HYÖTYJUTUT

Superkallis ja superhieno Honda e osoittaa, miksi sähköautoilla on vielä matkaa kaupunkiliikenteen suosikeiksi

Pikku-Honda on räätälöity nimenomaan isojen kaupunkien kaduille, mutta se on vakaa ajaa myös maantiellä. Pelkillä taajamassa ajetuilla kilometreillä auton kannattavuusraja siirtyy turhan kauas. Honda e:n hinnalla saisi pari perinteistä pikkuautoa tai hieman isomman sähköautonkin.
Honda e on pyöreä ja ystävällinen kuin pandakarhu. Ulkonäköä keventävät kehyksettömät sivuikkunat ja pienet ovikamerat peilien tilalla. Ovenkahvat nousevat esiin painamalla. Kuva: Kari Pitkänen
Honda e on pyöreä ja ystävällinen kuin pandakarhu. Ulkonäköä keventävät kehyksettömät sivuikkunat ja pienet ovikamerat peilien tilalla. Ovenkahvat nousevat esiin painamalla. Kuva: Kari Pitkänen

Tositarina kertoo, että yksi ensimmäisistä ostajista kurvasi maahantuojan pihaan Teslalla ja ilmoitti haluavansa perheeseen Honda e:n.

Teslan valinnut ostaja on jo niin sanotusti tottunut käsittelemään rahaa. Tästä osaamisesta on hyötyä Honda e:n kohdalla. Se maksaa halvimmillaan noin 35 600 ja kalleimmillaan lähes 42 000 euroa.

Hondan ”pikku-eetä” pitää siis todella haluta. Samalla summalla autokaupasta voi löytää jopa Hondaa suuremman sähköauton.

Esimerkiksi Volkswagenin ID.3-sähkömallin lähtöhinta saatiin painettua karvan verran alle 40 000 euroon. Pienten sähköautojen kokoluokassa esimerkiksi Peugeot e-208 on helposti tuhansia euroja Hondaa edullisempi ostos.

Hieman lohtua tuo uuden sähköauton 2 000 euron hankintatuki. Se on voimassa ensi vuoden loppuun saakka.

Artikkeli jatkuu kuvan jälkeen.

Matalasta ja avarasta kojelaudasta löytyvät 8,8-tuumainen digitaalimittaristo sekä kaksi 12,3 tuuman kosketusnäyttöä. Auton "taustapeileinä" toimivat 6-tuumaiset LCD-näytöt kojelaudan molemmissa päissä. Kuva: Kari Pitkänen
Matalasta ja avarasta kojelaudasta löytyvät 8,8-tuumainen digitaalimittaristo sekä kaksi 12,3 tuuman kosketusnäyttöä. Auton ”taustapeileinä” toimivat 6-tuumaiset LCD-näytöt kojelaudan molemmissa päissä. Kuva: Kari Pitkänen

Taajamiin suunniteltu auto on vakaa tielläkin

Honda e:n hinnoittelu kuvaa hyvin sähköautojen vaikeuksia murtautumisessa koko kansan suosikeiksi. Uuden teknologian kehittäminen ja valmistaminen on huippukallista, ja se muuttaa töpselivirralla toimivan kaupunkiautomallin monille pelkäksi haaveeksi. Ainakin toistaiseksi.

Sähköauton etuina ovat tietenkin halvemmat käyttö- ja huoltokustannukset. Niistä pääsee nauttimaan sitä enemmän – ja auton hintaeroa kuromaan kiinni sitä nopeammin – mitä enemmän autolla ajaa. Honda e tuottaa tässä suhteessa pienen pettymyksen:

– Tämä on kokonaan kaupunkiauto, taajamiin suunniteltu, Hondan maahantuontiyhtiön NCG Importin toimitusjohtaja Tonu Vahtel yllättää lehdistötilaisuudessa.

Pikku-Hondan koko, ominaisuudet ja suorituskyky on siis optimoitu taajamaolosuhteisiin. Malli toimii ehkä Euroopan mantereella ja Japanissa, meillä huonommin.

Honda e on esimerkiksi ketterä, kääntösäde on alle yhdeksän metriä. Ulkomitat ovat kompaktit ja pyörät kulmissa. Maksimoimalla akseliväli sisälle on saatu mukavasti tilaa ainakin neljälle matkustajalle.

Oikeastaan ihmettelen Vahtelin tokaisua. Maantiellä Hondan takamoottori ja lattian alle kätketty akku vakauttavat menoa, eikä ohjaustunnossakaan ole moittimista. Pienenkin sähköauton reagointi- ja kiihdytyskyky vastaavat kaksilitraista turboahdettua polttomoottoria. Miten niin tällä ei voisi ajaa taajamamerkkien ulkopuolella?

Sähkö ei riitä matka-ajoon

Eniten matka-ajamista rajoittaa Hondan akkukapasiteetti, joka on vain 35,5 kWh. Virtamäärällä ajaa parhaassa tapauksessa noin 210 kilometriä.

