Lounais-Häme

Ammatillinen koulutus uusille urille myös Lounais-Hämeessä

Lounais-Hämeen koulutuskuntayhtymä saa opetus- ja kulttuuriministeriöltä strategiarahoitusta vuosille 2018–2020 yhteensä 600 000 euroa. Summasta 100 000 euroa kohdentuu organisaation toimintakulttuurin uudistamiseen, toinen 100 000 euroa tiedolla johtamisen kehittämiseen ja 400 000 euroa teknologia-alan koulutuksen valtakunnalliseen kehittämiseen yhteistyössä työelämän kanssa.

Strategiarahoitus avittaa ammatillisen koulutuksen uudistusta.

-Olemme tosi tyytyväisiä siihen, kuinka hakukisassa selvisimme. Tämä summa on iso oppilaitoksemme kokoon nähden, sanoo tuleva yhtymäjohtaja, rehtori Maaria Silvius.

Strategiarahoitus tulee valtionosuusrahoituksen päälle, jota Lounais-Hämeen koulutuskuntayhtymä saa nyt reilut 10 miljoonaa euroa vuodessa.

 

Kuntayhtymä panosti Silviuksen mukaan jo hakemusvaiheessa paljon teknologia-alan koulutuksen kehittämiseen.

-Uskon, että sen takia pärjäsimme niin hyvin, koska rahoitusta oli hakemassa ja hanketta suunnittelemassa vahva verkosto: 15 yritystä, alueen kunnat ja Forssan Yrityskehitys.

Teknologia-alan uudet osaamistarpeet vaativat koulutusjärjestelmän reivausta. Silvius viittaa Teknologiateollisuus ry:n selvitykseen, jonka mukaan pelkästään digitalisaation, tekoälyn ja data-analytiikan osaajia tarvitaan tulevien neljän vuoden aikana toistakymmentätuhatta ja osaajapula uhkaa Suomen talouskasvua.

Robotiikka, teollinen ja esineiden internet sekä lisätty todellisuus ovat jo nykytodellisuutta edelläkävijäyrityksissä. Muutosvauhti on kova.

Lounais-Hämeen koulutuskuntayhtymä on luomassa älykästä koulutustehdasta, joka koulii tulevaisuuden teknologian osaajia yhdessä alan yritysten kanssa.

 

Muutos ei jää pelkästään tutkintotasolle. Työntekijöillä kaikissa organisaatioissa pitää jatkossa olla valmius oppia koko ajan uutta, kestää muutosta ja ottaa uutta tekniikkaa käyttöön nopeasti.

-Se on tosi iso haaste työelämässä ja työelämässä oleville henkilöille.

-Kun ammattien rajat hälvenevät, tarvitaan moniosaajia, jotka hallitsevat kokonaisuuksia. Tässä on koko yhteiskunnan murros menossa. Emme normirahoituksella pystyisi tekemään tällaisia tarvittavia muutoksia koulutukseen, Silvius toteaa.

Kehitystyö on paitsi seudun elinkeinoelämän tukemista myös osa valtakunnallista koulutuspilotointia yhdessä muiden rahoitusta saaneiden oppilaitosten kanssa.

 

Organisaation toimintakulttuurin ja tiedolla johtamisen kehittäminen virittää kuntayhtymän ammatillisen koulutuksen uusien vaatimusten tasalle.

Uudistuneen ammatillisen koulutuksen avainsanana on yksilöllisyys; opiskelijaa on koulutettava yksilönä henkilökohtaisen suunnitelman mukaan. Mennyttä aikaa on koulutusrakenne, jossa opiskelijaryhmä eteni kolme vuotta yhtä tahtia ja samalla lukujärjestyksellä.

Koulutukset rakentuvat nykyään yksilöllisesti, mikä vaatii kuntayhtymän henkilöstön kouluttamista sekä oppimisympäristöjen ja tukipalvelujen kehittämistä yksilöllisistä lähtökohdista alkaen.

-Se on valtava muutos, ei mikään pieni viilaus. Olemme hyvässä vauhdissa ja on hienoa, että OKM:n rahoituksen avulla pääsemme vielä paremmin ja joustavammin vastaamaan opiskelijoiden tarpeisiin, Silvius sanoo.

Muutokset Forssan ammatti-instituutissa heijastuvat myös Faktian koulutuksiin, ovathan ne samaa konsernia.

 

Tiedolla johtamisen kehittäminen tarkoittaa tiedon keräämisen, tuottamisen, jalostamisen, raportoinnin ja analysoinnin menetelmiä ja järjestelmiä, joita ammatillisen koulutuksen uusi rahoitusmalli edellyttää. Kuntayhtymä alkaa saada perusrahoituksen päälle suoritus- ja vaikuttavuusrahoitusta. Näin rahoitukseen vaikuttavat opiskelijoiden opintojen etenemiset ja mm. koulutettujen työllistymiset ja jatko-opinnot.

-Kaiken toiminnan pitää olla sellaista, että koulutettava kehittyy ja ponnistaa koulutuksen avulla eteenpäin. Meidän pitää kehittää seurantaa ja tietenkin vahvistaa yhteistyötä entisestään työelämän kanssa. On reagoitava hyvin seudun työelämän tarpeisiin ja sieltä nouseviin kehittämistoiveisiin, Silvius linjaa.

 

Hevosopisto saa 90 000 euroa organisaatiokulttuurin laaja-alaiseen uudistamiseen ja tiedolla johtamisen kehittämiseen.

-Kyllähän tämä ammatillisen koulutuksen murroksessa ja muutoksissa tulee todella tarpeeseen. Raha mahdollistaa joidenkin ihmisen irrottamisen tekemään kehittämistyötä täysimääräisesti, sanoo Hevosopiston toimitusjohtaja, rehtori Pauliina Mansikkamäki. FL

 

Uusimmat