Lounais-Häme

Autojen päästötavoitteista edessä vaikea vääntö - EU-maat vielä kaukana toisistaan

Luxemburg
09.10.2018, 11:45

Talous

EU-maat ovat vielä kaukana toisistaan uusien autojen hiilidioksidipäästöjen tavoitteista, joista neuvotellaan tänään ympäristöministerien kokouksessa Luxemburgissa. Ympäristöministerit yrittävät päästä tänään yhteisymmärrykseen henkilö- ja pakettiautojen päästötavoitteista.
Neuvotteluiden ajoitus on osuva, koska vasta eilen hallitustenvälinen ilmastopaneeli IPCC julkaisi ilmaston lämpenemisen vaaroista kertovan raporttinsa.
Ajoitus on osuva myös siksi, että Saksan Baijerissa, BMW:n ja Audin kotiosavaltiossa, käydään tänä viikonloppuna paikallisvaalit. Saksa ei ole liikkumassa kannassaan, vaan pitää kiinni 30 prosentin tavoitteesta, kertoi ympäristöministeri Svenja Schulze ennen kokousta toimittajille.
Saksan liittokansleri Angela Merkel on todennut Reutersin mukaan, että eurooppalaisilla autonvalmistajilla olisi vaikeuksia säilyttää kilpailukykynsä, jos EU:n tavoitteet asetetaan tätä korkeammiksi.
Samoilla linjoilla on oltu itäisemmässä Euroopassa. Sen sijaan Ruotsin ympäristöministeri Karolina Skog kertoi tulevansa työskentelemään voimakkaasti sen puolesta, ettei taso olisi alempi kuin parlamentin kannattama 40 prosenttia. Kunnianhimon puolesta on puhunut myös Suomi.
Komissio on ehdottanut, että uusien autojen hiilidioksidipäästöjen pitäisi olla 30 prosenttia pienemmät vuoteen 2030 mennessä. Parlamentti äänesti omaksi tavoitteekseen viime viikolla 40 prosenttia. Vertailuvuotena käytettäisiin vuotta 2021.
Neuvoston pöydällä on tänään puheenjohtajamaa Itävallan kompromissiehdotus, 35 prosenttia.
Neuvottelut päästörajoista jatkuvat neuvoston jälkeen EU:n kolmikannassa eli neuvoston, parlamentin sekä komission kesken.

Saastuttavat autot dumpataan nyt itäisempään Eurooppaan

Itäisemmän Euroopan maat ovat nousemassa vastarintaan, koska niiden markkinoille kärrätään Keski-Euroopasta saastuttavia autoja.
Bulgaria, Puola ja Slovakia vaativat komissiota laatimaan pelisäännöt, koska EU:ssa ei pitäisi niiden mielestä olla tuplastandardeja.
Keski-Euroopan kaupungeista muun muassa Bryssel on jo alkanut rajoittaa saastuttavimpien autojen pääsyä kaupunkiin. Rajoitukset koskevat ennen kaikkea dieselautoja, mutta myöhemmin myös osaa bensa-autoista. Kriteerit tiukentuvat lähivuosien aikana siten, että Bryssel on rajoittamassa esimerkiksi Euro 5 -päästöluokan dieselautojen pääsyä kaupunkiin vuodesta 2025 lähtien.
Bryssel ja muun muassa Antwerpen ovat tarttuneet toimeen, koska ilmansaasteet ovat niissä vakava ongelma.
Itäisemmän Euroopan maat esittelivät vetoomustaan tänään Luxemburgissa, jossa EU-maiden ministerit ovat koolla päättämässä uusien autojen hiilidioksidipäästöjen rajoista.
– Viime vuosina ja kuukausina olemme nähneet, että useimmat läntiset kaupungit kieltävät saastuttavat autot, mikä on hyväksi terveydelle ja ympäristölle, mutta samaan aikaan laskee hintoja. Tulee paljon houkuttelevammaksi tulla itäiseen Eurooppaan, sanoi Bulgarian ympäristöministeri Neno Dimov toimittajille.

https://uk.reuters.com/article/uk-eu-autos-emissions-germany/germany-to-back-30-percent-co2-cut-for-cars-vans-in-eu-talks-idUKKCN1M61K9
https://lez.brussels/en/content/affected-vehicles

STT

Kuvat:

Uusimmat

Näkoislehti

23.9.2020

Fingerpori

comic