Lounais-Häme Forssa

Ajotaiturit koolle Vatikalliolle – Touko-trialiin toivotaan kuivaa keliä

Ennen niin suosittu trial ukkoutumassa, edullisen taitolajin pariin kaivataan nuoria harrastajia.
Moottoriseuran Severi Rantanen piti pitkän tauon, mutta on palannut trialin pariin. Kuva: Lassi Puhtimäki
Moottoriseuran Severi Rantanen piti pitkän tauon, mutta on palannut trialin pariin. Kuva: Lassi Puhtimäki

Forssan Moottoriseura järjestää Touko-trialin ensi lauantaina tutulla kisapaikalla Forssan Vatikalliolla. Välillä taukoa pitäneet perinteikkäät trial-mittelöt järjestetään tällä erää kolmatta kertaa perättäin.

Touko-trial kuluu Suomen cupiin. Siinä ajetaan muut luokat paitsi se kaikkein kovin eli Suomen mestaruusluokka TR1.

– Kilpailijoita saapuu ympäri Suomen, kertoo trialin lajivastaava Petri Moberg Forssan Moottoriseurasta.

Järjestävästä seurasta Vatikalliolla taituroi kolme kuljettajaa. Mukana ovat ensimmäistä kertaa kisaava Eetu Nieminen sekä kokeneemmat Onni Oja ja Severi Rantanen.

FMS:n talkooväki merkitsi jaksoja ja tutkaili kisapaikkoja päättyneellä viikolla. He lupaavat kaiken olevan valmista, kun kisat alkavat ensi lauantaina.

– Se yllätti, että maasto on paikoin vielä ihan jäässä, Moberg kertoo.

Vatikallion vaihtelevaan maastoon pystyy tarvittaessa tekemään hyvinkin haastavia jaksoja. Kisojen ajaksi järjestäjät toivovat kuivaa keliä. Pouta houkuttelisi yleisöä paremmin paikalle kuin sadesää.

Yleisöparkki on tuttuun tapaan entisen Rantasipin eli nykyisen Mesku-hotellin pysäköintialueella.

– Toivon kisan ajaksi kuivaa keliä. Ajajia ravan roiskuminen ei niinkään haittaa, mutta meille järjestäjille ja yleisölle poutasää on mukavinta, Moberg naurahtaa.

Trial-kisoille on kysyntää, sillä kilpailuja järjestetään nykyään Suomessa turhan vähän.

– Kisoja pitäisi olla enemmän. Eniten se on meistä järjestäjistä kiinni.

Takavuosina suosittu ja menestystäkin tuonut laji on ukkoutumassa. Nuoria kuskeja on liian vähän.

– Trial alkaa olla marginaalilaji. Sähkölaitteet kiinnostavat muksuja nykyään enemmän kuin ajaminen.

Trialin hiipuminen on harmi, sillä laji olisi erinomainen väylä moneen muuhun moottoripyöräilylajiin.

– Trial on halpa laji ja antaa hyvät pohjat, onhan suurin osa meidän enduron maailmanmestareistakin aloittanut trialilla, Moberg toteaa. FL