Lounais-Häme

Ajokortin saa huomattavasti aiempaa halvemmalla – autokoulu halpeni enemmän kuin opetuslupa

Jokioislainen Konstantin Into toteaa olevansa tyytyväinen heinäkuun alussa voimaan tulleeseen ajokorttiuudistukseen.

Into aloitti ajoharjoitukset opetusluvalla äitinsä Charlotta Innon kanssa heti uudistuksen astuttua voimaan.

-Oli hyvä, että ajo-opetuksesta tuli yksivaiheinen, kun useammat vaiheet integroitiin yhteen. Nyt kokonaisuus on huomattavasti halvempi, Into sanoo.

Hintojen laskeminen sekä autokoulujen että opetuslupien puolella perustuu siihen, että opetustuntien vähimmäismäärä ja autokoulun vaiheet vähenivät, minkä lisäksi jatkossa ajo-opetuksessa hyödynnetään simulaattoreita aiempaa enemmän.

 

Opetuslupia enemmän hinnat laskivat autokoulun puolella, joten autokoulun ja opetusluvan välinen hintaero pieneni huomattavasti.

Autokouluketju CAP kertoo tiedotteessaan, että nyt henkilöauton ajo-opetuksen hinta voi heillä olla pienimmillään 899 euroa, mikä saattaa olla jopa noin tuhat euroa vähemmän kuin ennen ajokorttimuutosta.

-Totta kai kun opetustuntien vähimmäismäärä pieneni, niin hinnat laskivat meilläkin. Tällä hetkellä hinnat ovat vielä käymistilassa, aika näyttää, mihin ne asettuvat, Autokoulu Lahtosen Jyrki Lahtonen kertoo.

Forssan Autokoulun Jouni Kalliopuska arvioi, että autokoulun ja opetusluvan hintaero pieneni satasia.

-Ero ei enää ole niin merkittävä, joten laatua pitää miettiä mielestäni enemmän ja arvioida opetuksen laatua, Kalliopuska sanoo.

Lahtonen ei osaa vielä arvioida, vaikuttaako uudistus autokoulun käyvien määrään.

-Ainakin ilmoittautumisia on tullut saman verran kuin aikaisemminkin tähän aikaan vuodesta, Lahtonen sanoo.

 

Konstantin ja Charlotta Into kertovat, että opetuslupa oli autokoulun hinnan laskemisesta huolimatta selvä valinta.

-Hinnoissa oli muutoksesta huolimatta suuri ero. Laskimme vanhan lain aikana, että hintaero autokouluun oli useita satasia, Charlotta Into toteaa.

Lisäksi uudistuksen myötä henkilöauton opetusluvan voimassaoloaika piteni muutoksessa kolmeen vuoteen.

-Konstantinilla on vuotta nuorempi pikkusisko, jota voin opettaa ajamaan samalla luvalla.

Oikeastaan Charlotta voisi aloittaa Moona Innon opettamisen jo nyt. Jatkossa ajoharjoittelun voi aloittaa jo 16-vuotiaana, vaikka kortin saa jatkossakin vasta 18-vuotiaana.

-Onhan siinä iso ero, että harjoitteleeko ajamisen kaksi vuotta vai pelkästään puoli vuotta, Charlotta Into sanoo.

 

Sekä Lahtonen että Kalliopuska ovat varovaisia arvioidessaan uudistuksen vaikutuksia liikenteeseen ja autokouluun.

-Aluksi autokoulujen puolelta tuli kovaa vastarintaa, mutta nyt näyttää, että homma lähtee ihan hyvin käyntiin, Kalliopuska sanoo.

-On liian aikaista sanoa, millaisia vaikutuksia muutoksilla on, Lahtonen toteaa.

Kalliopuskan mielestä on hienoa, että jokaiselle oppilaalle tehdään nyt oma “opetussuunnitelma” ja autokoulua räätälöidään yksittäisen kuskikokelaan tarpeiden mukaan.

-Miinuspuoli on se, että kaikki haluavat tietysti kymmenellä tunnilla läpi, mikä tuo pettymyksiä ajokokeen vaikeuduttua. FL

 

Mikä muuttui?

Uudistukset astuivat voimaan 1.7.

Ensimmäistä ajokorttia hankkivat suorittavat nyt neljän tunnin teoriakoulutuksen liikenteen perusteista. Ensimmäinen ajokortti voi olla niin henkilöauto- kuin vaikkapa mopo- tai traktorikorttikin.

Henkilöauton ajokorttia varten on suoritettava ajo-opetusta vähintään 10 tuntia sekä riskikoulutusta 8 tuntia.

Aiemmin henkilöautokortin suorittamiseen kuuluneesta jaosta perus- sekä harjoittelu- ja syventävään vaiheeseen luovuttiin.

Uusimmat