Lounais-Häme Forssa

Asennetta päälle – Tomi Hänninen perusti vaatebrändin, jotta hän voisi rohkaista ihmisiä olemaan oma itsensä

Tomi Hänninen ei voinut nuorena pukeutua trendiverkkareihin. Nyt hän haluaa myydä muotia, johon kaikilla on varaa. Kaupan päälle saa forssalaista asennetta.
Tomi Hänniselle on tärkeää, että Vocce-vaatemerkin tuotteet ovat hinnaltaan mahdollisemman monen saavutettavissa ja että niillä on sanoma. Kuva: Lassi Puhtimäki

Mitä vanhemmaksi Tomi Hänninen, 33, on tullut, sitä enemmän hän on alkanut arvostaa aitoutta.

– Digiaikana unohdetaan olla oma itsensä ja ollaan sitä, mitä pitäisi olla.

Hän jättäytyi itse päivätöistä opintovapaalle ja päätti, ettei uskalluksen puute saa olla este haaveiden toteuttamiselle.

Hänninen perusti oman vaatemerkin, joka rohkaisee kaikkia muitakin olemaan oma itsensä.

– Olen asettanut itselleni kovat tavoitteet, mutta en ole saavuttanut vielä mitään. Matka on vasta alussa.

Vocce-vaatemerkin logo jäljittelee Kehräämön ja Kutomon kattojen muotoa. KUVA: Lassi Puhtimäki

Hänninen oli kahdeksan vuotta töissä HK:lla.

Selkä oireili, ja lääkäri arveli, että hän tuskin työskentelisi teurastajana eläkeikään saakka.

– Sairaslomalla oli aikaa miettiä, mikä herättäisi intohimoa.

Idea omasta vaatemerkistä oli pyörinyt mielessä jo vuosia.

Visiot selkeytyivät, kun Hänninen aloitti kaksi vuotta sitten digitaalisen liiketoiminnan opinnot Turun ammattikorkeakoulussa.

Oman yrityksen käynnistämiseen meni kauemmin kuin Hänninen luuli.

Heinäkuun alussa verkkokauppa vihdoin aukesi.

 

Hänninen on kotoisin Humppilasta, josta hän muutti 15-vuotiaana Forssaan.

– Vaikea kuvitella, että missään Helsingissä asuisin.

Hän on ylpeä kotipaikkakunnastaan: forssalaiset vetävät täysillä hyvällä asenteella, ja kaupungin punatiiliset tehdasmaisemat viehättävät ajattomuudellaan.

Siksi vaatemerkin logo jäljittelee Kehräämön ja Kutomon kattojen muotoa.

Brändin nimeksi tuli Vocce.

– Vorssa taipui siksi, kun tarpeeksi vääntelin.

Mies ja suunnittelemansa lippis. KUVA: Lassi Puhtimäki

 

Lippiksistä, koruista, t-paidoista ja hiuslenkeistä koostuva tuotevalikoima kasvaa syksymmällä urheilutekstiileillä ja kierrätyskankaista tehdyillä vaatteilla. Painatukset ja puukorut ovat kotimaisia.

Hänninen sanoo olevansa siinä mielessä inhorealisti, ettei uskalla myydä alusta loppuun Suomessa tehtyjä ekologisia tuotteita.

– Sitten hinnoittelen itseni ulos.

Tuttujen jalkapallonuorten välityksellä tietoisuus vaatemerkistä on levinnyt nuorten keskuudessa. Instagramissa 80 prosenttia Voccen seuraajista on 15–17-vuotiaita.

Hänniselle on tärkeää pitää hinnat sellaisina, että vaatteet ja asusteet olisivat mahdollisimman monen nuoren saavutettavissa.

Hän tietää, miten tärkeitä vaatteet ovat nuorten identiteetille.

– En ollut itse poika, joka olisi saanut kolmiraitaisia Adidaksia.

 

Kotiseuturakkauden tunnustaminen saattaa olla ainakin aikuisille peruste hankkia Voccea.

– En silti halua, että tämä jää vain Forssan jutuksi. Haluan viedä koko Suomeen asennetta, että saa olla oma itsensä, Hänninen sanoo.

Tulevaisuudessa hän toivoo voivansa palkata työntekijän hoitamaan verkkokauppaa. Näin hän voisi itse keskittyä suunnitteluun ja kenties johonkin uuteen aluevaltaukseen, joka taas kehittäisi itseä ihmisenä.

– En kuitenkaan halua kiirehtiä nykytilanteesta pois. Vaikka välillä tulee 20-tuntisia päiviä, tämä ei tunnut työltä ollenkaan. FL

Uusimmat