Lounais-Häme

2-tien tieurakka jatkuu syksyyn Tammelassa

2-tien leventämiseen päästään käsiksi Tammelassa tämän tai ensi viikon aikana. Urakoitsijan, Oteran oy:n suunnittelupäällikkö Markus Rosten toivoo lämpimiä säitä ja sateita, jotta routa sulaisi. Jäässä olevia maakerroksia ei lähdetä käsittelemään.

Rosten sanoo, että ajokaistan leventäminen ja luiskien loiventaminen käynnistetään Karkkilan suunnasta Häiviää kohden. Työ tullaan toteuttamaan noin 500 metrin pätkissä. Ensin pannaan kuntoon Helsingin suunnasta tullessa vasen ajokaista.

Liikenteen ohjauksessa käytetään liikennevaloja, jotka ovat tunnisteella käytössä myös öisin.

Tietyöt ovat käynnissä arkisin 10–12 tuntia aamuvarhaisesta lähtien. Työt kestävät aina marraskuulle.

 

Kaikkiaan noin neljän miljoonan euron urakasta on tehty vajaat puolet. Tosin esimerkiksi suurin osa vaadittavista kallioleikkauksista on jo tehty.

Rosten arvioi urakan aikataulun olevan kireä, joten on mahdollista, että käyttöön voidaan joutua ottamaan toisetkin liikennevalot töiden nopeuttamiseksi.

Toiset valot asennetaan mahdollisesti lomakuukausina, kun normaaliliikenne tiellä on vähäisempää.

Uudenmaan ely-keskuksen projektipäällikkö Jukka Aro sanoo, että tiesuunnitelmia ei ole valmiina töiden jatkamiseksi Häiviästä Porin suuntaan

Humppilassa on olemassa suunnitelmia mm. liikennejärjestelyiksi lasitehtaan kohdalla.

 

Remontin valmistuttua nopeusrajoitusta tieosuudella voidaan nostaa 100 kilometriin tunnissa nykyisen 80 kilometrin tunnissa nopeusrajoituksen sijaan.

Ajokaistan leventämisen ja liuskojen loiventamisen lisäksi korjattavalle tieosuudelle tullaan lopuksi asentamaan riista-aitoja loka-marraskuussa.

Nyt korjattava tieosuus Mullinkalliolta Häiviän risteykseen on pituudeltaan 15,5 kilometriä. Kaikkiaan Helsingin ja Porin välillä kulkevan 2-tien pituus on 227 kilometriä.

Valtiolla ei ole ollut varoja panna tietä kuntoon kerralla ja siksi tietä on korjattu vähitellen kuluvan ja viime vuosikymmenen aikana.

Tie on vanhanaikainen. Se rakennettiin 1960-luvun alkupuolella sen ajan normien mukaisesti noin kahdeksan metrin levyiseksi ja se on ollut uudempia valtateitä kapeampi.

Tietä levennetään molemmilta kaistoilta metri. Riista-aitojen ja liuskojen loiventamisen lisäksi kallioleikkauksiin lisätään tiekaiteita.

Matkalle sijoittuu myös runsaasti yksityistie- ja liittymäjärjestelyjä, joissa vanhoja liittymiä voidaan korvata uusilla liittymäjärjestelyillä. FL

 

Uusimmat