Lounais-Häme

Arttu Sirviön ikäluokka pääsee pian liikenteeseen kevytautoilla, mutta turvallisuudesta kiistellään yhä

Suomessa otetaan marraskuun alussa käyttöön uusi ajoneuvoryhmä, kevytautot. Autoala ja autokoulut kiistelevät yhä, onko kevytauto liikenteessä tarpeeksi turvallinen. Pyöräliitto on tehnyt EU:lle kantelun kevytautolaista, mutta ministeriöllä ei ole tiedossa, että kantelu lykkäisi lain voimaantuloa.
15 vuotta huhtikuussa täyttävä Arttu Sirviö istahti kevytautoksi sopivan Nissan Micran rattiin autoliikkeessä Kajaanissa. Kevytauton saa pienestä henkilöautosta rajoittamalla nopeutta 60 kilometriin tunnissa. Kuva: Juha Neuvonen
15 vuotta huhtikuussa täyttävä Arttu Sirviö istahti kevytautoksi sopivan Nissan Micran rattiin autoliikkeessä Kajaanissa. Kevytauton saa pienestä henkilöautosta rajoittamalla nopeutta 60 kilometriin tunnissa. Kuva: Juha Neuvonen

Pian 15 vuotta täyttävän Arttu Sirviön ikäluokka pääsee marraskuussa kevytauton rattiin uuden lain myötä.

Suomessa otetaan marraskuun alussa käyttöön uusi ajoneuvoryhmä, kevytautot. Sellaista pääsee ajamaan, kun on suorittanut mopoautokortin.

Autoala ja autokoulut kiistelevät yhä, onko kevytauto liikenteessä turvallinen. Autoalan mukaan se on oleellisesti turvallisempi kuin mopoauto. Autokoululiitto on kuitenkin erittäin huolissaan, kun 15-vuotiaat lapset pääsevät oikealla autolla kylmiltään liikenteeseen ilman käytännön ajo-opetusta.

Arttu Sirviö istahtaa pienen henkilöauton rattiin kajaanilaisessa autoliikkeessä. Kuljettajalta vaaditaan 15 vuoden ikä ja mopoautokortti, ja autolta vaaditaan muun muassa nopeusrajoitin ja uusintakatsastus. Sirviö pääsee ajamaan vaikka juuri tällaista Nissan Micran kokoluokan autoa.

– Hyvältä tuntuu. Olisin kiinnostunut ajamaan tällaista, Arttu Sirviö tuumaa ajotuntumasta.

Sirviö suorittaa parhaillaan mopokorttia, ja mopo on jo hommattu. Mopoautokorttia hän ei aio ajaa, joten kevytautolla ajaminen jää ainakin toistaiseksi haaveeksi.

Isä Ari Sirviö toteaa, että voisi päästää pojan ajamaan kevytautoa, jos tämä opettelisi sen ajoa. Kevytauton korkea hinta kuitenkin arveluttaa. On eri asia hankkia mopo kuin uusi henkilöauto.

 

Arttu Sirviön vieressä istuu Pörhön autoliikkeen automyyjä Vilho Härkönen. Härkönen uskoo, että kevytautoja tullaan kysymään vuoden mittaan. Kuva: Juha Neuvonen
Arttu Sirviön vieressä istuu Pörhön autoliikkeen automyyjä Vilho Härkönen. Härkönen uskoo, että kevytautoja tullaan kysymään vuoden mittaan. Kuva: Juha Neuvonen

 

Autoliikkeet valmistautuvat jo kevytautoihin

Autoliikkeet alkavat kesän korvalla valmistautua uusien kevytautojen tuloon.

– Jos haluaa tilata uuden kevytauton, niin se onnistuu kesän kynnyksellä, Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio arvioi.

Kevytauton nopeus on rajoitettu 60 kilometriin tunnissa. Ajotunteja liikenteessä ei vaadita.

Autoalan mukaan kevytautot ovat oleellisesti turvallisempia kuin mopoautot, koska niissä on esimerkiksi ajovakausjärjestelmät, airbagit ja usein automaattinen hätäjarrutus.

– Ajovakautus on turvavyön jälkeen merkittävin turvallisuusinnovaatio, ja kevytautoista se löytyy, Kallio huomauttaa.

 

VIDEO: Lännen Media testasi Suomen ensimmäisen nopeusrajoitetun kevytauton viime syksynä:

“Tämä on aikuisilta vastuuton päätös”

Autokouluja edustava Autokoululiitto on erittäin huolissaan, kun 15-vuotiaat pääsevät liikenteeseen kylmiltään ilman käytännön ajo-opetusta.

