Lounais-Häme

Aku Ankka kaikille 10-vuotiaille kuukaudeksi: Ankkasankari toimii lukukampanjan keulakuvana – Lukutaitoa tarvitaan aina

Aku Ankka on aina ajankohtainen. Kuva: Anja Filppula

Aku Ankka -lehti on tunnettu esimerkillisestä suomen kielestä. Oikeakielisyys-maineen ja suosionsa ansiosta Aku Ankka on nyt valittu lukukampanjan kohdelehdeksi.

Elinkeinoelämän keskusliiton (EK) Operaatio Ankka -kampanjassa lahjoitetaan kaikille tänä vuonna 10 vuotta täyttäville lapsille kuukauden Aku Ankka -lehdet tammikuussa 2019.

Myöhemmin keväällä kaikille Suomen ruotsinkielisille 10 vuotta täyttäville lahjoitetaan kuukauden Kalle Anka -lehdet.

Operaatio Ankan tavoitteena on kannustaa lapsia lukemaan.

Tempauksella halutaan herättää keskustelua suomalaisten lukutaidosta, perheiden lukemisasenteista sekä hyvän luku- ja kirjoitustaidon merkityksestä jatko-opintojen, työelämän ja elämänhallinnan kannalta.

EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies korostaa, että kaikki lähtee lopulta lukutaidosta.

– Lukutaito on oppimisen perusta ja kieli ajattelun väline. Digitalisaatio, tekoälyn kehitys ja työn murros tulevat muuttamaan monia asioita, mutta lukutaidon merkitys ei niiden myötä vähene. Lukutaito on työelämässä tarvittavan jatkuvan oppimisenkin perusta.

Kampanjan suojelijana toimii Rouva Jenni Haukio. Hän näkee, että lukutaidon heikkeneminen uhkaa koko yhteiskuntamme toimivuutta.

– Kyse ei ole pelkästään kaunokirjallisen lukuharrastuksen taantumasta, vaan edellytyksistä suoriutua jokapäiväisessä työelämässä – kyvystä ymmärtää ja tulla ymmärretyksi.

Haukio kiittelee myös Aku Ankka -lehden kieltä.

– Lehden rikas ja ilmaisutavoiltaan särmikäs kieli innostavine tarinoineen on omiaan herättelemään lukuintoa kaiken ikäisissä, Haukio uskoo.

EK:n kampanjassa on mukana 13 yritystä ja yhteisöä eri toimialoilta: Sanoma, ABC-ketju, Supercell, Elisa, OP, Nordea, Veikkaus, Opetusalan Ammattijärjestö OAJ, Fortum, LähiTapiola, Posti, Tela ja Aktia. FL

Uusimmat