Lounais-Häme Forssa

50 tonnia painava, yli 100-vuotias Tampereen maamerkki kunnostetaan Forssassa

Yli 50 metriä korkea ja 50 tonnia painavan haulitornin kunnostus on useamman kuukauden urakka.
Pispalan haulitornissa on muun muassa 1300 niittiliitosta. Kaikki avattavat niitit on kiinnitettävä takaisin. Janne Vihreäsaari (vas.) ja Jari Eerikäinen ottivat haulitornista mittoja Forssan Asentajien pihamaalla. Kuva: Lassi Puhtimäki
Pispalan haulitornissa on muun muassa 1300 niittiliitosta. Kaikki avattavat niitit on kiinnitettävä takaisin. Janne Vihreäsaari (vas.) ja Jari Eerikäinen ottivat haulitornista mittoja Forssan Asentajien pihamaalla. Kuva: Lassi Puhtimäki

Yli sata vuotta Tampereen Pispalassa maamerkkinä 55 metrin korkeuteen noussut haulitorni purettiin tämän viikon aikana. Ei kuitenkaan lopullisesti, vaan kunnostustöitä varten. Purku- ja kunnostustöistä vastaa Forssan Asentajat oy, joka toimii urakassa alihankkijana. Pääurakoitsija on Kreate oy.

Huonokuntoinen, 50 tonnia painava torni korjataan neljässä osassa. Näistä kolme 36,5 tonnia painavaa osaa tuotiin perjantain ja lauantain välisenä yönä erikoiskuljetuksella korjattavaksi Forssan Asentajien toimitiloihin. Korjaustyöt alkoivat lauantaina ja torni on tarkoitus saada toimitusvalmiiseen kuntoon heinäkuun loppuun mennessä.

Forssan Asentajien toimitusjohtaja Janne Vihreäsaari kertoo, että tornin kunnostus kilpailutettiin jo vuosi sitten, mutta silloin ei kukaan tarttunut tarjoukseen.

– Teimme Kreaten kanssa parkkihallitöitä ja siinä yhteydessä kysyivät, kiinnostaisiko tällainen työ. Katselin vähän kuvia tornista ja päätin, että lähdemme mukaan, vaikka työ sisältää paljon riskejä ja ongelmia. Meillä on riittävän isot toimitilat tätä työtä varten, Vihreäsaari kertoo.

Museovirasto valvoo

Työ tehdään Museoviraston alaisuudessa. Joitakin osia on pakko uusia, mutta tornin ulkomuoto ei saa muuttua.

– Ensin osat hiekkapuhalletaan. Sitten käydään läpi rakenteet ja korroosion määrä. Siinä vaiheessa nähdään, miten paljon osia pitää uusia, että torni pysyy pystyssä. Muun muassa palkkeja, portaita ja askelmia on uusittava. Tornissa on esimerkiksi 1300 niittiliitosta. Niitit otetaan auki ja palautetaan kiinni, Vihreäsaari sanoo.

Miljoonan euron vakuutus

Vihreäsaari myöntää, ettei yrityksellä ole aiemmin ollut ainakaan näin näkyvää urakkaa. Haulitornin purkua on esitelty muun muassa Pirkanmaan alueuutisissa ja Aamulehdessä näyttävästi.

– Ei me ennen olla televisiossa oltu. Urakan seuranta on erittäin tarkkaa ja siksi myös turvallisuus on todella tärkeää.

Urakoitsijat joutuivat ottamaan työlle miljoonan euron vakuutuksen. Urakan osuus on 20 prosentti Forssan Asentajien tämän vuoden tilauskannasta.

Urakan tavoitehinta on 1,56 miljoonaa euroa.

– Tavoitteena on päästä mahdollisimman pienin kustannuksin. Se toisi bonuksia meille, Vihreäsaari mainitsee. FL

Pispalan Haulitorni

Tornin korkeus 55 metriä, paino noin 50 tonnia.

Oy K. Hjorth Ab rakennutti vuonna 1908, teräsrakenteet tuotiin Saksasta Kruppin tehtailta.

Suomen ainoa jäljellä oleva haulien valmistukseen käytetty torni ja yksi harvoja jäljellä olevia, teräksestä valmistettuja haulitorneja koko maailmassa.

Haulien valmistus loppui vuonna 1973, Tampereen kaupungin hallintaan vuonna 1973.

Edellinen suurempi kunnostus ja maalaustyö tornille tehtiin vuonna 1982.

Peruskorjauksen pääurakoitsijana toimii Kreate oy.

Aliurakoitsijana, teräsosien peruskorjaajana toimii Forssan Asentajat oy.

Kiinteistöön kuuluu haulitornin lisäksi myös punatiilinen haulitehdas ja hirsirakenteinen asuinrakennus.

Vuokralaisena Pispalan Moreeni ry

Lähde: Tamperelainen

Uusimmat

Näkoislehti

28.5.2020

Fingerpori

comic