HYÖTYJUTUT Forssa

Seat lavensi katumaasturisarjaa Tarracolla

Seat Tarraco on komean näköinen ja kokoinen. Kuva: Pasi Rakkolainen
Seat Tarraco on komean näköinen ja kokoinen. Kuva: Pasi Rakkolainen

Volkkari teki sen taas.

VW-konsernilla on resursseja skaalata sama automalli läpi merkkikirjonsa ja laajentaa näin autovalikoimaansa mahdollisimman monia houkuttelevaksi.

Skoda esitteli pari vuotta sitten ison katumaasturinsa Kodiaqin. Sitä seurasi pian Volkswagen Tiguanista venytetty Allspace-malli ja nyt sisarusparveen liittyi Seatin ensimmäinen iso katumaasturi Tarraco. Nimi juontuu Seatin muiden mallien lailla Espanjan kaupungeista ja tässä tapauksessa Tarragonan vanhasta nimestä.

Seatilla on nyt oma katumaasturien trio, kun espanjalaismerkki on esitellyt vuoden välein keskikokoisen Atecan, pienemmän Aronan ja nyt siis lippulaivaksi Tarracon.

Tarraco, Kodiac ja Tiguan Allspace ovat samalle pohjalevylle rakennettuja teknisesti samanlaisia ja paljolti myös saman näköisiä isoja katumaastureita. Erikoista on se, että Tarracoa valmistetaan espanjalaismerkille poikkeuksellisesti VW-konsernin päätehtaassa Saksan Wolfsburgissa, kun taas Volkswagenin oma Tiguan Allspace tulee ainakin Suomeen USA:sta.

Saman kaltaisten autojen vertailussa valintapäätökset kallistuvat usein mielikuviin ja brändi-imagoon. Tässä kolmikossa Tiguan Allspace edustaa perusvarmaa valintaa, Kodiaq eräänlaista jämeryyttä ja Tarraco espanjalaista särmää.

Myös hinnastot sanelevat ostopäätöksiä, mutta niistä on tässä tapauksessa vaikeampi vetää yksioikoisia päätelmiä. Tiguan Allaspacen mallit ovat kaikki automaattivaihteisia ja suurin osa myös nelivetoisia. Myös Kodiaqin laajasta mallistosta löytyy vain pari manuaalivaihteista ja muutama etuvetoinen. Tarracon toistaiseksi kapea valikoima tarjoaa vain kaksi bensakonetta ja kaksi dieseliä 110:n ja 140 hevosvoiman tehoilla. Kodiaqin tavoin mukana on pari manuaalivaihteista etuvetoista versiota.

Kodiaqin alhaisin alle 32 000 euron lähtöhinta selittyy riisutummalla mallilla, kun paremman varustellun Tarracon hinnat lähtevät lähes 38 000:sta ja Tiguan Allspacen noin 41 000 eurosta.

Takuun osalta Seat päihittää viiden vuoden/100 000 kilometrin takuulla Volkswagenin ja Skodan, jotka pitäytyvät yhä vain kahden vuoden takuussa.

 

Seat Tarraco on kookkaan näköinen auto, mutta ei ihan niin järkälemäinen kuin Skoda Kodiaq. Etenkin keulassa on enemmän särmää ja sporttisuutta. Led-ajovaloumpiot muodostavat Seatin tyyliin terävät kolmiot.

Ohjaamosta löytyy monia konsernin muista autoista tuttuja säätimiä ja nappuloita. Kojelaudan selkein ero ”sisaruksiinsa” on kosketusnäytön paikka korkeammalla irtonaisen näköisenä tablettina.

Mittaristosta viisarit ovat joutaneet museoon, kun ratin takana on leveä elektroninen näkymä. Diginäkymään saa esimerkiksi paremman varustetason navigaattorin.

Tarracon etuistuimet ovat muhkeat ja mukavat. Myös takapenkille mahtuu jopa kolme aikuista. Autoon saa lisävarusteena istuimet myös kolmannelle riville, mutta niitä voi suositella vain lapsille.

Tarracon tavaratila on valtava ja 760-litraisena jopa Skoda Kodiaqia isompi. Kolmannen rivin penkit vähentävät lattian alle käännettyinäkin tilaa 60 litralla, mutta vastaavasti toisen ja kolmannen rivin alas laskulla kontti kasvaa lähes kahteen kuutioon.

Tarracon ajo-ominaisuudet ovat niin mainiot, että kuskin paikalla tuntee välillä vain seuraavansa auton etenemistä. Kaksilitraisessa nelivetodieselissä on voimaa vähintään riittävästi, ohjaus on kevyt, mutta tunnokas ja jousitus jämäkkä, kuten koko auto.

 

 

Fingerpori

comic

Uusimmat