Kolumnit

Tämä on koulu – Mukavuudenhalu on voittanut itsensä kehittämisen ja työnteon

Kuva: tuntematon
Kuva: tuntematon

Koulussa pitäisi opettaa elämänhallintaa, käytöstapoja, vuorovaikutus-, tunne- ja taloustaitoja. Koulun pitäisi ehkäistä syrjintää ja syrjäytymistä, huolehtia nuorten liikkumisesta, olla tasa-arvoinen ja maksuton. Näitähän me opetammekin, se ei vain tapahdu omana oppiaineena vaan esimerkiksi matematiikan tunnilla.

Kouluun pitäisi palkata lisää ohjaajia, psykiatrisia sairaanhoitajia, nuoriso- ja sosiaalityöntekijöitä, psykologeja ja järjestyksenvalvojia. Siis kaikkia muita paitsi opettajia.

Opettajille järjestetään itsepuolustuskoulutusta ja kursseja, joissa opetellaan kohtaamaan väkivaltaisesti käyttäytyviä oppilaita. Missä oman oppiaineen hallinta?

Siinä muutamia asioita, jotka hallitsevat julkisuudessa käytävää kouluun liittyvää keskustelua. Tämä kaikki on herättänyt mielessäni kysymyksen, mikä on koulu.

Suomen sana ”koulu” tulee latinan ja ruotsin kautta kreikan sanasta skhole. Kreikan sana merkitsi vapaiden miesten vapaa-aikaa, joutenoloa, jota he käyttivät henkiseen ja ruumiilliseen itsensä kehittämiseen.

Näin Suomessakin ajateltiin ennen yleistä oppivelvollisuutta. Jos kaikille tarjotaan mahdollisuus opiskeluun, kansasta tulee laiskaa ja mukavuudenhaluista eikä kukaan halua enää tehdä töitä. Taisivat entisajan ihmiset olla osittain oikeassa.

Nykykoulu ei sovi tuohon määritelmään. Koulu ei ole vaihtoehto raskaalle työnteolle, vaan pakollinen paha, joka rajoittaa vapaa-ajan viettoa. Mukavuudenhalu on voittanut itsensä kehittämisen ja työnteon.

Wikipedian mukaan koulu on valtiollinen instituutio, jonka tehtävänä on järjestää tutkintoihin johtavaa koulutusta. Miten siis suoritetaan tutkinto tunne- tai vuorovaikutustaidoissa? Mitkä ovat sen tutkinnon kriteerit ja miten suoritus arvioidaan?

Eräs isä ehdotti helpotuksia lapsensa koulunkäyntiin. Hänen lapsensa kohdalla koulunkäyntiä oli jo helpotettu niin paljon, että opettaja jäi miettimään, kuinka paljon helpotuksia voi antaa, jotta voidaan enää puhua koulusta.

Jos koulun oletetaan hoitavan kaikki ne tehtävät, joita sille nykyisin tarjotaan, meidän pitäisi määritellä uudelleen, mikä on oikea nimitys sille instituutiolle, jota kutsumme kouluksi. Meidän pitäisi määritellä myös, millaista henkilökuntaa siinä instituutiossa tarvitaan ja mikä on kunkin ammattiryhmän työnkuva.

Kirjoittaja on peruskoulun opinto-ohjaaja.

Uusimmat

Näkoislehti

22.9.2020

Fingerpori

comic