Lounais-Häme Forssa

Ale aukeaa yhä useammin ensin kanta-asiakkaille

Alennusmyynnit pitävät pintansa, vaikka hintojen lasku vain pari kertaa vuodessa on mennyttä aikaa.
Moda Vilan Mirva Vali kertoo, että tyylikkäitä lyhythihaisia on ehditty myymään loppuun jo ennen alennusmyyntejä, kiitos toukokuun helteiden.

Kaupan liiton edunvalvontajohtajalla Tuula Loikkasella on huojentavia uutisia vaatehankintansa perinteiseen kesäaleen jättäneille.

– Vaikka hellemekot ja uimapuvut ovat käyneet keskivertovuotta paremmin kaupaksi, kyllä niitä ainakin isojen ketjujen rekeiltä vielä löytää, hän vakuuttaa.

Jotkut yksittäiset tuotteet voivat tosin olla pienemmistä kaupoista vähissä. Huhujen mukaan esimerkiksi valkoiset housut ovat jo kiven alla.

Muotikaupan puolelta ei ole tänä kesänä noussut esiin yksittäistä hittituotetta.

– Se voidaan sanoa, että lämmin toukokuu on saanut suomalaiset nikkaroimaan terasseja, kalustamaan puutarhoja ja kunnostamaan pihoja oikein urakalla. Sillä puolella on käynyt vilske.

Kaiken kaikkiaan alkuvuosi alalla on Loikkasen mukaan plusmerkkinen. Hyvä sää toukokuussa oli iloinen asia kaupalle.

– Suuria alan sisäisiä heittoja kyllä on.

Ensimmäiset varsinaiset kesäalet ovat käynnistyneet tällä viikolla.

Alennusmyyntien ovet tai verkkosivut aukeavat usein ensin kanta-asiakkaille.

– Kanta-asiakkuudet ovat yleistyneet ja ne sopivat suomalaisille, etenkin ruokakaupassa, Loikkanen toteaa.

Kanta-asiakkuuksilla ja niihin liittyvillä erikoistarjouksilla kivijalkakauppa yrittää vastata yhä kasvavaan verkkokauppaan ja sitouttaa asiakkaita. Vip-ohjelmiin liittyy usein palveluja, kuten kanta-asiakasiltoja tarjoiluineen, joita ei voi järjestää netissä.

Loikkasen mielestä usein toistuvissa kanta-asiakas- tai vip-alennuksissa piilee riski, että kuluttaja tottuu odottamaan jo seuraavaa miinus kahtakymmentä prosenttia, eikä tee enää hankintoja normaalihinnoilla.

Kotimaisen vaateyritys Voglian myymälätoimintojen päällikön Liisa Kainulaisen mukaan kesäalen merkitys kaupalle on jatkuvasti tärkeämpi ja tärkeämpi, kuten toinen perinteinen aleaika talvella.

– Kesäalet kuuluvat suomalaisten lomaohjelmaan. Vaatteita ostetaan ja liikkeissä kuljetaan mieluusti, kun ollaan lähdössä lomalle ja kun ollaan siellä. Kesävaatteissa näkyy myös talvea enemmän sesongit. Helteessä halutaan ja hankitaan enemmän uutta joka vuosi, Kainulainen kertoo.

Valikoiman kiertonopeus on yhä ratkaiseva tekijä.

– Nuoret ovat tärkeä kuluttajaryhmä etenkin muotikaupassa. He kulkevat nopeasti vaihtuvien trendien mukana, Kaupan liiton Loikkanen sanoo.

Kaupan nopea kierto näkyy aiempaa pienempinä varastoina ja sitä kautta aleen päätyvien tuotteiden vähäisempänä määränä takavuosiin verrattuna.

On myös liikkeitä ja merkkejä, jotka eivät ole alennusmyyntejä koskaan pitäneet tai ovat luopuneet niistä. Ne perustelevat päätöstään keskittymisellä entistä kestävämpiin tuotteisiin.

Loikkasen mukaan osa kuluttajista haluaakin ostaa vain tarpeeseen ja vaatii ajattomia tuotteita.

Suomalainen vaatemerkki Makia lopetti alennusmyynnit omissa kanavissaan ja verkkokaupassaan viime vuonna. Tavoitteena on kasvattaa sesongista toiseen jatkavien tuotteiden osuutta. FL-LM

Lisää kommentti

Jätä tästä kommenttisi

Uusimmat