Lounais-Häme Forssa

Anu Pajunen aloittaa kuudennen lukuvuotensa koulunkäynninohjaajana maanantaina – tärkein hänen tehtävistään on oppilaan tukeminen ja kuunteleminen

Koulunkäynninohjaaja Anu Pajunen aloittaa kuudennen lukuvuotensa Tölön koulussa maanantaina.
Koulunkäynninohjaaja Anu Pajunen suuntaa tulevaan lukuvuoteen odottavin mielin. Maanantaina vastassa ovat hänen viime lukuvuotenaan ohjaamansa kahdeksasluokkalaiset, jotka ovat nyt yläasteen vanhimpia oppilaita. Kuva: Lassi Puhtimäki
Koulunkäynninohjaaja Anu Pajunen suuntaa tulevaan lukuvuoteen odottavin mielin. Maanantaina vastassa ovat hänen viime lukuvuotenaan ohjaamansa kahdeksasluokkalaiset, jotka ovat nyt yläasteen vanhimpia oppilaita. Kuva: Lassi Puhtimäki

Maanantaina forssalaisen Tölön koulun piha täyttyy jälleen kesälomalta palaavista koululaisista. Uusi lukuvuosi tuo monelle lapselle ja nuorelle tullessaan uusia luokkakavereita, puhtauttaan hohtavat vihot ja valtavan määrän uutta opittavaa. Monen aikuisen näkökulmasta 12. elokuuta merkitsee uuden työjakson alkamista. Yksi näistä aikuisista on 24-vuotias koulunkäynninohjaaja Anu Pajunen.

Tänä syksynä alkaa Pajusen kuudes lukuvuosi koulunkäynninohjaajana Tölön koulussa. Hän päätyi nykyiseen työpaikkaansa muutaman mutkan kautta. Valmistuessaan Forssan ammatti-instituutista keväällä 2013 merkonomiksi hänen tavoitteenaan oli tehdä ura kaupan alalla. Pajunen huomasi nopeasti, ettei työ kaupassa ollut sitä, mitä hän halusi tehdä.

Urapohdinnoissaan hän sai apua Forssassa toimineen Minne menet nuori-hankkeesta, jonka alkukartoituksessa kysyttiin, mikä häntä kiinnostaa. Pajusen vastaus oli lasten kanssa toimiminen. Pian hän löysi itsensä palkkatukiharjoittelusta päiväkodista ja sitten Matkun koulusta. Loppujen lopuksi urapolku johdatti hänet Tölön kouluun.

– Aloittaessani työt Tölöllä, avustin pääasiassa erityisopetuksessa olevia lapsia. Viime syksynä siirryin yläasteen puolelle kahdeksannen luokan koulunkäynninohjaajaksi. Tänä syksynä jatkan samojen oppilaitten kanssa kouluarkea, Pajunen kertoo.

Tavallinen koulunkäynninohjaajan työpäivä alkaa aamupalaverilla opettajan kanssa. Siinä käydään läpi päivän suunniteltu ohjelma. Jos edellisenä päivänä on tapahtunut jotakin sellaista, mitä työparin on hyvä käydä jälkeenpäin läpi, asia voidaan nostaa esille. Kun oppilaat tulevat kouluun, ensimmäinen yhteinen hetki on aamunavaus, jonka Pajunen kuuntelee yhdessä oppilaiden kanssa. Sen jälkeen alkavat oppitunnit, joiden aikana koulunkäynninohjaaja auttaa oppilaita tehtävien tekemisessä ja ylläpitää luokassa työrauhaa.

– Työ on paljon muutakin kuin matikkapulmien ratkontaa oppilaitten kanssa. Tehtäväni on olla myös kuuntelija, joka kysyy lasten kuulumisia ja juttelee heidän kanssaan myös aivan arkisista asioista. Niistä yleensä voi lukea rivien välistä, jos kaikki oppilaan elämässä ei ole kunnossa, forssalainen koulunkäynninohjaaja pohtii.

Pari vuotta sitten Pajunen sai päätökseen lasten ja nuorten erityisohjaajan ammattitutkinnon, jota hän alkoi suorittaa työn ohella vuonna 2015. Tulevaisuudessa hän haluaisi kehittää itseään sosionomi-opintojen avulla.

Vuosien varrella työ on opettanut Pajuselle paljon. Hänen mukaansa tärkeintä koulunkäynninohjaajan työssä on se, että opettelee tuntemaan oppilaat hyvin. Erityisesti erityisoppilaiden kohdalla oppilaantuntemuksesta on ollut paljon hyötyä.

– Toiselle oppilaalle rauhoitteleva puhe auttaa hermostuksen iskiessä, toinen taas saattaa kokea sen ahdistavana ja provosoivana. Silloin pitää osata lähteä tilanteesta pois ja antaa oppilaalle omaa tilaa. Jokainen oppilas on yksilö ja se tässä työssä on muistettava ihan joka päivä, Pajunen kuvailee.

Yksi ikimuistoisista hetkistä Pajusen uralla on ollut se, kun vaikeasti kehitysvammainen oppilas sai hänen avustuksellaan oman arkensa sujumaan ilman suurempia vastoinkäymisiä. Iloisten onnistumisten lisäksi koulun arkeen liittyy myös varjopuolia.

– Joskus aggressiivisen oppilaan kohtaaminen on pelottanut. En kuitenkaan vie töitä koskaan kotiin, vaan käyn vaikeat asiat läpi heti, kun ne tapahtuvat, koulunkäynninohjaaja sanoo.

Pajunen haluaa muistuttaa siitä, että Tölön koulussa järjestettävään erityisopetukseen ja pienryhmiin päästään, ei jouduta.

– Erityisesti nuorilla on se käsitys, että siirto Tölölle on rangaistus huonosta käytöksestä ja oppimisvaikeuksia. Päinvastoin, Tölölle tuleva oppilas pääsee sellaiseen paikkaan, jossa hänelle tarjotaan apu, jonka avulla hän saa parhaat eväät elämään, koulunkäynninohjaaja päättää. FL

Avustaa tunnilla ja arjessa

Forssan kouluissa työskentelee yhteensä 35 koulunkäynninohjaajaa. Heistä 26 on vakituisessa työsuhteessa.

Koulunkäynninohjaajien määrää saattaa Forssassa vielä kasvaa, mikäli oppilaiden tarpeet sitä edellyttävät.

Koulunkäynninohjaaja on nykyään yleisesti käytetyin tehtävänimike. Koulunkäyntiavustajan tehtävät eivät poikkea ohjaajan tehtävistä.

Koulunkäynninohjaajan työnkuvaan kuuluu oppilaiden avustaminen oppitunnilla ja koulun arjessa. Lisäksi moni koulunkäynninohjaaja työskentelee koulun aamu- ja iltapäivätoiminnan parissa.

Uusimmat