Lounais-Häme Forssa

Ajosimulaattorit jakavat autokoulujen mielipiteet

Heinäkuussa voimaan astunut uusi ajokorttilaki mahdollistaa yhä useamman ajotunnin järjestämisen ajosimulaattorissa oikean auton sijaan.
Autokoulu Lahtosen liikenneopettaja Jenni Lahtonen esitteli Degener-ajosimulaattorin liukasajoharjoituksia, jotka korvaavat harjoittelun oikealla liukasajoradalla.

Autokoulut ovat jo pitkään käyttäneet ajosimulaattoreita pimeän ajon koulutusta varten, mutta kehittynyt teknologia ja uusi ajokorttilaki mahdollistavat nyt esimerkiksi liukkaan ajon harjoitukset simulaattorissa.

Forssalainen Autokoulu Lahtonen järjestää liukkaalla ajamisen opetusta uudella 30 000 euroa maksaneella ajosimulaattorilla, mikä on liikenneopettaja Jyrki Lahtosen mukaan oppilaille halvempaa ja tehokkaampaa kuin liukasajoradalla harjoittelu. Lahtosella on ollut käytössä myös pimeän ajon simulaattori vuodesta 2009.

– Simulaattorin ansiosta emme joudu lähtemään erikseen liukasajoradalle ja simulaattorissa tulee enemmän toistoja, kun ei tarvitse odottaa muita, Lahtonen kertoo.

– Keli on simulaattorissa on aina tasainen ja se mikä tahdotaan. Usein huonoina talvina radoilla on liian pitävä keli, jolloin ei saada harjoiteltua sitä mitä halutaan, liikenneopettaja Jenni Lahtonen lisää.

Autokoulu Lahtosen Degener-ajosimulaattorissa on mahdollisuus myös harjoitella liikenneajoa ja simulaattoriin voi luoda erilaisia liikennetilanteita, joiden toteuttaminen ei ole kaikkialla mahdollista. Simulaattorissa voi harjoitella esimerkiksi raitiovaunujen kohtaamisia.

– Ei olisi ollenkaan huono juttu, jos oppilaan ensimmäiset ajokerrat liikenteessä harjoiteltaisiin simulaattorilla, mutta toistaiseksi käytämme simulaattoria vain liukkaan ajon harjoitteluun. Lakihan sallisi jo liikenneajotkin simulaattorissa, Jyrki Lahtonen muistuttaa.

Ajosimulaattoreiden realistisuus jakaa mielipiteitä puolesta ja vastaan. Vaikka simulaattori tuntuisikin aidolta autolta käsissä, päässä kuljettajan mielentila on hyvin erilainen simulaattorissa kuin liikkuvassa autossa.

– Jos liukasajoradalla jää oikeasti penkkaan kiinni, niin sen kyllä muistaa lopun elämää, mutta jos simulaattorilla jää johonkin jumiin, niin sitten painetaan vaan reset-nappia ja ajetaan uudestaan, Forssan Easy Driver -autokoulun liikenneopettaja Teemu Haarala sanoo.

– Mielestäni liukasajoharjoittelu simulaattorilla on aivan järjetöntä. Simulaattorissa ei ole samaa perstuntumaa mitä oikeassa ajamisessa, eikä kuljettaja tunne, koska auto menettää pidon, Forssan Autokoulun johtaja Jouni Kalliopuska huomauttaa.

Forssan Autokoulussa uuden ajosimulaattorin hankintaa ei ole edes mietitty, vaikka pimeän ajon simulaattoria on käytetty opetuksessa.

– Onhan sekin vähän sellainen tekaistu kokemus ja monet oppilaat haluaisivat ajaa pimeässä oikealla autolla. Kyllä oppilaat ehtivät pelata Pleikkaria kotonakin, Kalliopuska murjaisee.

Kalliopuskan mielestä nykysimulaattorit sopivat parhaiten perusasioiden opetteluun, kuten kytkimen ja vaihteiston käyttöön, mutta liikenteeseen simulaattori ei kuljettajia valmista.

– Ihmiset ovat liikenteessä niin arvaamattomia, että aikamoinen ohjelmoija pitää olla, että saa koodattua ihmiskuljettajien ajatukset koneeseen, Kalliopuska naurahtaa. FL

Kaupallinen yhteistyö