Lounais-Häme

Autoala: Sähköautojen myynti tavoittanee bensa-autot vuosikymmenen lopulla

Traficom arvioi, että sähköautojen hinnat olisivat kilpailukykyisiä jo vuoteen 2025 mennessä.
Uusien sähköautojen hintojen olevan kilpailukykyisiä vastaavien polttomoottoriautojen kanssa viimeistään viiden vuoden kuluttua. Kuva: Riku Hasari
Uusien sähköautojen hintojen olevan kilpailukykyisiä vastaavien polttomoottoriautojen kanssa viimeistään viiden vuoden kuluttua. Kuva: Riku Hasari

Sähköautojen myynti tavoittanee polttomoottoriautojen myynnin vuonna 2028 plus miinus vuosi suuntaansa, arvioi Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa.

Autoalan Keskusliitto kartoitti ja keräsi tietoa viime keväänä yhdessä maahantuojien kanssa erilaisten käyttövoimien tulevaisuudesta.

Rissa varoittaa, ettei kukaan voi ennustaa tarkkaa ajankohtaa, mutta autoala käyttää vuotta 2028 arvionaan siitä, milloin polttomoottoriautojen ja kooltaan, painoltaan sekä tilavuudeltaan vastaavan kokoisten sähköautojen kysyntä kohtaa toisensa.

Liikenne- ja viestintäviraston johtava asiantuntija Outi Ampuja kertoo, että on arvioitu uusien sähköautojen hintojen olevan kilpailukykyisiä vastaavien polttomoottoriautojen kanssa jo vuosina 2023–2025.

– Se voi olla taitekohta, joka vähitellen alkaa vaikuttaa myös polttomoottoriautojen arvoon, mutta se on vain arvio, Ampuja sanoo.

Liikenne- ja viestintäministeriön koordinoimassa raportissa esitetään arvio, että uusia bensiiniautoja ei enää myytäisi vuodesta 2035 lähtien. Dieselautojen myynti loppuisi jo hieman aiemmin. Vanhat polttomoottoriautot häipyisivät liikenteestä käyttöiän tultua täyteen. Ampuja muistuttaa, että Suomessa autojen keskimääräinen käyttöikä on varsin pitkä.

Rissan mukaan bensiini- ja dieselkäyttöisten autojen valmistus loppuu vuosien 2040 ja 2050 välillä. Autoalalla ei ole käsitystä siitä, miten polttomoottoriautojen vaihtoarvon käy autokannan sähköistyessä.

– Tämä on ihan uusi tilanne. Ei sellaista ole koettu historiallisesti, Rissa sanoo.

Hän pohtii, että polttomoottoriautoille voi tulla saasteveroja. Niillä pakotettaisiin polttomoottoriautot romutukseen. Ei ole vielä tiedossa, tuleeko tällaista lainsäädäntöä. Saasteveroilla voitaisiin hänen mukaansa vaikuttaa käytettyjen autojen normaaliin hintakehitykseen.

Sähköautoilla paljon kirittävää

Rissan mukaan hän on kokenut ainoastaan jälleenmyyntiarvoa koskevan epävarman tilanteen, kun Saabin valmistus loppui. Uudessakaupungissa Saabeja valmistettiin vuosina 1969–2003, mikä teki merkistä eräänlaisen kulttiauton Suomessa.

– Siinä vaiheessa kuviteltiin, että Saabin vaihtoarvo laskee. Kävi päinvastoin. Niiden kysyntä jatkui, ja itse asiassa hinnat nousivat käytettynä. Rissa muistelee.

Täyssähköautojen ja ladattavien hybridien myynnillä on paljon kirittävää, sillä tammi-syyskuussa täyssähköautoja ensirekisteröitiin vain 1  576 kappaletta, ja ladattavia bensiini- ja dieselhybridejä 3  559 kappaletta. Samaan aikaan bensiiniautoja rekisteröitiin 52  269 ja dieselautoja 16  830 kappaletta.

Ampuja kertoo, että VTT:n mukaan vuoden 2030 jälkeen ei juurikaan myytäisi uusia bensiini- ja dieselautoja. Noin vuonna 2045 koko kannasta vajaat kaksi miljoonaa olisi sähköautoja ja vuonna 2050 yli kaksi miljoonaa.

Tällä hetkellä Suomen henkilöautokanta on noin 2,7 miljoonaa.

Ensirekisteröinnit kääntyivät laskuun

Henkilö- ja pakettiautojen ensirekisteröinnit kääntyivät viime vuonna laskuun, kertoo Autoalan Tiedotuskeskus. Henkilöautoja ensirekisteröitiin koko vuoden aikana 114  199 kappaletta, mikä on yli viisi prosenttia edellisvuotta vähemmän. Määrä vastaa kuitenkin 2010-luvun keskimääräistä tahtia.

Kuorma- ja linja-autojen ensirekisteröinnit sen sijaan kasvoivat toissavuodesta.

Tänä vuonna henkilöautojen kysynnän on Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan ennakoitu kääntyvän lievään kasvuun.

Henkilöautoja ensirekisteröitiin 2000-luvun ensimmäisenä vuosikymmenenä keskimäärin 130  000 kappaletta. Rekisteröintien vähentymiseen on vaikuttanut hidastunut talouskehitys.

– Kehitys on kääntänyt Suomen autokannan iän kasvuun ja hidastanut merkittävästi autokannan kiertoa. Päästöjen vähentämistavoitteiden saavuttamisen ja liikenneturvallisuuden parantamisen kannalta kehitys on huolestuttava, sillä uusien autojen päästöt ovat huomattavasti pienemmät ja turvallisuusominaisuudet kehittyneemmät kuin vanhoilla autoilla. Autoalan Tiedotuskeskus tähdentää tiedotteessaan.

Uusien autojen ensirekisteröinteihin vaikuttivat myös vertailuvuoden tammi-elokuussa myönnetyt romutuspalkkiot, jotka lisäsivät uusien autojen myyntiä. Lisäksi käytettyinä maahantuotujen autojen määrä on kasvanut.

Suosituimmat automallit olivat viime vuonna Skoda Octavia, Toyota Corolla ja Nissan Qashqai. STT

Asiasanat

Uusimmat

Näkoislehti

18.9.2020

Fingerpori

comic