HYÖTYJUTUT Lounais-Häme

Suomalaisten D-vitamiinin saanti kohosi hyvälle tasolle

Suomalaisten D-vitamiinitaso on noussut kolmanneksella sen jälkeen, kun vitamiinia alettiin lisätä ruokaan. Vuodesta 2003 lähtien D-vitamiinia on lisätty nestemäisiin maitotuotteisiin ja rasvalevitteisiin. Viime vuonna vitamiinia alettiin lisätä myös rasvattomaan luomumaitoon.

THL:n erikoistutkija Susanna Raulio kertoo, että aikuisten on mahdollista saavuttaa nykyisin riittävä D-vitamiinitaso ilman vitamiinilisää. Jos ihminen syö vitaminoituja ruokia ja riittävästi rasvaista kalaa, on D-vitamiinin saanti jo hyvällä tasolla eli ylittää 50 nanomoolia.

-Se alkaa olla ihanteellisella tasolla, Raulio huomauttaa.

Käypä hoito-suosituksiin ei suurin osa suomalaisista kuitenkaan yllä. Esimerkiksi osteoporoosipotilaan D-vitamiiniannoksen tavoite on 75-120 nanomoolia verilitrassa. Nykyisin naisten keskiarvo on 67 ja miesten 63 nanomoolia. D-vitamiinin puutoksista kärsivät ennen kaikkea laitospotilaat, ikäihmiset, liikalihavat ja tummaihoiset ihmiset.

-Myös vegaaneilla voi tulla ongelmia, mutta he ovat yleensä erittäin tarkkoja siitä, mitä syövät. Heistä en olisi huolissani, Raulio huomauttaa.

Ilman vitamiinilla täydennettyjä elintarvikkeita ja kalaa on vitamiinia kuitenkin vaikea saada riittävästi etenkään talvella. D-vitamiinia syntyy kesäauringossa ihossa 15 minuutissa riittävä määrä. Suoralla UV-säteilyllä on kuitenkin varjopuolensa. D-vitamiinin lisäksi se voi aiheuttaa myös ihosyöpää.

Vitamiinivarasto loppuu parissa kuukaudessa. Sen taso on suomalaisilla alhaisimmillaan pimeänä aikana, joka kestää lokakuusta maaliskuuhun.

-Silloin kannattaa ottaa 10 mikrogramman vitamiinilisä kalsiumin kanssa purkista. Noin maltillisesta määrästä ei ole kenellekään haittaa. Alle 18-vuotiaille vitamiinilisää suositellaan ympäri vuoden. Jotkut ottavat korkeita annoksia vitamiinilisiä, mutta niiden pitkäaikaisvaikutuksista ei ole vielä riittävästi tutkittua tietoa, Raulio korostaa.

 

D-vitamiinia tutkitaan paljon, sillä sen kaikkia terveysvaikutuksia ei tiedetä. Se on rasvaliukoinen vitamiini, jota ei tarvitse edes saada joka päivä riittävää määrää, sillä se varastoituu kehoon.

Varmaa on, että vitamiini estää luiden haurastumista ja sen puutos on yhdistetty esimerkiksi infektioihin, diabetekseen, syöpään, verenkiertotauteihin ja hermostoon. D-vitamiini vähentää verenpainetta kohottavan reniinin tuotantoa ja sitä on tutkittu myös masennuksen ja MS-taudin tukihoitona.

Mehiläisen laboratoriosektorin johtaja, dosentti, erikoislääkäri Kristina Hotakainen kertoo, että takavuosina ikäihmisille lisättiin yhdessä tutkimuksessa D-vitamiinia luunmurtumien ehkäisemiseksi. Yllättäen huomattiin murtumien vähentyneen, kun kaatumisetkin olivat vähentyneet. D-vitamiini oli vaikuttanut ilmeisesti myös tasapainoon ja lihasvoimaan.

-Tähän mennessä on löydetty 300 geeniä, joihin D-vitamiini vaikuttaa. Kaiken lisäksi vitamiinitaso nousee eri tavalla eri ihmisillä. Silloin on ihan hyvä käydä D-vitamiinitesteissä varmistamassa tilanne, Hotakainen humauttaa.

 

Suomessa ollaan oltu jo pitkään erimielisiä siitä, mikä on oikea D-vitamiinin saantisuositus. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen, THL:n, suositus on nauttia D-vitamiinia päivittäin ympäri vuoden 10 mikrogrammaa. Yli 75-vuotiaille suositellaan 20 mikrogramman vitamiinilisää ympäri vuoden.

Moni pitää suosituksia liian alhaisina. Esimerkiksi Norjassa D-vitamiinin saantisuositusta nostettiin kaikille yli 3-vuotiaille 20 mikrogrammaan, vaikka norjalaiset syövätkin paljon rasvaista kalaa. Yhdysvalloissa saantisuositus on 100 mikrogrammaa.

Hotakaisen mielestä ihmisten pitäisi huolehtia itsestään ja syödä terveellisesti. Ravinnosta ei D-vitamiinia saa liikaa.

-D-vitamiinin ongelma on se, että kaikkia muita vitamiineja saa helpommin riittävästi,

 

Missä on D-vitamiinia?
Rasvaisessa kalassa, kuten lohessa, silakassa, muikussa ja kuhassa on eniten D3-vitamiinia.Kananmunan keltuaisessa on jonkin verran D-vitamiinia.Kantarelleissa, suppilovahveroissa ja herkkutateissa on paljon D-vitamiinia.Maksa on oivallinen D-vitamiinin lähde.Kalanmaksaöljy on oivallinen D-vitamiinin lähde. Öljyllä ehkäistiin lastenneuvoloissa riisitautia 30-luvulta lähtien.Auringosta ei voi koskaan saada liikaa D-vitamiinia. Varastoituaan riittävästi D-vitamiinia elimistö reagoi yksinkertaisesti lopettamalla D-vitamiinin tuotannon.Mitä D-vitamiini on?D-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini, jota saadaan ravinnosta. Se on myös hormoni, jota elimistö tuottaa iholla auringon UV-valon ja lämmön vaikutuksesta. Veressä oleva D-vitamiini on näiden kahden summa. 

Uusimmat