HYÖTYJUTUT

Se sähäkämpi sähköauto – Cupra Born laajentaa töpseliautojen valikoimaa siinä päässä, jossa vaihtoehtoja ei ole vielä liikaa

Akkujen paino tuntuu selvästi alustassa, mutta ainakin sileälle asvaltille ohjaus ja ajotuntuma tuntuvat sopivan täydellisesti.
Cupran sähköauto on saanut nimensä ja luonteensa Barcelonan nuorekkaasta El Bornin kaupunginosasta. Keulassa on kookas ilmanottoaukko, vaikka sähkömoottori ei jäähdytysilmaa varsinaisesti tarvitsekaan. Kuva: Kari Pitkänen

Tämän auton kanssa on hyvä osata ainakin yksi sana espanjaa: hola eli moi, hei tai terve!

Cupra Born -sähköauton erilaisia älytoimintoja voi nykyautojen tapaan ohjata myös äänikomennoilla. Toiminnot käynnistyvät hola, hola -tervehdyksellä.

Sen jälkeen autoon voikin suhtautua kuin – niin, ainakin tasavertaiseen tai jopa itseäsi älykkäämpään kumppaniin. Auto osaa etsiä esimerkiksi navigoinnin kohde- ja matkatietoja tai sopivan musiikkikappaleen ilman, että kuljettaja irrottaa käsiään ohjauspyörästä.

Siis ainakin periaatteessa. Äly pyörien päällä lisääntyy koko ajan, mutta silti neuvon kaikkia opiskelemaan oikeita käskyjä ja toimintoja vielä siinä vaiheessa, kun auto seisoo tukevasti paikallaan.

Entistä nuoremmat tarkoitus koukuttaa

Pirteä Cupra Born esittelee kuin tarjottimelta kaikki ne nykyauton ominaisuudet ja piirteet, joilla entistä nuoremmat asiakkaat on määrä koukuttaa uudelleen ajamiseen – ja nimenoman sähköautolla.

Puheohjauksen lisäksi varusteluun kuuluu Cupra Connect -kokonaisuus eli verkkoyhteydet ja -palvelut sekä My Cupra -sovellus, jolla esimerkiksi akun haluttu lataustaso ja auton ilmastointi voidaan asettaa etänä ennen ajoa. Auton infotainment-järjestelmä on sekä Apple Car Play- että Android Auto -yhteensopiva.

Kojelaudan 12-tuumainen monitoiminäyttö (vakiovaruste) on täysin personoitava. Ruudulle saa kuvakkeina näkyville juuri ne toiminnot, joita kuljettaja itse haluaa.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Keskikonsoli etuistuinten välissä on nykyautoksi harvinaisen korkea. Se vähentää tilan tuntua muuten onnistuneessa matkustamossa. Kuva: Kari Pitkänen

Keskikonsoli etuistuinten välissä on nykyautoksi harvinaisen korkea. Se vähentää tilan tuntua muuten onnistuneessa matkustamossa. Kuva: Kari Pitkänen

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Ohjauspyörä on lämmitettävä. Ajotila valitaan vasemmanpuoleisesta ja auto käynnistetään oikeanpuoleisesta näppäimestä alhaalla. Kuva: Kari Pitkänen

Ohjauspyörä on lämmitettävä. Ajotila valitaan vasemmanpuoleisesta ja auto käynnistetään oikeanpuoleisesta näppäimestä alhaalla. Kuva: Kari Pitkänen

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Selkeä 12-tuumainen monitoiminäyttö on vakiovaruste, ja sen sisällön voi muokata haluamakseen. Kuva: Kari Pitkänen

Selkeä 12-tuumainen monitoiminäyttö on vakiovaruste, ja sen sisällön voi muokata haluamakseen. Kuva: Kari Pitkänen

Jos autossa on hud-tuulilasinäyttö, siihen on liitetty niin sanotun lisätyn todellisuuden toimintoja kuten navigoinnin vaihtuvia etäisyystietoja ja suuntanuolia valmistauduttaessa kääntymiseen.

Bornit luvataan tuottaa ilmastoneutraalisti. Valmistuspaikka eli VW-konsernin Zwickaun tehdas Saksassa käyttää vain uusiutuvaa energiaa ja hyvittää loput päästöt auditoiduilla ilmastoprojekteilla. Lisäksi Cupra Bornin lanka- ja verhoilumateriaaleissa käytetään merten muoviroskasta valmistettavaa kierrätysraaka-ainetta.

Särmikkäämpi kuin sisarensa Volkkarilta

Pieneen perheautoluokkaan solahtava Cupra Born perustuu samaan MEB-alustarakenteeseen kuin Volkswagenin ID.3-sähkömalli. Tämän kokoluokan sähköautoja on tarjolla vielä niukasti.

