Kolumnit

Hyvä tie – hyvä mieli, korjausvajetta kuitenkin riittää

Kuva: Seppo Pessinen
Kuva: Seppo Pessinen

Vihriälän työryhmä esitti elvytystoimina vanhaa tuttua lääkettä infran eli perusrakenteiden uus- ja korjausrakentamista. Lähinnä tarkoitettiin tekniseen infraan kuuluvia verkostoja kuten tietä.

Viime vuosina on teiden rakentamiseen ja ylläpitämiseen ositettu vuosittain lisämäärärahoja. Jokainen hallitus on laatinut ohjelmia, joissa on keskitytty lähinnä päätieverkon rakentamiseen. Tarpeita on paljon ja siksi on mietitty myös uusia rahoitustapoja ja niitä osin toteutettukin. Ideana niissä on jaksottaa kuluja elinkaarimallin mukaan.

Korjausvajetta on vuosien mittaan tullut eniten alemmalle tieverkolle.

Kulunut talvi koetteli kaikkia tietä runsaine sateineen. Kun tapasi varsinkin sorateiden varsilla asuvia, niin melkein ensimmäisenä puheenaiheeksi tuli tien kunto. Moni kertoi soittaneensa valtion teiden kunnosta tien ylläpitäjille. Joskus tuli apua, joskus ymmärrystä ja joskus vedottiin määrärahojen niukkuuteen.

Pirkanmaalla on käytössä rahaa 275 kilometrin päällystämiseen. Siitä on 150 km uusiopäällystystä, jossa vanha rouhitaan ja sekoitetaan uuteen massaan.

Urjalassa ei tällä tietoa nähdä asfalttimiehiä muuta kuin reikiä paikkailemassa. Mahtaako Kreiviläntie tulla kuntoon Urjalan ja Forssan välillä?

Urjalassa kylissä yksityisteitä ylläpitävät tiekunnat. Niiden toimitsijat ovat varmasti myös saanet valituksia. Teiden varsilla asuvina he ovat olleet kylä tietoisia tien kunnosta. Usein kuitenkin tilanne on ollut sellainen, ettei ole olut mahdollista tilannetta perusteellisemmin korjata. Nyt talven jälkeen korjauksia tehdään ja varmaan syksyllä vielä varmistellaan ennen talven tuloa.

Urjalassa on myös ns. yhden talon teitä, joista asukas ylläpitää päästäkseen kotiinsa. Nämä tiet eivät saa sen paremmin valtion kuin kunnankaan avustusta. Sama koskee myös monia kesämökeille johtavia teitä. Tiheimmillä mökkialueilla on myös tiekunnat.

Urjalassa on vahvistumassa suunnitelma, jolla Nuutajärveltä alkaen korjataan vanhaa hirviaitaa ja uutta on tarkoitus rakentaa Urjalan keskustasta Lehmussuon liittymästä Hakkilaan. Olavi Ala-Nissilän hommaama joululahjaraha ei aivan riitä, joten aloittaminen vaati lisärahaa.

Urjalassa on odottamassa tuohon Vihriälän pakettiin useita investointikohteita ohituskaistojen rakentamisia ja kevyenliikenteen väyliä. Ehkä samalla jo lähes 60-vuotias valtatie yhdeksän kaipaa paikoin rakennekorjauksia.

Liikennemäärät ovat nyt tilapäisesti vähentyneet, mutta palaavat pian lähes entiselleen.

Yksi etätyöpäivä viikossa säästäisi jatkossakin teitä, luontoa ja polttoainemenoja.

Kirjoittaja on urjalalainen tietokirjailija. seppo.pirhonen@urjamedia.fi

Uusimmat

Näkoislehti

29.5.2020

Fingerpori

comic