarjasta, joka kerää suoratoistopalvelu Ruudussa suhteessa enemmän katselua kuin moni muu. Viidennen kauden jaksossa seitsemän tanssivat Santeri Nurminen ja Jenina Vornanen. Kuva: Nelonen media

Suomessa perinteisen television katselu ei ole vähentynyt niin paljon kuin Yhdysvalloissa – vielä. Tulevaisuudessa lasku on luvassa, sillä nuoret katsovat selvästi vähemmän televisiosta samaan tapaan kuin vanhemmat ikäluokat.

Ylen TV1:n kolmen kärki on lähes sama viikosta viikkoon: kello 20.30:n uutiset, Urheiluruutu ja alueuutiset. Yle Areenan suosituimmat touko-kesäkuun vaihteessa olivat Au pairit Havaijilla, Yle uutiset suora ja Uusi päivä. Useimmiten kolmen kärjessä ei ole yhtään samaa ohjelmaa, esimerkkinä toukokuun alkuviikko, jolloin Yle Areenan kärkikolmikko oli Uusi päivä, Sydämen asialla ja Kotikatu.

Yle Areenan palvelupäällikkö Kari Haakana sanoo, että listauksessa näkyy erilainen käyttö.

Perinteisen television puolella korostuvat suorat lähetykset ja tapakäyttö. Se on huomattavaa varsinkin illan 20.30 uutislähetyksen kohdalla. Iltauutisten keskikatsojamäärä vaihtelee viikoittain lähes 800 000 ja yli miljoonan välillä.

Oma valinta vie suoratoistoon

Kaikkien suoratoistopalveluiden avaamisessa painottuu oma valinta. Sitä katsotaan silloin, kun se itselle sopii, ja mieltymykset vaikuttavat myös katsottaviin ohjelmiin.

– Jos käyttäjät ovat tyytyväisiä, ei katsomistapojen eriytymisessä ole ongelmaa, Haakana sanoo.

Näin sanoo myös Nelonen Median televisiojohtaja Ville Toivonen.

Haluamme, että meillä on suurimmat ohjelmailmiöt ja katsoja saa itse päättää, mistä ja koska ne katsoo, Toivonen toteaa.

MTV:n kanavajohtaja Jaana Pasosen mukaan kuluttajilla on yhä enemmän valinnanvaraa siitä, missä, miten ja milloin tv-ohjelmia kuluttaa.

– Monen ohjelman kokonaisyleisö onkin kasvanut ihan uudelle tasolle uusien jakeluteiden ansiosta, Pasonen sanoo.

Finnpanelin mukaan MTV-palvelun katsotuimmat ohjelmat toukokuussa olivat Salatut elämät, Emmerdale ja Love Island UK. MTV3-kanavalla isoimman yleisön keräsi MM-jääkiekko.

Ruudun kolmen kärki oli Temptation Island Suomi, Selviytyjät Suomi ja Syke. Nelosen katsotuimmat viikolla 21 olivat Haluatko miljonääriksi? Junior, Syke ja Suomen huutokauppakeisari Epsanjassa.

Nuoret ja lapset muualla

Verkkopalvelut jyräävät etenkin nuorten joukossa.

– Alle 30-vuotiaiden, ja erityisesti 15–25-vuotiaiden, joukossa perinteisiä broadcast-lähetyksiä katsotaan selvästi vähemmän kuin muita ohjelmakanavia, Ylen Haakana toteaa.

Nuorten mediankulutus poikkeaa vanhempien ja erityisesti suurten ikäluokkien kulutustavoista.

Yli 65-vuotiaista Ylen kanavat tavoittavat viikoittain keskimäärin 96 prosenttia, kun 10–24-vuotiailla vastaava prosentti on 54.

Kaikilla muillakin Suomessa näkyvillä ilmaisilla tv-kanavilla luvut ovat samansuuntaisia: vanhemmat katsojat tavoitetaan parhaiten.

– Jos on tottunut katsomaan Youtubesta how-to-do-tyyppisiä ohjelmaa, ei tv-draamasarjan formaatti tunnu kiinnostavalta, Haakana sanoo.

