HYÖTYJUTUT

Sorrutko sinäkin hankkimaan aina liian pienet lenkkarit? Ostoajankohtakin vaikuttaa tulokseen – Näin asiantuntijat auttavat löytämään oikean koon ja mallin

Oikea kenkävalinta voi estää jopa rasitusmurtumia. Selvitä jalkasi senttikoko ja lisää siihen ainakin sentin käyntivara. Testaa juoksukengän sopivuus juoksemalla.
Monissa urheiluvälineliikkeissä on juoksumattomahdollisuus tai ainakin pitkä käytävä, jossa voi ottaa muutaman juoksuaskeleen.

Juoksutekniikkaa harjoitellessa olisi tärkeää opetella astumaan päkiäpainotteisesti. Se vähentää muun muassa alaselän rasitusta ja sille kohdistuvaa iskutusta. Ei siis ole yhdentekevää, millaisilla juoksukengillä lähdet lenkille.

Moni luulee tietävänsä itselleen sopivan mallin. Usein kenkä valitaan epäröivän sovittamisen tai passiivisen testaamisen kautta.

– Kuluttajien olisi syytä luopua kenkäviidakon keskellä ”en kiitos tarvitse apua” -ajattelusta. Hyvä todiste jalan vaivoista ja muodosta on vanha juoksulenkkari, kertoo kokenut juoksukenkien myyjä Carita Kaukinen.

Hän kehottaakin ottamaan vanhan kengän kaupoille malliksi mukaan.

– Välttämätön se ei suinkaan ole, sillä pystymme liikkeessä hyvin ottamaan selvää asiakkaan tarpeista esittämällä tarkentavia kysymyksiä hänen juoksuhistoriastaan ja tulevista lenkkeilytavoitteistaan, XXL Sports & Outdoor -liikkeessä työskentelevä Kaukinen toteaa.

Moni sortuu tekemään kenkävalinnan nopeasti ja usein vain toista kenkää sovittaen.

– Harva tohtii ottaa juoksuaskeleita kaupan käytävällä tai käytössä olevalla juoksumatolla, vaikka juoksukenkää pitäisikin testata juuri juoksemalla.

Lisäksi liian moni juoksee lenkkinsä aina samoilla kengillä, vaikka Kaukosen mukaan käytössä olisi hyvä olla useampi pari. Juoksukengät ostetaan tarpeeseen vasta, kun vanha pari on hajoamassa käsiin.

 

Mitä hyvät juoksukengät sitten maksavat?

– 69–159 euron hintahaarukasta löytyy hyviä vaihtoehtoja monelle jalkatyypille, Kaukonen vastaa.

Tämän allekirjoittaa myös yli 135 000 kilometriä ja kymmeniä juoksukenkiä kuluttanut aktiiviurheilija Teppo Syrjälä. Vertailuun kannattaa käyttää kilometrejä.

– Itse en ole koskaan ostanut yli sadan euron juoksukenkiä. Jalan tuntemuksen pitää liikuttaa kuluttajaa enemmän kuin hinnan.

Kengät voi hankkia myös verkosta, jos ne tuntee hyvin etukäteen.

– Verkkokaupan kautta tilaaminen on kätevää, kunhan on tarkkana. Jos käy kaupassa sovittamassa paria, niin kannattaa tarkistaa, että verkkokaupassa tarjolla on täysin sama kenkä eikä esimerkiksi edellisen kauden malli, Syrjälä vinkkaa.

 

Fysioterapeuttina toimiva Syrjälä muistuttaa, että kävely- ja juoksuaskeleet ovat tyystin erilaiset, joten on syytä selvittää itselleen juoksulenkkarien todellinen käyttötarkoitus ja alusta, jolla niitä käyttää.

– Juoksukengässä on joskus kävelyä ajatellen liikaa vaimennusta, mutta reippaaseen kävelyyn tai kevyeen hölkkään ne ovat vallan sopiva valinta. Juoksukengillä voi siis hyvällä omalla tunnolla kävelläkin. Kävelykenkä puolestaan ei ole juoksukenkä.

Osa hakee jalkavaivoihin apua tuetuista pohjallisista. Syrjälä toteaa niistä olevan eniten apua seisomatyössä ja kevyessä kävelyssä, mutta juoksukengän kanssa tuettu pohjallinen ei ole paras mahdollinen yhdistelmä.

– Jalalla on oma iskunvaimennustehtävänsä ja se on syytä säilyttää. Tuettu pohjallinen estää tätä luonnollista vaimennustehtävää. Jalkaholvi on joustopinta, ei tukipinta.

 

Syrjälä muistuttaa, että juostessa jalalle kohdistuu satojen kilojen paino. Lähes kaikki ottavat iskun vastaan jalan ulkosyrjällä. Olennaista on se, mitä iskun jälkeen jalassa tapahtuu.

– Miten suuri on jalan oma iskunvaimennus eli pronaatioliike, ja miten nopeasti se tapahtuu, Syrjälä neuvoo seuraamaan.

Erityisesti jalkaongelmien kanssa painivien kannattaa pysähtyä tossuvalinnan äärelle. Jos jäykkään jalkaan valitsee liian tukevan kengän, ei jalan oma iskunvaimennus toimi.

– Jalkaterä on meidän kivijalkamme, ja kun sinne tulee ongelmia, heijastuvat ne vääjäämättömästi nilkkaan, polveen ja lonkkaan. Pahimmassa tapauksessa väärän kengän valinnalla voi tulla jopa rasitusmurtumia, Syrjälä toteaa.

Fysioterapeutti Teppo Syrjälä käy läpi vaiheet, joita olisi hyvä käydä läpi lenkkitossuvalikoiman äärellä.

 

Juttu on julkaistu forssanlehti.fi:ssä ensimmäisen kerran 19.09.2018.

Näin pidennät lenkkarien käyttöikää

1 Älä osta kenkäparia sovittamatta. Muista kokeilla molempia kenkiä: jalkasi ovat keskenään erilaiset, joten vain toisen sovittaminen ei kerro koko totuutta.

2 Jos juokset iltaisin, hanki juoksukengätkin iltapäivällä tai alkuillasta. Jalka turpoaa päivän aikana, joten ei ole ihme, jos se tuntuu kasvavan puoli numeroa iltaan mennessä. Aamupäiväostoksilla muista jättää kenkään enemmän käyntivaraa.

3 Hyvä juoksusukka on kärjestä ja kannasta vahvistettu, saumaton sekä tehty teknisestä materiaalista, joka ei hierrä eikä valu kantapään alle.

4 Ole tarkkana kirpputoriostosten tai sisarusten perintökenkien suhteen. Käytetty kenkä on muovautunut edellisen käyttäjän vaivojen mukaan.

5 Jos jalkaholvisi on korkea, älä sido nauhoja liian kireälle. Tuolloin jalan oma jousto häviää, ja jalkaan voi tulla hermopinne.

Lähde: Teppo Syrjälä ja Carita Kaukinen

Uusimmat