Lounais-Häme Urjala

Ajokyky ei katso ikää – Urjalalainen Risto on autoillut jo 60 vuotta ilman vahinkoa

Autoilu ei katso ikää, vaan seniorikuljettajakin voi olla täysin pätevä ratin taakse. Rehellisyyttä itseään kohtaan autoilu silti vaatii.
Päivi ja Risto Latovehmas ajavat viikoittain Urjalan lähiseudulla, minkä lisäksi he tekevät joka vuosi pidemmän matkan Lapin Saariselälle mökilleen. Kuva: Tapio Tuomela
Päivi ja Risto Latovehmas ajavat viikoittain Urjalan lähiseudulla, minkä lisäksi he tekevät joka vuosi pidemmän matkan Lapin Saariselälle mökilleen. Kuva: Tapio Tuomela

Urjalalaiselle Risto Latovehmakselle tuli tänä vuonna täyteen kunnioitettavat 60 vuotta ajokortin saamisesta. Eikä näkyvissä ole, että Latovehmas olisi ajamistaan lopettamassa, vaikka ikävuosien matkamittariin kääntyikin numeroksi 80.

– Eniten ajelen Tampere–Forssa–Urjala–Valkeakoski–Toijala-akselilla, Latovehmas kertoi.

Tosin ainakin kerran vuodessa tiedossa on pidempi reissu Sodankylän pohjoispuolelle Saariselälle, missä sijaitsee Latovehmasten perheen mökki. Näin on ollut jo yli 30 vuotta, ja perinnettä on tarkoitus jatkaa myös tulevaisuudessa.

– Sinne ajaa 14–15 tuntia, ja Risto on ajanut sinne samoilla silmillä. Lähdemme aamuyöstä pimeällä Urjalasta ja olemme vielä valoisan aikaan perillä, Päivi Latovehmas sanoi.

Liikenne vilkastuu vilkastumistaan

Liikenne on 60 vuodessa ehtinyt muuttua hurjasti. Latovehmakset asuvat valtatie 9:n varrella, ja liittyminen tielle on vaikeutunut liikennemäärien kasvaessa.

– Samoin liikenne on muuttunut kaupungissakin. Se on aiempaa vilkkaampaa ja liikennemerkkejä on enemmän, Risto Latovehmas sanoi.

Hän totesi, että vaikka ikää on karttunut, ajaminen ei ole vaikeutunut.

– Ikinä ei ole vahinkoa tullut. Niskat ovat väkisinkin kangistuneet vuosien varrella, mutta peilit korvaavat nykyään paljon.

Urjalan lähitorilla pidetty ikäautoilijoiden kuntokurssi veti tuvan täyteen. Liikenneturvan Ari-Pekka Elovaara päivitti kuulijoiden tietoja ja kyseli urjalalaisten ajotottumuksista. Kuva: Tapio Tuomela
Urjalan lähitorilla pidetty ikäautoilijoiden kuntokurssi veti tuvan täyteen. Liikenneturvan Ari-Pekka Elovaara päivitti kuulijoiden tietoja ja kyseli urjalalaisten ajotottumuksista. Kuva: Tapio Tuomela

Ikäkuskeilla myös vahvuutensa

Liikenneturvan tuoreen kyselyn mukaan yhdeksän kymmenestä ikäkuljettajasta pohtii omaa ajokuntoaan. Latovehmas on kuitenkin hyvä esimerkki siitä, että auton ratin takana pärjääminen ei katso ikää.

Vanhemmilla kuljettajilla on myös omat vahvuutensakin, Liikenneturvan Ari-Pekka Elovaara kertoi. Ikäkuljettajista yli kolme neljästä kertoi kyselyssä vahvuudekseen maltillisen ajamisen.

– Nuoret kuljettajat ovat kokemattomia ja ottavat usein riskejä. Kun kokemusta on kertynyt, asioita otetaan paremmin huomioon ja riskit tiedostetaan, Elovaara kertoi Urjalassa pidetyllä ikäautoilijoiden kuntokurssilla.

Elovaara painotti, että oman ajokunnon suhteen täytyy kuitenkin olla rehellinen. Joskus tulee vastaan tilanteita, kun kuljettaja toteaa vasta liikenteessä ollessaan, että ”ei olisikaan pitänyt lähteä”.

– Henkilöä voi vaikka ottaa sydämestä, mutta hän ajattelee ajavansa omalla autolla sairaalaan, koska ambulansseilla riittää tekemistä ”oikeissakin hätätilanteissa”.

Ajokyky usein hankala arvioida

Forssan seudun hyvinvointikuntayhtymän avohoidon ylilääkäri Arto Honkala totesi, että yleisin syy evätä ikäihmiseltä ajo-oikeus on jokin puhjennut tai pahentunut sairaus tai kohtaus, joka vie ajokyvyn kerralla.

– Lääkärin arvioinnin kannalta hankalampia tilanteita ajokyvyn kohdalla ovat hitaasti etenevät sairaudet, kuten muistisairaudet. Tehdäänhän esimerkiksi muistitestejä, mutta ne eivät kerro suoraan ajokyvystä. Ei ikäkään kerro ajo- tai toimintakyvystä mitään, Honkala sanoi.

Nykyään lääkäreiden tulee arvioida ikäihmisen ajokykyä tapaamisissa jatkuvasti, vaikkei kyse olisikaan varsinaisesta ajokorttia varten tehtävästä terveystarkastuksesta.

Liikenneturvan Elovaara kertoi, että ihmiselle voi olla kova paikka, kun ajaminen ollaan kieltämässä, joko lääkärin tai läheisen toimesta.

– Eräs kollega vihjasi hyväntahtoisesti isälleen aikanaan, että pitäisikö alkaa harkita autosta luopumista. Isä oli seuraavana päivänä ostanut vastareaktiona uuden auton, Elovaara kertoi.

Honkala totesi, että suurin osa ikäihmisistä päättelee itsekin jossain vaiheessa, että nyt alkaisi olla oikea aika luopua ajamisesta.

– Osalle ajamisella on kuitenkin symbolinenkin merkitys: Tavallaan samalla luopuu yhdestä aktiivisesta elämänvaiheestaan ja myöntää oman vajavaisuutensa.

– Niin läheisten kuin ammattilaistenkin tulisi siksi ottaa aihe puheeksi aluksi tunnustellen ja keskustellen, jotta ajatus autosta luopumisesta ehtii kypsyä. FL

Liikenne ikäihmisten näkökulmasta

Urjalassa pidetyllä ikäautoilijoiden kuntokurssilla virisi paljon kommentteja nykyajan liikenteestä ja ikääntyneiden omasta ajokunnosta ja -tottumuksista. Tässä poimintoja tilaisuudesta:

”Hirvittää, kun heti tullaan päälle, kun vähän joutuu miettimään, mihin menee.”

”On se hurjaa se liikenne nykyään.”

”Liikenne on samanlaista kuin ennenkin. Ei auto huomaa sitä ikää.”

”Pimeällä ja sateella en lähde ysitielle, jos ei ole ihan pakko.”

”Maalla tullaan persvilloihin kiinni, eikä jätetä mitään turvaväliä.”

”Ensin katson, että ketään ei tule, yhtäkkiä pyörä, lauta tai sellainen uusi potkulauta tulee tyhjästä. Onko niillä jokin etuajo-oikeus, kun sillä lailla tulevat?”

”Helsingissäkin oli helppo ajaa 50 vuotta sitten, kun sain ajokortin. Nyt en enää menisi, on se niin paljon vilkastunut.”

Uusimmat

Näkoislehti

22.9.2020

Fingerpori

comic