Erityisen iso haaste Ylelle ovat nuoret naiset. Nuoret miehet ovat kiinnostuneita urheilusta ja jonkin verran ajankohtaisohjelmista, mutta nuoret naiset ovat vaikea kohderyhmä.

– Nyt ohjelmistomme ei palvele tätä joukkoa niin hyvin kuin olisi tarve, Kari Haakana sanoo.

Lapset ja nuoret ovat haaste myös MTV:lle.

Pasosen mukaan tilanne on heillä hyvä, vaikka lapset ja nuoret viettävät vähemmän aikaa television parissa ja suosivat myös ulkomaisia videopalveluita. Myös sosiaalinen media vie paljon heidän ajastaan.

– MTV tavoittaa myös nuoret kohderyhmät ja on markkinajohtaja katselun suhteen myös nuorissa kohdeyleisössä, Pasonen sanoo.

Maikkarillakin suoratoistopalveluiden katseluprofiili on nuorempi kuin perinteisillä tv-kanavilla, joten suosituimmat sisällöt eroavat jonkin verran. Nuoremmat ikäpolvet kuluttavat sisältöjä enemmän mobiilisti, kun taas suuret ikäluokat ja sitä vanhemmat yleisöt katsovat pääosin tv-ohjelmat televisiosta lähetysaikaan.

– Toki digipalveluiden käyttö kasvaa kovaa vauhtia kaikissa ikäpolvissa, sanoo kanavajohtaja Jaana Pasonen.

MTV:n kanavia ovat MTV3, Sub ja Ava sekä suoratoistopalvelu Mtv.

Draama korostuu suoratoistossa

Samoin kuin Ylellä, myös MTV:llä ja Nelonen medialla suoratoistopalveluissa korostuvat draamasarjat.

– Jatkuvajuonisten sarjojen seuraaminen on monelle miellyttävämpää omassa tahdissaan kuin tv-kanavan aikataulun mukaan, MTV:n Jaana Pasonen kertoo sähköpostivastauksessaan.

Suuret ilmiöt ja katsojien suosikit on katsottuja alustasta riippumatta, esimerkiksi Salatut elämät ja suuret urheilutapahtumat.

Nelonen Median Toivonen kertoo, että sekä lineaarissa että suoratoistossa suosituimpia sisältöjä ovat suurimmat ohjelmailmiöt, kuten Vain Elämää, The Voice of Finland ja Selviytyjät Suomi.

Nelosellakin on eroja katselussa eri välineissä.

Temptation Island Suomi on esimerkki ohjelmasta, joka kerää Ruudussa suhteessa enemmän katselua kuin moni muu. Samoin kotimainen draama kerää suhteessa enemmän katsojia Ruudussa, Toivonen toteaa sähköpostitse.

Nelonen Median tv-kanavia ovat Nelonen, Liv, Jim, Hero ja suoratoistopalvelu Ruutu.

Yle Areena on suosittu

Yle Areena pärjää hyvin, sillä se on Suomessa suositumpi kuin suoratoistojätti Netflix. Yle Areenaa katsotaan kaikkiaan noin neljä miljoonaa tuntia viikossa, ja eri laitteita vierailee palvelussa viikoittain noin 2,5 miljoonaa kappaletta.

Suomen luvut ovat poikkeukselliset, sillä tutkimusyhtiö AudienceProjectin mukaan vuonna 2018 kaikissa muissa tutkimusmaissa ykkössijalla on Netflix. Maat ovat Yhdysvallat, Britannia, Saksa, Tanska, Ruotsi ja Norja.

Eniten Yle Areenaa käytetään kännykällä. Yli 50 prosenttia ohjelmien käynnistyksistä tehdään älypuhelimella.

Televisiolaitteilla käynnistyksiä on noin 20 prosenttia. Tietokonekatselun suhteellinen osuus Yle Areenassa on pienentynyt vuosi vuodelta.

Suoratoistopalveluiden televisiokatselu lisääntyy sitä mukaan kun kotiin hankitaan älytelevisioita, jonka voi liittää verkkoon. Verkkoyhteyden saa myös osaan vanhempia televisioita muun muassa Apple tv:n kautta tai liittämällä tietokoneen kaapelilla televisioon.

Uusimmat