– Ajokorttiuudistuksessa viime kesänä jopa ammattikuljettajille määrättiin pakollista koulutusta, mutta ei 15-vuotiaille lapsille. Tämä on karu juttu, Autokoululiiton puheenjohtaja Jarmo Jokilampi painottaa.

Hänen mukaansa Suomessa pitäisi nyt ymmärtää, että päätöksenteossa on tehty selkeitä virheitä.

– Asia olisi korjattavissa sillä, että nuorelle annettaisiin käytännön ajokoulutusta ennen astumista kevytauton rattiin. Pienelläkin koulutuksella on iso vaikutus, mutta viime kesänä ajo-opetus poistettiin mopo- ja mopoautokortista kokonaan.

Jokilammen mukaan ilmaisu “kevytauto” on harhaanjohtava, sillä kyseessä on täysikokoinen auto, joka liikkuu pikkuisen hiljempaa.

– Jalankulkijat ja pyöräilijät ovat suurin riskiryhmä, sillä 60 kilometriä tunnissa on kova nopeus törmätä. 15-vuotiaan pitäisi lisäksi ymmärtää, että liikenteessä on myös vanhuksia ja lapsia.

Jokilammen mukaan on vastuutonta laittaa lapset kylmiltään liikenteeseen ja sanoa vain, että koettakaa pärjätä.

 

“Ei ole tiedossa, että kantelu lykkäisi lain voimaantuloa”

Pyöräliitto on tehnyt EU:lle kantelun kevytautolaista. Liiton mukaan kevytautot ovat vakava turvallisuusriski jalankulkijoille ja pyöräilijöille eikä virittämisen riskejä ole otettu huomioon. Komissio tutkii kantelun.

Liikenne- ja viestintäministeriön erityisasiantuntija Aino Stillin mukaan ministeriöllä ei ole tiedossa, että kantelu lykkäisi lain voimaantuloa. Tasavallan presidentti on jo vahvistanut lait.

– Kun presidentti on vahvistanut lait, ilman toimenpiteitä asia ei muuksi muutu.

Stillin mukaan turvallisuus on ollut lain valmistelun lähtökohta: halutaan turvallinen vaihtoehto mopoille ja mopoautoille.

– Henkilöautoissa tietyt turvavaatimukset ovat pakollisina, mutta mopoautoissa ei. Arvioimme, että kevytautot korvaisivat jonkin verran mopoja, joissa riski on moninkertainen.

Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan lähes 10 000 nuoren mopoautossa ei ole henkilöautoissa käytettäviä turvavarusteita eikä tyyppihyväksynnässä edellytetä törmäystestejä.

Kevytauto

Arttu Sirviö pääsisi ajamaan mopoautokortilla vaikka juuri tällaista Nissan Micran kokoluokan autoa. Siihen pitää asentaa nopeusrajoitin ja se pitää uusintakatsastaa. Kuva: Juha Neuvonen
Arttu Sirviö pääsisi ajamaan mopoautokortilla vaikka juuri tällaista Nissan Micran kokoluokan autoa. Siihen pitää asentaa nopeusrajoitin ja se pitää uusintakatsastaa. Kuva: Juha Neuvonen

Kuljettaminen edellyttää 15 vuoden ikää ja vähintään mopoautokorttia.

Kevytauton saa muuttaa henkilöautosta, joka on otettu käyttöön 2015 tai sen jälkeen ja joka on korkeintaan 10 vuoden ikäinen. Siihen asennetaan nopeusrajoitin ja tehdään uusintakatsastus.

Suurin sallittu omamassa on 1 500 kg ja sähköautolla 1 800 kg. Esimerkkejä tämän kokoluokan autoista: Smart, Polo, Yaris, Micra.

Lakiin liittyviä asetuksia valmistellaan keväällä, ja lausuntokierros on tulossa ennen kesää.

Asetuksilla säädetään, kuinka monta ihmistä kevytautolla voi kuljettaa ja hitaan ajoneuvon kilven käytöstä.

 

Lue myös: “Mopoautojen korvaajat” katukuvaan ensi vuonna – forssalaiset liikenteen asiantuntijat ottavat muutoksen varovaisen positiivisesti vastaan (28.12.2018)

Kaupallinen yhteistyö

Uusimmat