Lounais-Häme Forssa

Älylaitteiden käytön karttelu on sinnittelyä, sanovat digiapua tarjoavan ÄlyHoin perustajat

Tuore forssalaisyritys ÄlyHoi tuo arkea helpottavan digiavun asiakkaiden luo.
ÄlyHoi-yrityksen perustaneet Jere Hintsanen ja Jaakko Kylämarkula tuovat digiapua asiakkaiden luo Forssan seudulla. He muistuttavat, että kotiin tuodusta palvelusta saa kotitalousvähennyksen. Kuva: Tapio Tuomela
ÄlyHoi-yrityksen perustaneiden Jere Hintsasen ja Jaakko Kylämarkulan toimialueeseen kuuluu Forssan seutu. Digiavun hinta haarukoidaan etukäteen. He muistuttavat, että kotiin tuodusta palvelusta saa kotitalousvähennyksen. Kuva: Tapio Tuomela.

Uuden älypuhelimen ostajan ensimmäinen ongelma voi olla niinkin pieni kuin se, miten puhelin laitetaan päälle.

– Nykyään laitteen mukana ei tule aina ohjekirjaa. Jos on tottunut käyttämään Nokian näppäinpuhelinta, älypuhelin voi olla ihan uusi ja vieras, Jaakko Kylämarkula ja Jere Hintsanen tietävät.

Monesta apu tuntuisi mukavalta viimeistään silloin, kun vanhan puhelimen tiedot pitäisi siirtää uuteen puhelimeen. Saati jos älypuhelimella haluaisi oppia vaihtamaan tv-kanavia tai tutkimaan älykellon dataa.

– Usein kyse on uskalluksen puutteesta tai siitä, ettei käyttäjä koe puhuvansa laitteen kanssa samaa kieltä.

Tulkkeina älylaitteiden käytössä

ÄlyHoi-yrityksen vastikään perustaneet Kylämarkula ja Hintsanen toimivat tulkkeina älylaitteen ja käyttäjän välillä.

– Tykkäämme auttaa, joten miksemme jakaisi apua muillekin.

He ovat olleet perheessä aina niitä, joiden puoleen käännytään digipulmissa. Digiapu alkoi kypsyä liikeideaksi viitisen vuotta sitten, kun Hintsanen työskenteli operaattorin ständillä ja Kylämarkula kodinelektroniikkaliikeessä.

– Päivääkään ei ollut, ettei joku olisi tullut kysymään apua ostamansa älylaitteen käyttöön. Uusien käyttäjien lisäksi on ihan varmasti muitakin, jotka tarvitsevat apua.

He eivät väheksy kenenkään älyongelmaa, koskee se sitten puhelimen, tabletin tai esimerkiksi älykkään kodinkoneen käyttöä. Ruuvimeisseliä vaativia korjaustöitä he eivät tee, eivätkä operoi tietokoneita.

Ydinajatuksena on, että digiapu tuodaan asiakkaan kotiin, työpaikalle tai vaikka yhdistysiltaan.

– Esimerkiksi nettiyhteys kannattaa laittaa kuntoon siellä, missä sen haluaa toimivan, Kylämarkula sanoo.

Harvan älylaite on ajan tasalla

Digiapua ei anneta salamyhkäisesti verhon takaa. Asiakas saa seurata ja halutessaan tehdä myös itse ohjeiden mukaan.

– Jos on pohtinut ongelmaa pari päivää päänsä puhki, voi kiinnostaa, miten me sen ratkaisemme, Hintsanen sanoo.

He kannustavat hyödyntämään älylaitteita monipuolisesti, sillä ne on tehty helpottamaan arkea: laskun maksaminen puhelimella on vaivattomampaa kuin pankissa jonottaminen.

Aika harvan älylaite on kuitenkaan päivitetty ja ajan tasalla.

– Se olisi tärkeää myös tietoturvan kannalta.

”Tässä oppii itsekin”

Voiko nykymaailman menossa pysyä mukana ilman älylaitteita?

– Se on sinnittelyä.

Hintsanen ja Kylämarkula ovat kuulleet monet kerrat, että älypuhelin on kieltäydytty hankkimasta periaatteesta, mutta sitten se kuitenkin osoittautuu hauskaksi ja hyödylliseksi.

Heidän työsarkansa ei vähene, sillä uutta älyteknologiaa tulee jatkuvasti. Digitulkkienkin on pysyttävä kehityksessä mukana.

– Tässä oppii itsekin, ja jos emme jotakin tiedä, otamme selvää. FL

Fingerpori

comic

Näkoislehti

29.3.2020

Uusimmat