HYÖTYJUTUT

Talvirenkaiden hankinnassa on tapahtunut huomattava muutos – Varautuminen uuteen tieliikennelakiin näkyy jo

Ensi syksystä lähtien talvirenkaita on käytettävä, jos sää tai keli sitä edellyttävät.
Ensi talvena ei ole enää ehdotonta talvirengaspakkoa, vaan talvirenkaita on käytettävä marras–maaliskuussa, jos sää tai keli niin edellyttää. Pasi Kesäläinen Parolan Rengas ja Auto oy:stä vaihtoi nastarenkaita autoon. Kuva: Pekka Rautiainen
Ensi talvena ei ole enää ehdotonta talvirengaspakkoa, vaan talvirenkaita on käytettävä marras–maaliskuussa, jos sää tai keli niin edellyttää. Pasi Kesäläinen Parolan Rengas ja Auto oy:stä vaihtoi nastarenkaita autoon. Kuva: Pekka Rautiainen

Autoilijat näyttävät valmistautuvan täysillä 1. kesäkuuta voimaan tulevaan uuteen tieliikennelakiin ja sen talvirengasmääräyksiin.

Ensi syksystä lähtien talvirenkaita on käytettävä, jos sää tai keli sitä edellyttävät.

Varautuminen näkyy tilastoissa. Kitkarenkaiden osuus Suomen talvirengasmarkkinoista on noussut 20 prosenttiin.

Muutos on huomattava, sillä vuosikymmenen alussa kitkakumit valitsi vain noin joka kahdeksas autoilija, nyt joka viides.

– Kitkarenkaiden osuus talvirengasmyynnistä on noussut etenkin isommissa rengaskooissa. Samalla rengaskoot ovat kasvaneet kuten autojenkin koot ja tehot, rengasalaa läheisesti seuraava tutkiva viestintäkonsultti Jouko Lahti huomauttaa.

Kitkarenkaita on eniten etelässä

Liikenne- ja viestintäministeriö arvioi aikaisemmin, että tieliikennelain uudistus voisi lisätä kitkarenkaiden osuutta talviliikenteessä lähinnä Etelä-Suomessa.

Näin näyttää myös käyneen. Vakuutusyhtiö Ifin kyselyssä syystalvella 2019 kitkojen osuus talvikauden renkaista oli suurin Uudellamaalla (28 %), Kanta-Hämeessä (21%) sekä Varsinais-Suomessa ja Pirkanmaalla (19%). Lapissa vastaava luku oli vain 5 ja Pohjois-Pohjanmaalla 10 prosenttia.

Muutos vähentää osaltaan nastarenkaiden tuottamia melu-, pöly- ja hiukkaspäästöjä sekä päällysteiden kulumista ja teiden urautumista.

– Toivon lämpimästi, että kitkarenkaiden osuus nousisi ainakin 50 prosenttiin talvirenkaista tai vieläkin isommaksi. Meillä ei vain ole varaa maksaa nastarenkaiden aiheuttamaa päällysteiden uusimistarvetta, teknologiapäällikkö Panu Sainio Aalto-yliopistosta sanoo.

Nastat kuluttavat tienpinnan ja tuudittavat väärään turvallisuuteen

Nykyisin nastarenkaat ovat käyttömääräänsä nähden jopa yliedustettuina henkilöautojen aiheuttamissa vakavimmissa onnettomuuksissa.

Vuosina 2009–2018 Suomessa ajettiin joulukuun ja helmikuun välillä yhteensä 218 kuolonkolaria. Niistä 205 eli 94 prosenttia tapahtui nastarenkaisille autoille.

Vain 13 tapauksessa turman aiheuttajan autossa oli alla kitkarenkaat.

Suomessa nastarenkaiden vaikutusta tienpidon kokonaiskustannuksiin ei ole arvioitu kattavasti sitten vuoden 2007.

– Jos nasta- ja kitkarenkaiden käyttösuhde kääntyisi päinvastaiseksi kuin nykyisin eli nastat olisivat selvässä vähemmistössä, tiepäällysteiden kestoikä pitenisi 1–3 vuotta asvaltin tyypistä ja liikennemääristä riippuen.

– Kitkarenkaiden osuuden kasvu voi parantaa turvallisuuttakin, koska niillä ajetaan ennakoiden ja varovaisesti.