Akun täyslataus voi tosin riittää koko viikoksi, mikäli autolla liikutaan nimenomaan vain kaupungeissa.

Latausaika vaihtelee virtalähteestä riippuen 30 minuutista (80 prosentin varaustaso) lähes 19 tuntiin. Akku painaa 219 kiloa, ja se on varustettu jäähdytys- ja lämmitysjärjestelmällä.

Artikkeli jatkuu kuvan jälkeen.

Peilikameran kuva on terävä ja linssi vettä sekä likaa hylkivä. Kuva: Kari Pitkänen
Peilikameran kuva on terävä ja linssi vettä sekä likaa hylkivä. Kuva: Kari Pitkänen

Sisältä se on kuin olohuone

Hondan varsinaiset vahvuudet löytyvät kuitenkin muualta. Auton muotoilu on kuin 1930-luvun funkkisvuosilta, puhdaslinjaista ja tarkoituksenmukaista, ja kurkottaa oivaltavasti jo 2030-luvun suurkaupunkien kaduille. Honda e tulee näyttämään täysin ajattomalta vielä pitkään.

Sisätilat ovat upeat. Tekopuusomisteinen kojelauta näyttöineen muistuttaa 1960-lukulaisen kodin tiikkistä TV-tasoa. LCD-näyttöjen kuva on kirkas ja terävä ja käyttölogiikka kiitettävän helppoa. Ruutujen kuvanäkymiä voi jopa siirrellä ja vaihtaa matkustajalta kuljettajan puolelle tai päinvastoin.

Sivupeilejä ei ole, vain pienet kamerat molemmissa etuovissa. Kameran linssit hylkivät vettä ja likaa. Kuva auton takaa ilmestyy näyttöihin kojelaudan päissä. Vastaavat ratkaisut yleistyvät henkilöautoissa takuuvarmasti jatkossa.

Kalleimmissa Advance-varustelluissa autoissa myös sisätaustapeilin normaalin kuvanäytön voi vaihtaa kameran välittämään kuvaan.

Artikkeli jatkuu kuvan jälkeen.

Latauspistokkeen paikka löytyy lasikannen alta keskeltä keulaa. Sijainti on ihanteellinen, olipa laturi kummalla puolella autoa tahansa. Kuva: Kari Pitkänen
Latauspistokkeen paikka löytyy lasikannen alta keskeltä keulaa. Sijainti on ihanteellinen, olipa laturi kummalla puolella autoa tahansa. Kuva: Kari Pitkänen

Varustelu erottuu edukseen

Symppis ja pyöristetty pikku-Honda tarjoaa muitakin ajamista ja olemista helpottavia oivalluksia.

Esimerkiksi niin sanottu yhden polkimen ajo onnistuu eli auto kiihdyttää kaasupoljinta painaessa ja jarruttaa, kun jalka nousee polkimelta. Pienen harjoittelun jälkeen poljin toimii kätevästi ja mukavasti juuri kaupunkiliikenteessä.

Jo Comfort-perusvarustelu on kiitettävä ja sisältää muun muassa liikennemerkkien tunnistuksen, mukautuvan vakionopeussäätimen ja kaukovaloautomatiikan. Advance-tason autoihin pakataan lisäksi pysäköintiavustin, joka etsii vapaan parkkiruudun ja osaa ajaa auton siihen itsenäisesti. Talvikäyttöä helpottavat lämmitettävät ohjauspyörä ja tuulilasi.

Varsinaista älyautoa etsivän kannattaa malttaa hiukan. Ensi vuonna Hondaan saa Personal assistent -keinoälysovelluksen sekä puhelimen My Honda+ -sovelluksen. Se mahdollistaa latauksen ja auton toimintojen etähallinnan sekä älypuhelimen käytön auton avaimena.

Honda e Advance

Teho 113 kW (154 hv)

Vääntö 315 Nm

Akku 35,5 kWh

Sähkönkulutus 17,8 kWh/100 km

Sisäinen laturi 6,6 kW AC

Pituus/leveys/korkeus 389,4/175,2/151,2 cm

Paino/akseliväli alk. 1 542 kg/253,8 cm

Tavaratila 171–861 l

Kiihtyvyys 0–100 km 8,3 s.

Huippunopeus 145 km/h

Renkaat 205/45 ZR17 (edessä) + 225/45 ZR17 (takana)

Vapaa autoetu/käyttöetu 810/645 e/kk

Hinta 41 986 euroa

PLUSSAA

Sisä- ja ulkomuotoilu, älykkäät järjestelmät, valmiiksi täysi varustelu, suorituskyky, latauspistokkeen paikka keulan keskellä.

MIINUSTA

Etuistuinten sivuttaistuki, minimaalinen tavaratila, hintataso suhteessa normaaliin pieneen kaupunkiautoon.

Arvio

Uusimmat

Fingerpori

comic