Jos ID.3 jäikin hieman perustason tutkielmaksi, Cupralla on käytetty tuotteen viimeistelyyn paljon enemmän mielikuvitusta. Cupra Born on paljon sähäkämpi ja särmikkäämpi kuin sisaruksensa Volkkarilta.

Keulan, valojen ja peräosan muotoilu vie ajatukset pieneen urheilumalliin enemmän kuin mamman töpselivirralla liikkuvaan kauppakassiin. Maavarakin on niukempi.

Matkustamo on ilahduttavan ilmeikäs. Oikeastaan ainoat yhtäläisyydet VW-maailmaan ovat identtinen pieni mittaristo sekä kierrettävä vaihteenvalitsin ohjauspyörän oikealla puolella.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Näyttävät ja kirkkaat led-takavalot jatkuvat yhtenäisenä valonauhana koko takaosan halki. Kuva: Kari Pitkänen

Näyttävät ja kirkkaat led-takavalot jatkuvat yhtenäisenä valonauhana koko takaosan halki. Kuva: Kari Pitkänen

Ajoin Cupra Bornin ensi kertaa sen synnyinkaupungin Barcelonan ympäristössä. Talviajo-ominaisuuksista en voi sanoa mitään, mutta ainakin kuivissa syyskeleissä auto tuntui olevan elementissään.

Progressiivisesti säätyvä ohjaustehostus tekee auton käsittelystä miellyttävää ja helposti ennakoitavaa. Akkujen paino tuntuu alustassa, mutta sähköauton tarvittaessa räjähtäväkin teho kompensoi lisäpainon helposti. Espanjan sileillä asvalttiteillä rengasääniä ei kuulunut oikeastaan lainkaan.

Moottorin vastetta, ohjausta ja jousituksen kovuutta voi säätää ajotila-valitsimella. Moodeja on varustelusta riippuen neljä tai viisi. ”Range” optimoi sähköauton toimintamatkan, kun taas ”Comfort” on hyvä yleisvalinta huolettomaan ajamiseen.

Mallisto täydentyy keväällä

Espanjalaisauton akkukoko on 58 kilowattituntia (netto), jonka kerrotaan riittävän jopa 420 kilometrin toimintamatkaan. Määrä on viitteellinen ja riippuu täysin ajotavasta ja -olosuhteista sekä lämpötilasta.

Auton mukana tulevat Type 2 ja Type 3 -tyyppiset latauskaapelit. Akun latausaika 11 kW:n DC-laturista on 6 tuntia 15 minuuttia.

Mallisto Suomessa täydentyy keväällä. Uudet akkukoot ovat 45 ja 77 kWh. Jälkimmäinen riittää e-Boost- ja Range-varusteilla yli 500 kilometrille, valmistaja lupailee.

Varustetasot ovat Born ja Born Max. Vakiovarusteluun kuuluvat esimerkiksi lämpöpumppu, mukautuva vakionopeussäädin ACC sekä Front Assist -ympäristönvalvonta hätäjarrutustoiminnolla.

Auton saa halvimmillaan 42 390 eurolla. Perushinta on noin 2 500 euroa enemmän kuin VW:n ID.3:ssa. Ostosta keventää osaltaan valtion 2 000 euron hankintatuki sähköautoille. Akkutakuu on 8 vuotta/160 000 kilometriä.

Ensimmäiset Cupra Bornit ovat jo maassa. Merkin eduksi voi laskea nykymitassa kohtuulliset toimitusajat: uusi auto luvataan asiakkaalle noin kolmessa kuukaudessa.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Sisustuksessa on hyödynnetty kierrätysmuovia. Raakamateriaali on jalostettu merten muovijätteistä. Kuva: Kari Pitkänen

Sisustuksessa on hyödynnetty kierrätysmuovia. Raakamateriaali on jalostettu merten muovijätteistä. Kuva: Kari Pitkänen

Cupra Born MAX

Akku 58 kWh

Teho 150 kW (204 hv)

Vääntö 310 Nm

Pituus/leveys/korkeus 432,2/181/154 cm

Paino/akseliväli alk. 1811 kg/276,6 cm

Tavaratila 385 l

Huippunopeus 160 km/h

Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,3 s

Yhd. kulutus 15,4 kWh/100 km

Renkaat 235/40 R20 (koeajoautossa)

Vapaa autoetu/käyttöetu 600/555 e/kk

Hinta 46 990 euroa

Plussaa

Terävä muotoilu, viimeistely, hallintalaitteet, liitettävyys, voimalinja, led-valot edessä ja takana

Miinusta

Tyköistuvat etu- ja takapenkit, ylioptimistisesti ilmoitettu sähkön keskikulutus

Arvio

****

Uusimmat

Fingerpori

comic