Lounais-Häme

Äänekäs mopo ei kuulu kadulle

Useat helsinkiläiset moottoripyöräilijät ja mopoilijat saivat viikonloppuna sakot melun takia.

Helsingin poliisi teki kaupungissa tehovalvontaiskun, koska kaupunkilaiset olivat antaneet kesän aikana erityisen paljon palautetta melusta.

Sakon syy oli säännösten vastaisen ajoneuvon kuljettaminen liikenteessä. Pyörien pakoputkia oli muokattu niin, että niistä lähti sallittua kovempi ääni.

 

Hämeen poliisilaitoksen komisarion Tarja Lindstedtin mukaan poliisin pitäisi valvoa enemmän mopojen ja moottoripyörien aiheuttamaa melua.

-Melua pitäisi valvoa ilman muuta, mutta resurssit eivät aina anna myöten.

Poliisi saa palautetta mopoilijoiden aiheuttamasta melusta joka puolella Kanta-Hämettä. Mopojen edestakainen päristely saa monen hermot palamaan.

-Mopoilun aiheuttama melu on ikiliikkujakysymys. Aina tulee uusia sukupolvia, Lindstedt naurahtaa.

 

Lindstedtin mukaan osa vanhemmista suhtautuu poliisin tai kenen muun tahansa asiaan puuttumiseen asiallisesti, osa ei.

-Oman lapsen tekemiset on herkkä asia. En ymmärrä, miksi ei nähdä, että virittäminen ja melu on lailla kielletty ja lain rikkomisesta seuraa rangaistus.

Komisarion mukaan pojat on poikia -selityskään ei päde.

-Melusta valittaminen ei ole pikkumaista. Kyse on lain rikkomisesta, Lindstedt summaa.

 

Sellaista paikkaa ei olekaan, missä mopolla voisi päristellä miten vain. Kypärän käyttökin on aina pakollista. Myös suljetulla alueella.

-Suljetulla alueella voi harjoitella ajamista, mutta esimerkiksi yksityistie ei välttämättä ole sellainen alue. Suljetulla alueella ajeluun tarvitaan maanomistajan lupa.

Tehovalvontaiskuja tehdään pienillä paikkakunnillakin. Lindstedtin mukaan poliisi ei välttämättä pääse paikalle heti yksittäisen ilmoituksen jälkeen, mutta jos ilmoituksia tulee useampia, poliisi voi mennä paikalle myöhemmin.

 

Cap-autokoulun liikenneopettajan Jonne Oravisjärven mukaan mopokurssin teoriatunneilla ei ehditä kovin syvällisesti keskittyä meluun ja viritykseen liittyvän lainsäädännön opiskeluun.

Mopokurssilla on kuusi tuntia teoriaa ja kolme ajotuntia.

Nuorille kyllä kerrotaan, että virittäminen on laitonta eikä moposta saa lähteä liikaa melua. Oravisjärvi sanoo, että osa ottaa säännöt vakavasti, osa ei.

-Nuorelle pitäisi tehdä jo kotona selväksi, mikä on sallittua, mikä ei.

 

Liikenneopettajan mukaan mopoilu on monelle tuttua jo ennen mopokurssia.

-Perämettissä ajellaan nuoresta pitäen traktoreilla ja mopoilla.

Oravisjärven mukaan vanhempien pitäisi kertoa lapsilleen, että liikenteessä toimitaan lakien mukaan.

Ja vaikka vanhemmat olisivatkin sitä mieltä, että lakien mukaan mennään, niin myös muiden aikuisten pitäisi olla samalla linjalla.

-Jos kaverin vanhemmat sallivat virittämisen, alkaa mopopoika viihtyä kaverin luona.

 

Oravisjärvi painottaa, että lakien noudattamisessa on kyse turvallisuudesta.

-Jotkut vähättelevät kypärän käyttöäkin.

Jos melua halutaan vähentää, niin sähkömopo olisi hyvä ratkaisu. Liikenneopettaja toteaa, että siitä ei paljon ääntä lähde. Tosin juuri siksi se ei taida nousta nuorten suosikiksi.

-Osalle mopoilu on nimenomaan bensankatkua ja pärinää.

 

On luonnollista, että kaupungissa kuuluu moottorien ääniä.

-Varsinkin kesäisin on melua ja pärinää. Jos mennään lain puitteissa, niin mikäs siinä, Orvaisjärvi miettii.

Hän lisää, että liikenteessä on paljon mopoja, jotka eivät ole laillisia.

-Sitä voisi miettiä, pitäisikö mopoille olla muitakin katsastuksia kuin rekisteröintikatsastus. FL

 

Vanhemman muistilista
Keskustele lapsesi kanssa turvallisesta mopoilusta, kuten sääntöjen ja nopeusrajoitusten noudattamisesta sekä kyydittämisen riskeistä.Opeta mopoilijalle turvallista liikennekäyttäytymistä omalla esimerkilläsi.Tarkista, ettei mopo ole viritetty ja kerro, mitä virittämisestä seuraa.Korosta kypärän ja suojaavan ajoasun käyttöä.Muistuta, että kypärän hihnan tulee olla aina kunnolla kiinnitettynä.Painota, etteivät päihteet ja mopoilu kuulu yhteen.Sovi lapsesi kanssa kodin ja koulun yhteisten pelisääntöjen noudattamisesta.Valvo, että mopo huolletaan säännöllisesti.Lähde: Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, trafi.fi

Uusimmat

Näkoislehti

30.9.2020

Fingerpori

comic