Lounais-Häme

Arki karistaa usein kertyneet kesäkilot

Muutama kesäkilo ja loman aikana rupsahtanut kunto huolettavat useita. Terveys- ja liikunta-alan ammattilaiset kuitenkin toteavat, että muutama lomien aikana kerääntynyt lisäkilo lähtee, kun arki palaa uomiinsa.

-Osalla ihmisistä menee kesällä ruokarytmi helposti sekaisin, kun tulee syötyä iltamakkaraa ja -siideriä. Paino usein tippuu vain sillä, että syö säännöllisesti ja katsoo hiukan, mitä ruokaan kuuluu, sanoo Forssan Terveystalon vastaava työterveyshoitaja Senja Toivonen.

-Säännöllisen ateriaryhmin saamisessa normaali arki on paras apu, jatkaa työterveyslääkäri Kaisu Norbäck.

Samoilla linjoilla on Kutomon Fysioterapia ja Liikuntakeskuksen yrittäjä Minna Penttilä.

– Kesäkilot lähtevät, kun arki palaa. Ihmiset voivat silti kokea alemmuudentunnetta syksyllä ja alkaa tehdä kunnon eteen enemmän, Penttilä sanoo.

Jos kunto on tippunut kesän aikana, ei se ole Liikuntakeskuksessa personal trainerina työskentelevän Liisi Kurikan mukaan maailmanloppu.

-Jos on ennen liikkunut paljon, kunto tulee hyvin nopeasti takaisin. Ei kannata murehtia ja jättää treenamatta ajatellen, että kaikki on mennyt jo. Kyllä se kunto palaa sieltä, Kurikka toteaa.

Arki voi olla myös syynä siihen, miksi syksy on liikuntakeskuksilla selvä sesonkivaihe yhdessä tammikuun kanssa.

-Syksyllä tullaan liikkumaan ehkä siksi, että halutaan arkeen rutiinia, kun kesän on saanut löysäillä. Moni on ehkä pidempäänkin haudutellut ajatusta, että jotain pitäisi tehdä, ja kesän lopulla heräillään tekemäänkin, Kurikka pohtii.

-Olisi mahtavaa, jos ihmiset tajuaisivat, että terästäytyä voi useamminkin kuin kaksi kertaa vuodessa. Jos kokee, että on huonossa kunnossa, ei siinä mitään kautta tarvitse odottaa, Penttilä hymähtää.

Työterveyshuollosta kerrotaan, että kesälomien jälkeen monesti asiakkaat kertovat, kuinka halutaan nyt aloittaa uusi elämä runsaalla liikunnalla. Norbäck ja Toivonen kuitenkin penäävät ennen kaikkea malttia. Norbäckin mukaan yksi laihdutettu kilogramma kuukaudessa on sopiva tahti laihdutuksessa.

-Monella paino tippuu äkkiä, kun rehkitään paljon, mutta paino usein palaa myöhemmin, Norbäck sanoo.

-Motivaation kannalta kilo kuussa voi tuntua pitkäpiimäiseltä, mutta se on pysyvämpää, Toivonen jatkaa.

Liian nopeisiin tuloksiin hamuaminen voi myös usein johtaa vammoihin.

-Kroppaan tulee helposti jokin tulehduskiputila, kun treenaa liian kovaa alussa. Nivelten heikkoudet ja muut tulevat helposti esiin. Ei ole mukava huomata, että polvi menikin heti, Penttilä sanoo.

Loukkaantuminen vie liikuntakyvyn, mutta usein myös harjoitteluinnon parantumisen jälkeiseltä ajalta. Liian kova harjoittelu johtuu Penttilän mukaan usein vanhoista mielikuvista.

-Ihminen esimerkiksi luulee, että koska hän on nuorena ollut urheilija, hänen tulisi pystyä samoihin asioihin nyt 20 vuotta myöhemmin. Ajatellaan, että jatketaan suoraan heti siitä, mihin jäätiin, hän sanoo. FL

 

Uusimmat

Näkoislehti

1.10.2020

Fingerpori

comic