Lounais-Häme Forssa

Sinustako asiakasraadin jäsen? Forssan seudulla etsitään tavallisia ihmisiä kehittämään sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja

Raadin järjestäytymiskokous on tarkoitus pitää helmi-maaliskuussa, minkä jälkeen uusia jäseniä ei enää oteta.
Sosiaalihuollon kehittämispäällikkö Karoliina Kärkkäinen kertoi infotilaisuudessa Forssan seudun hyvinvointikuntayhtymän asiakasraadin toiminnasta. Kuva: Tapio Tuomela
Sosiaalihuollon kehittämispäällikkö Karoliina Kärkkäinen kertoi infotilaisuudessa Forssan seudun hyvinvointikuntayhtymän asiakasraadin toiminnasta. Kuva: Tapio Tuomela

Forssan seudun hyvinvointikuntayhtymä etsii jäseniä uuteen asiakasraatiin. Mukaan toivotaan 10–12 sosiaali- ja/tai terveydenhuollon asiakasta. Asiakasraati seuraa ja arvioi sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja, antaa niistä palautetta ja kehittää niitä. Asiakasraatiin osallistumalla pystyy vaikuttamaan paitsi omiin palveluihin, myös muiden ihmisten palveluihin. Asiakasraati osallistuu myös uuden ideointiin yhdessä hyvinvointikuntayhtymän henkilökunnan kanssa.

Hyvinvointikuntayhtymä järjesti tiistaina asiakasraadin toiminnasta infotilaisuuden, johon oli ilmoittautunut kymmenkunta henkilöä.

– Infotilaisuuteen osallistuminen ei vielä sitonut mihinkään. Asiakasraadin kokoonpanon haku jatkuu ainakin tammikuun ajan, joten mukaan voi vielä ilmoittautua, vaikka ei olisi ollutkaan infotilaisuudessa, kertoo sosiaalihuollon kehittämispäällikkö Karoliina Kärkkäinen Forssan seudun hyvinvointikuntayhtymästä.

Raati kokoontuu 5–6 kertaa vuodessa

Kärkkäisen mukaan raatiin tulevien kanssa pidetään henkilökohtaiset keskustelut. Raadin järjestäytymiskokous on tarkoitus pitää helmi-maaliskuussa, minkä jälkeen uusia jäseniä ei enää oteta.

– Raati kokoontuu 5–6 kertaa vuodessa. Tavoitteena on, että raatilaiset sitoutuvat toimintaan kahden vuoden ajaksi, mutta elämäntilanteen muutokset voivat toki muuttaa tätä, Kärkkäinen sanoo.

Vuodet 2018–2019 toiminut asiakasraati lopetti viime vuoden lopussa. Kärkkäisen mukaan se sai aikaan monia hyödyllisiä asioita. Uuden raadin toivotaan jatkavan edellisen raadin tekemää hyvää työtä ja kehittävän myös omia ideoitaan.

– Edellinen raati käynnisti useampia kehittämisprojekteja. Näitä olivat kotisivujen kehittäminen, asiakaskokemukseen liittyvä projekti ja maakunnallistakin kiinnostusta herättänyt asiakasauditointi, joka on asiakkaiden arviointimenetelmä. FL

Lue myös: Asiakasraati tuo asiakkaan äänen keskussairaalan kehittämistyöhön – nyt raatiin haetaan uusia jäseniä

Uusimmat

Näkoislehti

4.6.2020

Fingerpori

comic