Lounais-Häme

Ajokorttiuudistukselle sapiskaa

Eduskunnan käsittelyyn edennyt mittava ajokorttiuudistus ei kerää autokoulujen ammattilaisilta myrskyäviä aplodeja vaan melkoista kritiikkiä. Ihmettelyä aiheuttaa muun muassa se, että liukkaankelin harjoittelu aidoissa olosuhteissa voitaisiin jatkossa korvata ajosimulaattorissa istumisella.

Forssalaisen Lahtosen Autokoulun liikenneopettaja Jyrki Lahtonen sanoo, ettei ajosimulaattori voi korvata perstuntuman oppimista, jonka aitotilanne ajoharjoitteluradalla tarjoaa. Samalla oppilaalle tarjoutuu tilaisuus testata autojen ajohallintajärjestelmien vaikutuksia ajettavuuteen.

Lahtonen sanoo, että uudistusta on julkisuudessa markkinoitu sillä, että ajokortin hinta laskee jopa puoleen nykyisestä noin 2 000 euron kustannuksesta, joista autokoulun maksut ovat vain osa.

Pakolliset ajotunnit ovat vähentymässä jopa puoleen nykyisestä.

-On epätodennäköistä, että ajokortista muodostuva hinta laskisi merkittävästi. Nämä puheet eivät vain pidä paikkaansa. Nykyisin ajokortin voi saada 18 ajotunnin harjoittelulla. En oikein usko, että tätä vähemmällä määrällä voidaan auton rattiin oppilasta kunnolla kouluttaa harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta, jossa autokoululaiselta löytyy esimerkiksi jo moottoripyöräkortti, Lahtonen sanoo.

 

Uudistuksessa on lähdetty tiukentamaan reippaasti niin teoria- kuin ajokokeiden vaatimuksia.

Lahtonen sanoo, että teoriakokeiden uudistus on tarpeellinen jo siksi, että nyt kokeen suorittamiseen varattu aika on liian pitkä. Koe ei mittaa välttämättä liikennesääntöjen ja ajotilanteiden tuntemusta vaan kykyä oppia ulkoa.

Ajokokeen läpivientiin käytettävä aika tulee pitenemään yhteen tuntiin, jolloin tulee paremmin esille ajokokelaan valmiudet havaintojen ja arviointien tekemiseen, ennakointiin, riskien tunnistamiseen sekä vuorovaikutustaitoihin liikennetilanteissa. Lahtonen sanoo, että ajokokelaan ajotaidon tärkeimmän osan, oman tilan hallintataidon, testaaminen on tulevaisuudessakin erittäin haastavaa.

Lahtosen mielestä kokeista on luvassa hyljättyjä suorituksia paljon nykyistä enemmän ja harmistukset alkavat jo uudistuvissa teoriakokeissa.

 

Toisaalta Lahtonen pitää hyvänä teoriakokeiden vaikeuttamista, koska nykyisin kokeissa esitetyt liikennetilanteet ovat aivan liian yksinkertaisia.

Ajokorttiuudistuksessa esitetään kahdeksan tunnin mittaista riskienhallintakoulutusta, joka vastaa nykyistä kahdeksan tunnin syventävää vaihetta. Tätä Lahtonen pitää hyvänä.

Lahtonen sanoo, että oikeiden liikenneasenteiden omaksuminen ei ole kaikille selvä asia. Hänen mukaansa viidennes ajo-oppilaista on sellaisia, joilla on selkeästi taipumuksia riskinottoon liikenteessä. FL

 

Ajokorttiuudistus
Ajokorttiuudistus tukee hallituksen normienpurun kärkihanketta.Uudistus pyritään saamaan voimaan vuoden 2018 heinäkuussa.Ajo-opetuksen antaminen ja ajoharjoittelu säilyisivät edelleen luvanvaraisena.Liikenneturvallisuuden ylläpitämiseksi sekä teoria- että ajokokeiden vaativuutta lisätään. Henkilöautokorttien suorittajille esitetään pakolliseksi 8 tunnin koulutusta riskien tunnistamiseen liikenteessä.Vähimmäisikä B-kortin ajo-opetuksen aloittamiseen laskettaisiin 16 vuoteen, mutta kortin saisi vasta 18-vuotiaana. Poikkeuksena olisi ammatillinen kuljettajakoulutus, jossa opiskeleva voisi saada ajokortin 17-vuotiaana.Pakollinen ajo-opetus olisi B-kortin saamiseksi vähintään 10 ajotuntia. Lisäksi ensimmäistä korttia suorittavalta vaadittaisiin liikenteen perusteita koskeva neljän tunnin johdatuskoulutus.Uudistukseen kuuluisi myös se, että Kiinassa myönnettyjen ajokorttien haltijat voisivat ajaa myös Suomessa.

Uusimmat