Kolumnit

Valppain mielin… Näyttää siltä, että mitä kalliimpi merkki, sitä enemmän piittaamattomuutta

Kuva: Seppo Pessinen

Kuulun siihen suureen autoilijajoukkoon, joiden mielestä teillä liikkuu muutama automerkki, joilla ei voi ajaa kenenkään perässä. Olivatpa olosuhteet tai nopeusrajoitukset millaiset tahansa, ohi on mentävä.Uutuutena on, että useimpien ohittajien takavalot eivät päiväaikaan pala, olipa ajo-olosuhteita heikentämässä vesisade, sumu tai pöllyävä lumi. Autoalaa huonosti tuntevana olen arvellut näissä autoissa olevan erityinen ohjuri, joka pakottaa kuljettajan ohituksiin. Sillä ei kai kovinkaan moni turvallisuudestaan välittävä muuten ohittelisi sulkuviivojen kohdalla tai risteysalueella. Näyttää siltä, että mitä kalliimpi merkki, sitä enemmän piittaamattomuutta (ja tuntuu olevan myös tarvetta jatkaa miehisyyttä).

Tietysti poikkeuksiakin on. Ajelimme viime keväänä 9-tietä Urjalasta Humppilaan. Vallitsi aurinkoinen ja kuiva keli, mutta voimassa oli talvirajoitus. Siitä huolimatta perässä ajellut laatumerkki ei ohittanut, vaan körötteli samaa 84 km/h kuin mekin.

Kerroin tämän myöhemmin saman merkin fanille. Arvelin, että ko. merkin ostoon kuuluu psykologinen testi, jolla varmistetaan valmius ylinopeuksiin ja hurjiin ohituksiin. Keskustelussa johtopäätös oli, että kyseinen kuljettaja ei ajanut omalla autollaan ja oli näin ollen päässyt testaamattomana kyseisen merkin rattiin. Vastaavaa en ole kokenut sen jälkeen matkoillani Urjalaan ja takaisin.

Vielä joitakin vuosia sitten välkyttelin valoja ja soitin torvea hurjimpien ohittajien perään. En enää. Mutta kyllä sitä miettii, miksi niin monet ottavat itselleen oikeuden olla piittaamatta liikenteen säännöistä – ja muista tien käyttäjistä.

Asiaa ei liene tieteellisesti tutkittu, mutta kun joukko nuoria kokoomuslaisia vaati ”turhien” sääntöjen poistamista, luetellen mitkä säännöt heidän mielestään olivat turhia ja vapautta rajoittavia, ottivat myös tavalliset kansalaiset itselleen oikeuden tulkita, heidän mielestään, turhia sääntöjä. Ja kun ihmisiä kuuntelee, on monien mielestä erityisesti liikenteessä paljon turhia rajoituksia. Erityisen kiusallisia vapauden kahlitsijoita tuntuvat olevan nopeusrajoitukset ja siksi pitää moittia nopeuksien valvontaa.

Autoilijat ovat luoneet tarpeen lisätä valvontaa. Mutta tien päällä tuntuu siltä, että valvonta on vähentynyt. Ainakin Forssa – Urjala -tie on siirtynyt vähäisen valvonnan osuudeksi, vaikka sillä ajetaan todella suurilla nopeuksilla. Mutta ei 9-tielläkään poliiseja kovin usein näe.

Päivi Räsäsen lakkauttaessa ministerivuosinaan liikkuvan poliisin, pelättiin valvonnan vähenevän. Näin näyttää käyneen. En ole koskaan nähnyt peltipoliisin toimivan, mutta ilmeisesti ovat 9-tielläkin, koska merkittävä osa ohittajista jarruttelee tolppien lähestyessä.

… muista sä aina vaaroja liikenteen.

Kirjoittaja on forssalainen maakuntaneuvos ja nopeusrajoituksia noudattava liikenteen jarru.

Fingerpori

comic

Uusimmat