Lounais-Häme

Autenttisuus kantaa kansainvälistymisessä

 

Parhaiten ulkomailta tulleista asiakkaista mökkiyritystä pyörittävän Elina Silmälän mieleen on jäänyt hongkongilainen pariskunta.

Häämatkalla ollut pari oli reissannut jo Moskovassa, Pietarissa ja Helsingissä, kun he saapuivat linja-autolla Forssaan. Silmälä haki heidät asemalta, vei mökille ja lupasi viedä parin seuraavana aamuna Saaren kansanpuistoon.

-Kyseessä oli täysin ystävänapu autottomille, kaukaa saapuneille rinkkamatkaajille. Paistoimme Raanpään laavulla makkaraa, Silmälä kertoo.

Myöhemmin Silmälä sai kiitospostia Hong Kongista.

-Taiteilijapariskunta oli itse piirtänyt kortin, jossa me istuimme laavulla makkaraa paistamassa. Kortissa he kiittivät luontoretken olleen heidän matkansa kohokohta.

Silmälän perheen yritys Countryhomes Silmälän lomamökit vuokraa kolmea lomakotikohdetta Tammelan Kuivajärven rannalta.

-Toimintamme perustuu luontoelämysten tarjontaan. Tammelalainen kaunis luonto on syy, minkä takia mökeillemme tullaan. Jokaisella kohteella on oma, tarkkaan mietitty tyylinsä. Emme siis vuokraa pelkästään seiniä, vaan myös tunnelmaa, Silmälä kertoo.

Nyt yritys aikoo laajentaa palvelukokonaisuuttaan ja on suuntaamassa markkinointia enemmän ulkomailta tuleville vieraille. Silmälä tietää, että kansainväliset asiakkaat tavoittaa parhaiten sähköisten välineiden avulla.

-Meillä on ollut monta vuotta käytössä Lomarengas, mutta nyt mukaan on tullut netin käyttäminen. Kotisivut tulivat ensiksi ja liityimme Facebookiin. Pinterest on tärkeä visuaalisuutensa vuoksi, ja siellä on paljon yksityiskohdista kiinnostunutta kohderyhmää. Käytämme myös Airbnb:tä ja TripAdvisoria, Silmälä kertoo.

Useampi Lounais-Hämeen matkailu- ja vapaa-ajan palveluyrityksistä pohtii tällä hetkellä kansainvälisille markkinoille tähtäämistä. Täkäläisillä kohteilla on paljon annettavaa ulkomaisille matkailijoille.

-Autenttisuus on täällä hyvissä kantimissa, matkailualan konkari ja kouluttaja Birgitta Palmqvist ihastelee.

Palmqvist kuuli lounaishämäläisten matkailutoimijoiden tarjonnasta näille tarkoitetun kansainvälistymisvalmennuksen aikana. Koulutusta vetäneen Palmqvistin mukaan juuri suomalaiset elämykset ovat vetovoimaisia muiden maiden matkailijoiden silmissä. Autenttisuus onkin yksi kriteeri arvioitaessa, onko matkailuyritys vientikelpoinen.

-Perustyökalujen pitää tietenkin olla kunnossa – eli mahdolliset viranomaisten vaatimat luvat, ensiapukoulutus ja vakuutukset. Näistä ei edes keskustella.

Perusasioiden jälkeen vientikelpoisuuden määrittelyssä keskitytäänkin kysymyksiin palvelujen laadusta, niiden odotettavissa olevasta kysynnästä ulkomaisilla markkinoilla ja luonnollisesti myös saatavuudesta ja saavutettavuudesta. Laadun kehittämiseen on matkailualalle kehitetty oma ohjelmansa, joka tähtää laatukäsikirjan tekemiseen.

Saatavuuden, jakelukanavien sekä markkinointiviestinnän suhteen myös matkailualalla eletään vahvasti digimurrosta.

-Etenkin kansainvälisiä matkailijoita ajatellen sähköiset välineet ovat luonnollisesti tärkeitä, kun yritykset yrittävät houkutella asiakkaita alueelleen, kansainvälistymiskoulutuksen toinen kouluttaja Marjo Ranta-Irwin sanoo.

Ranta-Irwinin mukaan yrityksillä on kotisivuasiat jo hyvällä mallilla, mutta petrattavaa löytyy esimerkiksi matkailusivustojen hyödyntämisessä. TripAdvisoriin tiensä on löytänyt toistaiseksi yllättävän harva yritys.

-TripAdvisor ei ole suomalaisyrityksillä vielä oikein hallussa, vaikka se on suosituin ja tärkein matkailijoiden käyttämä sivusto. Sosiaalisen median kanavista isoimmat ja tärkeimmät, kuten Facebook, YouTube ja Instagram ovat hyvin käytössä.

Ranta-Irwin toteaa, että erityisesti visuaalisuuden vuoksi sähköiset kanavat ovat hyviä markkinoinnin työkaluja. Näin asiakas saa hyvän käsityksen siitä, mitä on ostamassa.

-Matkailussa asiakkaalla ei ole mahdollista hypistellä harkitsemaansa tuotetta käsissään kuten kaupoissa, hän muistuttaa.

Saavutettavuus puolestaan ei Palmqvistin mukaan suinkaan tarkoita aina sitä, että lomakohteen pitäisi olla esimerkiksi kaupunkikeskusten ytimessä.

-Saavutettavuus on täysin kommunikointikysymys, Palmqvist sanoo.

-Vaikka kohteelle päästäkseen matkailija joutuisi vaihtamaan julkista liikennevälinettä useamman kerran, se on ihan fine, kunhan se on kerrottu avoimesti ja rehellisesti. Jos TripAdvisoriin kirjoitetaan palaute, että kohde oli ihana, mutta sijainti huono, sijainnista ei kirjoitettaisi näin, jos asiakas olisi tiennyt mitä ostaa. Kohteen tekee helposti löydettäväksi se, että sijainti on selkeästi kuvattu internetissä.

Kieleksi esimerkiksi kotisivuille riittää monesti englanti. Tulijat voivat olettaa saavansa palvelua nimenomaan markkinoinnissa käytetyllä kielellä, joten jos kiina, venäjä tai saksa ei ole hallussa, yrityksen ei välttämättä kannata käännättää tietojaan näille kielille. FL

 

Laatuohjelma sparraa kansainvälistymiskuntoon
Matkailualalle on räätälöity oma laatuohjelma, joka pohjautuu kansainvälisiin laatupalkintokriteereihin. Ohjelman nimi on Laatutonni.Ohjelmassa annetaan matkailutoimijalle käytännönläheistä koulutusta, jossa yrityksen henkilöstöä valmennetaan käyttämään erilaisia laadun kehittämisen työkaluja.Yksi valmennuksen tavoitteista on, että yritys ja sen henkilöstö oppivat itsenäisesti kehittämään tuotteiden, palvelujen ja toiminnan laatua valmennuksen jälkeen.Suomessa tuli juuri täyteen tuhat Laatutonni-valmennuksen käynyttä yritystä.Laatutonniin liittyy myös LaatuVerkko-vertailujärjestelmä. LaatuVerkko on matkailualalle räätälöity tunnuslukuvertailujärjestelmä, jossa yritys voi seurata omia tuloksiaan ja tehdä vertailuja kilpailijoihin maakohtaisesti, maakuntakohtaisesti, aluekohtaisesti, projektikohtaisesti, ryhmäkohtaisesti tai toimialakohtaisesti asiakastyytyväisyydestä, henkilöstötyytyväisyydestä, omistajatyytyväisyydestä ja niin edespäin.

Näkoislehti

28.9.2020

Fingerpori

comic