HYÖTYJUTUT

Tieto lipsahti julkisuuteen: EU tyrmää suomalaiset kevytautot – ”Eivät täytä vaatimuksia”

Euroopan komissio ei hyväksy uutta autoluokkaa ja on huolissaan sen vaikutuksista liikenneturvallisuudelle. Komission kirje ulkoministeri Pekka Haavistolle lipsahti tänään tiistaina julkisuuteen valtioneuvoston sivuille.
Mopoautoja maahantuovan Brandt Oy:n tuotepäällikkö Kuva: ALMA TALENT
Mopoautoja maahantuovan Brandt Oy:n tuotepäällikkö Kuva: ALMA TALENT

Euroopan komissio ei ole muuttanut kielteistä suhtautumistaan suomalaisia kevytautoja kohtaan. EU toistaa kielteisen kantansa 1. elokuuta päivätyssä kirjeessä, joka on osoitettu ulkoministeri Pekka Haavistolle.

Kirjeen sisältö on ollut tähän saakka vain pienen piirin tiedossa, mutta se on julkaistu tänään valtioneuvoston verkkosivuilla.

Asiasta kertoi ensimmäisenä Aamulehti.

Moottoriajoneuvo, ei traktori

Kevytautoilla tarkoitetaan etupäässä 15–17-vuotiaille nuorille suunnattuja nopeusrajoitettuja henkilöautoja, joilla voisi ajaa 60 kilometrin tuntivauhtia.

Edellisen hallituksen käynnistämän hankkeen on tarkoitus tulla maaliin 1. marraskuuta, jonka jälkeen kevytautoja saisi myydä Suomessa ainoana maana Euroopassa.

Kevytautot kuuluisivat samaan T1-ajoneuvoluokkaan kuin nykyiset traktorit ja niitä saisi ajaa AM-luokan ajokortilla.

EU:n mukaan kevytautot eivät kuitenkaan täytä T1-ajoneuvoluokan vaatimuksia, koska ne on tarkoitettu ensisijaisesti matkustajien kuljettamiseen. Täten kevytautot ovat moottoriajoneuvoja, joita koskee direktiivi 2006/126 ja sen mukanaan tuomat säännöt.

Toisaalta kevytautot eivät vastaa myöskään luokan L6e kevyitä nelipyöriä kuten nykyisiä mopoautoja.

”Näin ollen on selvää, että (…) AM-luokan ajokortin haltijaa ei saada oikeuttaa ajamaan (…) kevytautoa, jolla on kansallinen hyväksyntä traktoreita koskevan luokan T1 mukaisesti”, EU linjaa.

Lisäksi komission mukaan uuden kansallisen ajokorttiluokan luominen on direktiivin säännösten vastaista.

 

Luitko tämän: “Mopoautojen korvaajat” katukuvaan ensi vuonna – forssalaiset liikenteen asiantuntijat ottavat muutoksen varovaisen positiivisesti vastaan

 

”Nuoret eivät riittävän kypsiä”

Komission näkemyksen mukaan kevytautoista voisi seurata turvallisuusongelmia varsinkin haavoittuvassa asemassa oleville tienkäyttäjille kuten pikkulapsille, jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Suomessa polkupyöräilijöitä edustava Pyöräliitto oli yksi niistä tahoista, jotka alun perin kantelivat kevytautohankkeesta EU:lle.

EU:ta huolettaa edelleen myös kevytautojen vaikutus liikenneturvallisuuteen, sillä kohdeikäryhmään kuuluvat ”eivät välttämättä ole vielä riittävän kypsiä ja ottavat todennäköisemmin riskejä”.

Myöskään kevytautojen nopeudenrajoittimen luvatonta käsittelyä ei voida sulkea pois, EU katsoo.

Lisäksi komissio kantaa huolta ajoneuvomarkkinoiden vääristymisestä, sillä L-luokan mopoautojen eurooppalaiset valmistajat kärsisivät uudesta suomalaisesta ajoneuvoluokasta.

Suomea moititaan myös siitä, ettei EU:n aikaisempia kielteisiä kantoja ole otettu lakivalmistelussa huomioon.

”Edellä mainituista syistä ilmoitusluonnoksen ei katsota olevan direktiivin 2006/126/EY mukainen (…) Ilmoitusluonnoksessa kaavaillut kevytautot ovat direktiivin soveltamisalaan kuuluvia moottoriajoneuvoja, eikä AM-luokan ajokortin haltijoilla ole niitä koskevaa ajo-oikeutta”, muun muassa sisämarkkinoista vastaavan pääosaston pääjohtajan Timo Pesosen allekirjoittamassa kirjeessä summataan.

”Suurta vahinkoa liiketoimille”

EU:n uusikaan täystyrmäys kevytautoille ei yllättänyt mopoautoja maahantuovan Brandt Oy:n tuotepäällikkö Ulf Lemströmiä.

– Kirje on lopullinen naula arkkuun, eikä tämänkaltaisia hankkeita varmasti enää meillä käynnistetä.

– Sekään ei enää auta, vaikka kevytautojen nopeusrajoitus pudotettaisiin 45 kilometriin tunnissa. Hanke kaatuu.

Lemström on itsekin hieman yllättynyt EU:n kirjeen vakavasta sävystä.

– Komissio vetoaa siihen, ettei heidän jo aikaisemmin ilmaisemaansa kielteistä kantaa ole otettu lainvalmistelussa huomioon. Tavanomaista keskieurooppalaista kohteliaisuutta on normaalia vähemmän mukana.

Kotimainen mopoautokauppa on seisahtanut tänä vuonna kuin seinään, kun ostajat ovat jääneet odottelemaan marraskuun alkua ja luvattuja uusia kulkupelejä.

– Liiketoiminnalle on tehty suurta vahinkoa. Uskon kyllä, että mopoautojen myynti alkaa taas sinä päivänä, kun hankkeen hautaamisesta ilmoitetaan virallisesti. Entiselle tasolle pääseminen voi viedä vuosia, Lemström epäilee.

Kevytauto

Nopeusrajoitettuja henkilöautoja eli kevytautoja koskevat lait ovat tulossa voimaan Suomessa 1.11.2019.

Kevytauto on tavallinen henkilöauto, jonka maksiminopeudeksi on lisälaitteella rajoitettu 60 kilometriä tunnissa.

Nopeuden rajoittamisen jälkeen auto voidaan muutoskatsastaa kevytautoksi.

Kevytautoa saisi kuljettaa AM-ajokortilla eli mopoautokortilla, jonka ikäraja on 15 vuotta.

Kevytautoksi voidaan muuttaa henkilöauto, joka on otettu käyttöön vuoden 2014 jälkeen eli aikaisintaan 1.1.2015.

Kevytautoa verotetaan kuten henkilöautoja.

Muutos kevytautoksi ei rajoita henkilöauton paikkalukua.

Kevytauto varustetaan samanlaisella hitaan ajoneuvon kilvellä kuin mopoautokin.

Asiasanat

Uusimmat