Lounais-Häme

Alkoholia, tanssipaikkoja ja lihakauppoja – Näitä suomalaiset hakevat juhannusviikolla verkosta

Alkoholi- ja olutkauppojen haku on jopa 317 prosenttiyksikköä suurempi juhannusviikolla kuin vertailuviikolla.
Alkoholikauppoja haetaan verkosta juhannusviikolla ahkerasti. Kuva: Esko Tuovinen
Alkoholikauppoja haetaan verkosta juhannusviikolla ahkerasti. Kuva: Esko Tuovinen

Suomalaiset viettävät juhannusta hyvin perinteisesti, selviää Fonectan hakudatasta. Juhannusviikolla haetaan eniten alkoholi- ja olutkauppojen, alkoholimyymälöiden ja tanssipaikkojen tietoja.

Tiedot on kerätty laskemalla vuoden 2018 hakujen keskiarvo ja juhannusviikon ja neljä viikkoa myöhäisemmän viikon poikkeamat suhteessa vuoden keskiarvoon.

Alkoholi- ja olutkauppojen haku on jopa 317 prosenttiyksikköä suurempi juhannusviikolla kuin vertailuviikolla kuukautta myöhemmin. Alkoholimyymälöiden haku on 268 prosenttiyksikköä ja tanssipaikkojen 165 prosenttiyksikköä suurempi kuin neljä viikkoa myöhemmin. Työntekijöitäkin etsitään juhannuksena: erilaisten toimialapalveluiden haku on 163 prosenttiyksikköä suurempi kuin kuukautta myöhemmin. Hydraulisten laitteiden asennus- ja huoltopalveluiden haku on 124 prosenttiyksikköä suurempi.

– Toimialapalveluihin kuuluvat esimerkiksi vuokratyöntekijät, joita etsitään paikkaamaan pyhien poissaoloja. Mökeille asennetaan myös kaivoja, minkä takia hydraulisten laitteiden asennuspalveluja haetaan paljon, sanoo Fonectan markkinointi- ja viestintäpäällikkö Sanna Salo.

Datan perusteella suomalaiset suosivat liharuokia juhannuksena: lihakauppojen osuus koko vuoden hauista on 74 prosenttiyksikköä suurempi kuin neljä viikkoa myöhemmin.

– Suomalaisten grillausperinteet näkyvät hakutuloksissa lihakauppojen etsimisenä. Kuten muinakin pyhinä, myös juhannuksena kaupoilla voi olla poikkeuksellisia aukioloaikoja, minkä takia niistä etsitään tarkempaa tietoa, Salo kertoo.

Kansainvälisiä ravintoloita haetaan juhannuksen tienoilla vähemmän kuin seuraavan kuun aikana. Esimerkiksi ranskalaisten, espanjalaisten, kreikkalaisten ja japanilaisten ravintoloiden hakujen osuus on 50–90 prosenttiyksikköä pienempi kuin kuukautta myöhemmin. FL

Uusimmat