Lounais-Häme

Asiakkaat maksavat laskunsa kiltisti

Forssan seudun hyvinvointikuntayhtymä (hyky) siirtyi viime keväänä sähköiseen laskutukseen terveydenhuollossa. Asiakkaat saavat nykyisin paperisen laskun postin mukana.

-Laskutus on lähtenyt hyvin käyntiin ja henkilökunnalta on vapautunut aikaa hoitotoimenpiteisiin. Emme ole saaneet asiasta kielteistä palautetta asiakkailtakaan, hykyn talousjohtaja Timo Finning summaa.

Hän lisää, että hykyssä on käytössä 21 päivän maksuaika, kun laissa määritelty vähimmäismaksuaika on 14 päivää.

Osalla lasku jää kuitenkin maksamatta ja lasku siirtyy perintätoimiston hoidettavaksi.

Helsingin Sanomat kertoi syyskuussa, että terveydenhoitomaksuista ulosottoon päätyi viime vuonna melkein 400 000 laskua. Määrä on noussut edellisvuodesta lähes viidenneksen.

Valtakunnanvoudinviraston tilastoista käy ilmi, että hoitamattomista laskuista suurin osa on sairaala- ja laitoshoitomaksuja sekä hammashoito- ja terveyskeskusmaksuja. Rästiin jäi paljon myös päivähoito- ja kotipalvelumaksuja.

-Hykyn asiakaslaskutuksesta on viime vuosina jäänyt saamatta noin prosentin verran. Selkeää muutostrendiä ei ole havaittu, Finning sanoo.

Hän lisää, että ulosottoon päätynee tänä vuonna noin 35 000 euron edestä maksuja.

Tutkija arveli Helsingin Sanomien jutussa, että yksi syy ulosottoon menneiden laskujen määrän kasvuun valtakunnan tasolla johtuu Sipilän hallituksen päätöksestä korottaa terveyskeskusmaksujen rajaa.

Asiakasmaksujen enimmäismäärää korotettiin vuoden 2016 alussa 27,5 prosenttiin. Asiakasmaksuasetuksessa säädetään palvelujen enimmäismaksu. Asiakasmaksujen periminen ja niiden suuruus enimmäismaksujen rajoissa kuuluvat kunnan harkintavaltaan.

Tasasuuruisten asiakasmaksujen 27,5 prosentin erilliskorotuksella tavoiteltiin hallitusohjelman mukaisesti 150 miljoonan euron lisäystä maksukertymään.

Hyky korotti maksuja viime vuonna kymmenellä prosentilla, vaikka yhtymäjohtaja Juha Heino esittikin maksuihin 27,5 prosentin korotusta.

Korkeammalla maksulla olisi saatu 500 000 euron verran lisärahaa hykyn kanssaan. Yhtymähallitus oli kuitenkin eri mieltä ja äänesti Heinon esitystä vastaan.

Hykyn yhtymähallitus ottaa seuraavan kerran kantaa asiakasmaksujen muutoksiin marraskuun 24. päivän kokouksessaan, kun käsittelyssä on ensi vuoden talousarvio.

Somerolla perusturvalautakunta päätti nostaa maksuja vuoden 2016 alussa hallituksen linjan mukaisesti 27,5 prosenttia.

Kaupunginvaltuutetut ottivat kuitenkin kantaa perusturvalautakunnan päätökseen ja lopulta kaupungissa päätettiin ottaa takapakkia.

-Korotettu maksu oli käytössä viime vuoden ajan, mutta tänä vuonna asiakasmaksuja pienennettiin, Someron perusturvajohtaja Taru Nordlund kertoo.

Hän totesi, että osa laskuista menee joka vuosi ulosottoon.

-Kolmen viime vuoden välillä ei juuri ole ollut muutosta, vaikka maksu oli välillä korkeampi, Nordlund sanoo ja lisää, ettei johtopäätösten teko ole niin yksiselitteistä.

Useissa Suomen kunnista asiakasmaksujen perinnän hoitaa yritys. Hykyn perinnän hoitaa Intrum Justitia.

Kuntaliiton mukaan perinnän hoitamisen siirtäminen perintätoimistolle on ikään kuin lain kiertämistä. Perintätoimiston kautta laskuja ei saa ulosmitata.

-Ulosottoon asiakkaiden laskut päätyvät vasta hykyn omasta hakemuksesta, Finning sanoo.

Hän toteaa, että hykyssä asiakkaita ja potilaita hoidetaan maksukyvystä riippumatta, mutta sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksut ovat kuitenkin ulosottokelpoisia.

Perustuslain mukaan jokaiselle pitää taata sosiaali- ja terveyspalvelut. Voiko maksuihin saada helpotusta, vai onko se toimeentulotukipäätösasia?

-Asiakasmaksulain mukaisesti henkilön maksukyvyn mukaan määrätty maksu on jätettävä perimättä tai sitä on alennettava tietyissä tapauksissa, Finning lukee lakitekstiä. FL

Uusimmat