Uusi liikennemerkki kieltää nastarenkaiden käytön. Tieliikennelaki muuttuu 1. kesäkuuta. Kuva: Hannu Mänttäri
Uusi liikennemerkki kieltää nastarenkaiden käytön. Tieliikennelaki muuttuu 1. kesäkuuta. Kuva: Hannu Mänttäri

Yliopistomies ei lähtisi oitis kieltolinjalle

Sainion mukaan nastamelu on aliarvioitu ympäristöhaitta. Melu korostuu etelän teillä, jotka ovat suuren osan vuodesta täysin paljaita joko luonnonolojen tai hyvän kunnossapidon johdosta.

Tienpitäjällä on myös mahdollisuus kokonaan kieltää nastoilla ajaminen uudella liikennemerkillä. Käytännössä se voisi tulla kyseeseen lähinnä isojen kaupunkien keskustoissa tai tietyillä tieosuuksilla.

– En käyttäisi kieltoja ensimmäisenä. Vetoaisin rengasvalintojen muuttamiseksi mieluummin autoilijoiden mukavuudenhaluun, kitkarenkaiden vähäiseen meluun sekä niiden tuomaan joustavuuteen renkaanvaihtoajoissa, Panu Sainio sanoo.

Uusi tieliikennelaki ei vain tee talvirenkaiden käyttöpakosta ehdollista. Laki myös määrittelee talvirenkaiden käyttöajaksi viisi kuukautta eli marraskuun alusta maaliskuun loppuun. Aika pitenee kuukaudella molemmista päistä.

Suostuuko poliisi rengasalan unilukkariksi?

Aalto-yliopiston teknologiapäällikön Panu Sainion mukaan poliisin pitäisi jatkossakin ottaa aktiivinen rooli varsinkin syystalvella, kun talvirenkaiden vaihtokausi lähestyy. Ehdotonta talvirengaspakkoa joulu- ja helmikuun välillä ei ensi syksystä lähtien tunneta, vaan talvirenkaita on käytettävä marras–maaliskuussa sään tai kelin niin edellyttäessä.

– Toimikoon poliisi unilukkarina ja julistakoon talvirengaskauden edelleen avatuksi, Sainio esittää.

Aikooko poliisi noudattaa neuvoa, poliisiylitarkastaja Maria Hoikkala Poliisihallituksesta?

– Poliisi on ollut aikaisemminkin jo mukana rengasratsia-tapahtumissa, ja tarkoituksemme on omalta osaltamme tiedottaa tieliikennelain tuomista muutoksista.

– Talvi- ja ajokeleistä ja niiden tuomista rajoituksista on muistutettu autoilijoita ennenkin. Varmasti rengasasiat menevät tämän saman viestintävastuun piiriin.

Autoilijan ei siis tarvitse pelkin omin tiedoin päätellä, edellyttävätkö olosuhteet juuri nyt talvirenkaiden käyttämistä?

– Muistuttelemme renkaista jatkossakin ja pidämme huolen siitä, että liikenneturvallisuus säilyy. Asia ei jää vain autoilijan ja kuljettajan varaan.

– Loppupeleissä poliisi joutuu aina onnettomuuden jälkeen arvioimaan, olivatko renkaat olosuhteisiin nähden asianmukaiset.

Kitkarengas ei ole kesärengas

Tieliikennelain muutos 1.6.2020 ei tarkoita sitä, että Suomessa voisi jatkossakaan ajaa vuoden läpi yhdellä kesärengassarjalla.

Autoilija tarvitsee edelleen hyväkuntoiset kesärenkaat sekä pohjoismaisiin oloihin tarkoitetut kitka- tai nastarenkaat.

Niin sanotut all season -renkaat tai keskieurooppalaiset kitkarenkaat eivät ole riittävän turvallisia valintoja Suomen nopeasti muuttuviin olosuhteisiin.

Autoilijan on jatkossakin itse huolehdittava, että alla on aina lain ja kelin edellyttämät renkaat.

Kitkarengas lisää joustavuutta muuttuvissa oloissa: syksyllä ne voi vaihtaa alle hyvissä ajoin, kun taas keväällä vaihtoaikaa voi tarvittaessa myöhentää.

Pehmeää kumia

Kulunut tai edes uusi kitkarengas ei sovellu kesärenkaaksi.

Kitkarenkaan kulutuspinnan kumiseos on liian pehmeä ja kuluu kesäkeleissä. Erityisen vaaralliset kitkat ovat kesällä märillä teillä.

Autolehtien testeissä kitkarengasauton hallinta on kesäkelissä menetetty jopa 20 kilometriä alhaisemmissa nopeuksissa kuin auton, jossa on kesärenkaat.

Uusimmat

Fingerpori

comic