Kolumnit

Forssa heräsi vihdoin ruususen unestaan

Kuva: Lassi Puhtimäki
Kuva: Lassi Puhtimäki

Kirjoitin kaksi vuosikymmentä sitten, että Forssan kaupungin pitää vihdoin palkata tiedottaja. Ilmeinen tarve oli ollut jo paljon ennen sitä, 1980- ja 90-luvuilla.

Paikallisen lehden toimittajana tämän tarpeen näki selvästi. Kaikki tiedotus- tai paremminkin salailuvastuu oli keskitetty silloiselle kaupunginsihteerille.

Eri hallinnonalat eivät nähneet omassa toiminnassaan uutisaiheita, eivätkä näin ollen osanneet tiedottaa niistä. Näin kaikkea positiivista kaupungin toiminnasta jäi kertomatta kaupunkilaisille ja laajemminkin. Täällä oli siihen aikaan sentään Forssan Lehden lisäksi vielä oma aluetoimittaja Turun Sanomilla ja Hämeen Sanomat ja Aamulehtikin seurasivat Forssan asioita.

Päättäjät eivät kuitenkaan nähneet tarpeelliseksi kaupunkikuvaa kirkastavan tiedottajan palkkaamista – edes vielä 2000-luvulle tultaessa. Kaupungin palkkalistoilla oli noin 1000 henkilöä, mutta yhtä tiedottamisesta huolehtivaa ihmistä siihen joukkoon ei sopinut. Ehkä ei haluttukaan. Avoimuus ei ollut silloin kuntien agendalla ihan ykkösaiheita.

Ruususen uni kesti näihin päiviin asti. Nyt 2020 Forssa on herännyt – Tammelan vanavedessä – kirkastamaan omaa imagoaan.

Nykyään puhutaan viestinnästä, brändäyksestä ja ties mistä, mutta yhtä kaikki samasta asiasta on kyse; tiedon välittämisestä.

Forssan kaupungin, kuten muidenkin Lounais-Hämeen kuntien, ylivoimaisesti suurin tiedonvälittäjä on ollut, ja on yhä, Forssan Lehti. Tammelankin teettämä tutkimus tämän selvästi osoitti.

Kunnat haluavat kiihkeästi saada lisää tunnettavuutta valtakunnallisesti, mutta yhtä tärkeätä on se, että myös omat asukkaat saavat ajantasaista tietoa kunnan asioista.

Onneksi Forssa ei lähtenyt liikkeelle konsulttivetoisesti palkkaamalla jonkun mainostoimiston brändiä rakentamaan. Forssa kysyy aluksi kaikelta kansalta mielipiteitä ja näkemyksiä kotikaupungistaan. Se on oikea lähestymiskulma, kaupunkilaisethan ovat Forssan parhaita asiantuntijoita.

Forssan seutu korostaa viestinnässään järkivihreyttä ja kiertotaloutta. Ne ovat varmasti oivallisia teemoja, kun yritetään houkutella alueelle uusia yrityksiä, mutta nämä sloganit tuskin saavat muualla asuvia innosta hihkuen kääntämään muuttokuormansa Lounais-Hämeen suuntaan.

Uusia asukkaita voisivat kiinnostaa enemmän edulliset asumiskustannukset, hyvät palvelut, harrastusmahdollisuudet sekä kulttuurin ja urheilun tapahtumatarjonta.

Kirjoittaja on Forssan Lehden entinen julkaisujohtaja.

Uusimmat

Näkoislehti

5.6.2020

Fingerpori

comic