Lounais-Häme

Älä estä lapsen liikuntaa turhilla rajoituksilla

Kaiuttimista kajahtaa Antti Tuiskun Sata salamaa ja villitsee lapset tanssiin. Tiistainen aamupäivä on valjennut lähes helteisenä, joten 600 päiväkoti-ikäisen liikuntahetki Forssan torilla ei olisi voinut osua paremmalle päivälle.

Samaan aikaan Tammelan urheilukeskuksessa seitsemäsluokkalaiset valmistautuvat heittämään älypuhelimia. Eerikkilän urheiluopiston opiskelija Jimi Salonen ohjeistaa nuoria heittämään niin kovaa kuin kädestä lähtee.

Nuorille annetut älypuhelimet ovat valmiiksi rikki, joten aggressiot saa purkaa koko voimalla. Ensimmäiset kännykkäkaaret ovat 30–35-metrisiä.

Valtakunnallisen Unelmien liikuntapäivän ideana oli tutustuttaa suomalaiset uusiin lajeihin ja tapoihin liikkua. Lajikokeilut voivat synnyttää kipinän, joka johtaa pitkäaikaiseen harrastukseen.

Ainakin Tammelan koulun liikuntapäivään osallistuneelle 7.-luokkalaiselle Liia Brusinille on käynyt näin. Hän muistaa innostuneensa ratsastamisesta yhden kokeilun jälkeen.

-Olin nelivuotias, kun nousin ensimmäisen kerran naapurin ponin selkään. Se oli niin hauskaa, että pyysin myöhemmin äidiltä lupaa mennä tunneille, Brusin kertoo.

Tällä hetkellä hänellä on oma poni ja takana useita estekilpailuita.

-On tärkeää, että nuoret löytävät mieluisen lajin. Silloin liikunnasta tulee hauskaa, Brusin miettii.

Hän ja hänen ystävänsä Oona Kivistö ja Mimosa Koivisto odottivat Eerikkilän urheiluopiston opiskelijoiden järjestämästä liikuntapäivästä uusia lajilöytöjä. Opiskelijat olivat tehneet 10 urheilullista rastia liikuntakeskuksen maastoon. Nuoret pääsivät esimerkiksi kävelemään tasapainoliinalla, pelaamaan frisbeegolfia ja norsupalloa sekä osallistumaan seikkailurataan.

Forssan kaupungin varhaiskasvatuskoordinaattorin Meiju Vettenrannan mukaan lapset liikkuvat luonnostaan ja saavat siitä iloa, jos heille tarjotaan mahdollisuuksia. Onkin vanhempien ja muiden kasvattajien tehtävä luoda sellaiset olosuhteet, joissa lapsi pääsee testailemaan taitojaan.

Vettenrannan mukaan pikkulapsella on tarve kiipeillä ja hyppiä, mutta aikuisilla on tapana estää näiden tarpeiden täyttäminen. Se on sääli, koska lapsi ei pääse kehittymään niin hyvin kuin olisi mahdollista.

Fyysinen aktiivisuus kehittää myös älyllisiä taitoja. Vettenranta sanoo, että fyysisesti aktiiviselle lapselle tulee todennäköisemmin parempi kieli- tai matikkapää kuin sohvaperunalle.

-Olisi tärkeää antaa lapsen hypätä kiveltä tai keinusta vielä kun häntä kiinnostaa oppia niitä taitoja, Vettenranta sanoo.

Hän lisää huomanneensa 40-vuotisella työurallaan, että lapsi ei tee sellaista, mihin ei koe motorististen taitojensa riittävän. Jos lapsi haluaa hypätä keinusta, hän todennäköisesti tietää pystyvänsä siihen ilman vahinkoja. Vettenranta peräänkuuluttaakin turhien rajoitusten poistamista arjesta.

-Jos pikkulapsi ei saa kiivetä keittiönpöydälle, puuhun tai sohvalle, hänelle kannattaa järjestää jokin vastaavanlainen paikka, jossa kiipeily on sallittua.

Vettenranta suosittelee perheille tavallista arkiliikuntaa, kuten kävelyä ja pyöräilyä.

-Jos lapsi väittää, ettei jaksa kävellä, hän todennäköisesti jaksaa juosta. Anna lapselle lupa juosta seuraavan puun luokse. Matkasta tulee mukavampi. FL

Uusimmat