Kolumnit

Palvelut otsikoissa – Asiakkaat, omaiset ja hoitajat parhaiten tietävät, mikä on vanhustenhoidon tilanne todellisuudessa

Kuva: Seppo Pessinen
Kuva: Seppo Pessinen

Vuosi sitten oli vanhustenhoito esillä päivittäin. Tarkastusraportteja julkaistiin tiedotusvälineissä ja erityisesti tikunnokkaan nousivat Esperin ja Attendon palveluasumisyksiköt. Koska kokosin ja kirjoitin tuolloin Urjalan seudun vanhustenkotiyhdistyksen historiaa, seurasin syntynyttä kohua ja käytyä keskustelua tavallistakin tarkemmin.

Urjalassa kuntavetoisesti luovuttiin omasta vanhainkodista ja tehtiin sopimus Attendon kanssa vanhainkotipalvelujen korvaamisesta sen tarjoamalla palvelulla. Attendo rakensi uudet tilat, jotka otettiin käyttöön vuoden 2018 alussa.

Kunnalla oli myös sopimus vanhustenkotiyhdistyksen kanssa palvelutalo Reikonlinnan kanssa. EU:n kilpailusäädösten mukaan ostopalvelu piti kilpailuttaa ja niinpä Akaan kaupunki, joka vastaa Urjalan perusterveys- ja vanhuspalveluista isäntäkuntamallilla, irtisanoi sopimuksen.

Vanhustenkotiyhdistys oli ennakoinut tilannetta ja arveli, ettei se kilpailussa valtakunnallisten toimijoiden kanssa tulisi pärjäämään. Kun Esperi otti yhteyttä, alkoi neuvotteluvaihe, jonka jälkeen yhdistys myi liiketoimintansa Esperille. Se otti vastuun toiminnasta alkuvuonna 2019. Kiinteistöt jäivät yhdistyksen omistukseen.

Vanhustenkotiyhdistyksen aikana pöytäkirjojen mukaan tehtiin Reikonlinnaan muutama tarkastuskäynti ja niissä tehtyjen havaintojen perusteella tehtiin tarvittavat muutokset. Sellaisia valituksia, joita potilas tai omainen teki ja jotka ylsivät aina johtokuntatasolle taisi olla pari. Yleisesti ottaen Reikonlinna on ollut paikka, jonne on haluttu mennä.

Viime viikkoina on lehdistössä ollut esillä aluehallintoviraston tarkastusraportti ja siihen liittyvä varsin mittava lisäselvityksiä vaatinut lista. Nyt Esperi on vastannut siihen ja myös Urjalan perusturvatoimesta vastaava Elina Anttila on kommentoinut asiaa lehtien palstoilla.

Esperin julkisuudessa olleesta vastauksesta voi hieman päätellä, että joihinkin kohtiin pyrittiin siirtämään taakka entisille hoitokulttuurille. Toisaalta Esperi Hoivakoti Reikonlinna kutsuu kotisivullaan tutustumaan toimintaansa keskiviikkoisin klo 14.

Byrokratian piirteisiin kuuluu se, että paperit ovat kunnossa, järjestyksessä ja kaikki on kirjattu tarkasti ylös. Välttämättä sekään ei takaa, että hoito olisi kunnossa. Viime keväänä puhuttiin haamuhoitajista, joita työvuorolistoihin jossakin päin Suomea lisättiin ennen tarkastuskäyntejä.

Asiakkaat, omaiset ja käytännön hoito- ja huolenpitotyötä tekevät parhaiten tietävät, mikä tilanne on todellisuudessa. Kasvava tuleva asiakasaines on entistä vaativampaa, joten vanhustenhoito pysyy otsikoissa vastakin.

Kirjoittaja on urjalalainen tietokirjailija. seppo.pirhonen@urjamedia.fi

Fingerpori

comic

Näkoislehti

30.3.2020

Uusimmat