Lounais-Häme

Asiakasta ei kannata omia

Hämeen luontokeskukselle kokoontuneet matkailualan yrittäjät saivat kuulla kolmelta intohimoiselta matkailualan ammattilaiselta, mikä on matkailualan yrittäjyydessä tärkeintä.

-Verkosto, verkosto, verkosto, Retkipaikan toimitusjohtaja Antti Huttunen painotti.

-Älä ole mustasukkainen asiakkaistasi, Suomen Luontokeskus Haltian johtaja Tom Selänniemi jatkoi.

-Verkostossa ollaan enemmän kuin kukaan voi yksin olla, Outdoors Finland -tuotteistajakouluttaja Soila Palviainen summasi.

Kolmikon luentojen tarkoituksena oli nostaa alueen luonnon tarjoamia mahdollisuuksia nykyistä vahvemmin esiin.

-Mitä enemmän palveluja on tarjolla, sitä kauemmin turisti viipyy. Yksi voi tarjota yhtä, toinen toista… kaikkien ei tarvitse tehdä samaa, Selänniemi totesi.

Hänen mukaansa luonto on Suomen matkailun ykkösraaka-aine. Matkailu on jo ylittänyt metsäteollisuuden vientitulon lähteenä.

Selänniemen johtama Haltia on 25 kilometrin päässä Helsingistä. Eikä Tammelakaan ole liian kaukana.

-Helsinki on maailman luontopääkaupunki. Ajatelkaa nyt, miten paljon luontokohteita tunnin ajomatkan päässä Helsingistä on.

Selänniemen mukaan turisti kokee asiat eri tavalla kuin arki-ihminen. Ja se, mitä turisti kokee matkallaan, jättää muistijäljen.

-On tärkeää ymmärtää, että vierailija kokee asiat eri tavalla kuin me arjessa.

Luontomatkailussa tärkeää on olla luonnon keskellä. Mutta yhtä tärkeää on muistaa, että matkailu on bisnestä. Luontomatkailuun kuuluu ekologisuus, sosiokulttuurisuus ja se, että se on taloudellisesti kannattavaa.

Eikä sillä ole Selänniemen mukaan merkitystä, onko matkakohde Tammelassa vai Kreikan saaressa.

-Kun joku sanoo, että olisi kiva tehdä jotain ensi kesänä, niin siitä se lähtee. Ensin vieraillaan eri kohteiden sivuilla ja kun kohde löytyy, tehdään varaus ja lähdetään matkalle.

Ja jos matka sujuu hyvin, turisti kertoo siitä eteenpäin, ja joku toinenkin innostuu lähtemään samaan paikkaan.

-Matkailija pitää saada koukkuun. Hänen täytyy saada hyvä kokemus matkasta.

Antti Huttunen kertoi yrittäjille Retkipaikka-sivuston merkityksestä matkailulle.

-Retkipaikassa on paikallisia asioita ja asiallisia paikkoja.

Huttusen mukaan 36 prosenttia kotimaan kohteeseen lähtijöistä lähtee matkalle, koska on lukenut siitä Retkipaikasta.

Huttunen vinkkasi, että Retkipaikasta löytyy valtakunnallisempaa tietoa, mutta oman seudun kohteet voi laittaa paikalliseen sovellukseen.

Huttunen kehui Retkipaikan blogikirjoittajia.

-Meidän kirjoittajiltamme löytyy sisäinen hehku, jota ei löydy toimittajalta, joka lähetetään kirjoittamaan juttua matkakohteesta.

Hänen mielestään se johtuu siitä, että bloggaaja kirjoittaa asiasta, josta hän on innostunut.

Huttunen kertoi myös, miten yksi puu voi saada aikaan ihmeitä. Joku nimittäin kertoi Huttuselle Lohjalla sijaitsevasta tammesta.

-Lähdin katsomaan Paavolan tammea. Se oli lumoava, Huttunen huomasi ja jakoi kokemuksen Retkipaikan lukijoiden kanssa.

Luento-osuuden jälkeen yrittäjät etsivät porukalla alueen helmiä.

-Helmenä pidetään kansallispuistoja, kaupunkipuistoa ja Saaren kansanpuistoa, Metsähallituksen projektipäällikkö Kati Vähäsarja summasi yrittäjien mietteitä.

Heidän mielestään Torronsuon mahdollisuuksia ei kuitenkaan ole vielä hoksattu.

-Öinen suo, tähtitaivas, auringonnousu tai -lasku suolla, Vähäsarja luetteli.

Haasteitakin löytyi. Yrittäjien mukaan alueella on paljon toimijoita, mutta he eivät tiedä toisistaan.

Vähäsarja sen sijaan kehui paikallista Green care -osaamista. Sitä ei hänen mukaansa muualla Suomessa ole nostettu esiin.

-Osaamista täältä kyllä löytyy. FL

Uusimmat