Kolumnit

Kivaa oppimista – Ei voi kuin ihailla, miten nykysukupolvi selviytyy koulun etätehtävistä

Kuva: Seppo Pessinen
Kuva: Seppo Pessinen

”Pappa, voisitko auttaa, kun sää olet ollut opettaja?” Ekaluokkalainen kysyi tehtäviään tehdessä. Tietenkin suostuin ja niinpä yhdessä pähkäilimme jonkin aikaan ongelmatehtävää. Olihan siinä entiselle opellekin ihan riittävästi mietittävää, mutta lopulta ekaluokkalainen hoksasi, miten tehtävä ratkaistaan.

Seuraavaksi hän otti kuvat tehtäväsivuista ja lähetti ne opettajalleen. Jonkin ajan päästä tuli opettajalta kannustava palaute. Ekaluokkalaisen oma ope on muistanut kannustaa myös ulkoilemaan. Musiikin opettajalta tuli ohje kuunnella Youtubesta jokin kiva kappale, jossa sanat näkyvät ja opetella laulamaan se. Tehtävä oli mieluisa. Uskonnon tehtävässä kuunneltiin ja katsottiin Lego-hahmoilla toteutettu pääsisäiskertomus. Paperille piirretty piirustustehtävä kuvattiin ja lähetettiin kouluun.

Ei voi kuin ihailla, miten nykyajan kännykkäsukupolvi selviytyy tehtävistä. Hehän ovat jo yksivuotiaasta saakka tottuneet niiden kanssa toimimaan.

Koululta tuli myös linkki ohjelmaan, jossa voi harjoitella matematiikan ja äidinkielen tehtäviä. Verkkosivu ei kuitenkaan toiminut vanhemmassa koneessa. Tuli ilmoitus, että selain ei voi avata ohjelmaa. Uudemmalla toimi. Ohjelma oli sellainen, että kännykällä sitä ei suositeltu tehtäväksi.

Näissä ohjelmissa oppilas saa heti palautteen onnistumisestaan tai kehotuksen yrittää uudestaan. Minut hätistettiin pois koneelta, kun oli selvitetty, miten Ville toimii. Yhdessä tehtävässä tarvittiin apua, mutta emme saaneet sitä yhdessäkään toimimaan. Olisiko ollut ohjelmointivirhe?

Hakalan Osmon ja Suolahden Heimon kanssa taisimme olla ensimmäiset, jotka Urjalassa toivat tietokoneet kouluihimme opetuksen avuksi. Tämä tapahtui 1980-luvun alkupuolella. Urjalassa laadittiin myös Urjanet-nimisen projektin avulla suunnitelma koneiden hankkimisesta kouluihin ja opettajien kouluttamisesta. Kettusen Heli kiersi kouluissa opastamassa ja ratkomassa pulmatilanteita. Sittemmin kunta siirtyi Valkeakosken tietohuollon käyttäjäksi

Alkuaikoina oli puutetta hyvistä oppimateriaaleista. Toisaalta tietokone sinällään innosti aikanaan varsinkin poikia kirjoittamaan. Tästä esimerkkinä poika, joka ainevihkoon sai puserrettua muutaman rivin, naputteli tietokoneella useamman liuskan.

Nyt on kuulunut, että olisi tultu jossakin toiseen ääripäähän ja hylätty kirjat kokonaan. Onneksi Urjalassa näin ei ole tehty.

Kun nyt lähiopetus on pääosin tauolla, on etäopetus arkipäivää. Tosin siinä on varmaan kehittämistä. Nyt saadaan arvokasta kokemusta, kun samalla testataan erilaisia oppimisalustoja.

Uuden oppiminen on iloinen asia!

Kirjoittaja on urjalalainen tietokirjailija. seppo.pirhonen@urjamedia.fi

Uusimmat

Näkoislehti

9.4.2020

Fingerpori

comic