Lounais-Häme

Autoliitto: talvinopeusrajoituksista pitäisi luopua – vastuu keliin sopivasta ajonopeudesta siirtyisi kuljettajan omalle harkinnalle

Autoliitto uskoo, että kun kuljettajat kokevat nopeusrajoitukset mielekkäiksi, niitä myös noudatetaan ja sääntökunnioitus paranee.
Autoliitto esittää, että talvinopeusrajoituksista pitäisi luopua kun uusi tieliikennelaki astuu voimaan.

Autoliitto ehdottaa, että Suomessa pitäisi luopua kokonaan talvinopeusrajoituksista. Nopeusrajoituksista voisi liiton mukaan luopa uuden tieliikennelain astuessa voimaan kesäkuussa 2020.

Uuden tieliikennelain myötä myös talvirenkaiden käyttövelvollisuus muuttuu keliperusteiseksi. Talvirenkaita on käytettävä marras-maaliskuun aikana, jos sää- ja keliolosuhteet sitä vaativat.

– Sama periaate tulisi ottaa käyttöön myös nopeusrajoitusten kohdalla eli talvirajoitukset olisivat voimassa, jos sää tai keli sitä edellyttää, Autoliiton liittovaltuuston puheenjohtaja Jukka Joutsjoki sanoo.

Liikenneturvan aluepäällikkö Rainer Kinisjärvi sanoo, että kaikki tutkimustulokset tukevat sitä, että talvinopeusrajoitukset vähentävät kuolemaan johtaneita liikenneonnettomuuksia.

– Tietenkin näitä asioita voidaan katsoa monelta kantilta, mutta tähän mennessä ei ole tullut mitään uutta tutkimustietoa siitä, etteivätkö talvinopeusrajoitukset vähennä vakavia onnettomuuksia. Siksi en näe mitään perusteltuja syitä, miksi rajoituksista pitäisi luopua, Kinisjärvi sanoo.

Liikenneturvakeskuksen johtaja, ylikomisario Dennis Pasterstein toteaa osaltaan, että nopeusrajoituksista johtaisi onnettomuuksien lisääntymiseen.
– Jos yhteiskunta on valmis maksamaan tämän hinnan, niin poliisihan vain valvoo sitä, että sääntöjä noudatetaan, hän heittää.

 

Lue myös: FL 23.10.: Talvinopeudet voimaan ennen viikonloppua

 

Matka-ajat lyhenisivät, uskoo Autoliitto

Autoliitto katsoo, että talvinopeusrajoitusten muuttaminen sää- ja keliperusteiksi lyhentäisi autolla kuljettavien matkojen matka-aikoja.

–Kun kaikkien muiden liikennemuotojen matka-aikoja pyritään lyhentämään, on kansantaloudellisestikin kestämätöntä olla pyrkimättä siihen tieliikenteessä, joka kattaa yli 90 prosenttia henkilöliikenteestä. Alennetut nopeusrajoitukset pidentävät niin henkilöautojen kuin pitkän matkan linja-autoliikenteen matka-aikoja, Joutsjoki toteaa liiton tiedotteessa.
Nykykäytäntö estää ohituskaistojen laillisen käytön

Suomen pääteillä on investoitu miljoonia euroja ohituskaistoihin, joiden laillinen käyttö estyy vaikkapa rekan ohituksessa talvinopeusrajoitusten aikana.

Esimerkiksi liikenneturvallisuuden mallimaassa Ruotsissa ei talvinopeusrajoituksia ole.

– Jokakeväiseen ja -syksyiseen nopeusrajoitusmerkkien vaihtamiseen käytettävät rahat ja työaika ovat pois teiden kunnossapidosta.

– Suomessa voitaisiin ottaa mallia vaikka Saksasta, jossa joillakin tieosuuksilla on kaksi nopeusrajoitusmerkkiä. Alempi on voimassa kelin ollessa huono. Kelin määrittäminen ei voi enää olla ongelma, jos vastaava määritelmä tulee myös rengassääntöihin, Joutsjoki lisää.

Arvo kuljettajan omalle harkinnalle

Liitto perustelee vaatimustaan myös sillä, että talvinopeusrajoituksista luopumalla vähennettäisiin kuljettajan tarvetta ajaa aina korkeinta mahdollista nopeutta, joka voimassa olevan rajoituksen mukaan on mahdollista.
Liiton mukaan rajoituksista luopuminen antaisi arvoa kuljettajan omalle harkinnalle.

–Tästä on hyviä kokemuksia Ruotsista. Kun rajoitukset koetaan mielekkäiksi, niitä myös noudatetaan ja sääntökunnioitus paranee. Tätä on Suomessakin kokeiltu hyvällä menestyksellä muuttuvilla nopeusrajoituksilla varustetulla ykköstiellä, jossa on ollut kelin salliessa vielä viikko sitten 120 km/h rajoitus. Tämä käytäntö tulisi ulottaa jo nyt koko tieverkolle, jossa on muuttuvat nopeusrajoitusmerkit käytössä, Autoliiton liittovaltuuston puheenjohtaja Jukka Joutsjoki sanoo.

Kinisjärven mukaan parempi vaihtoehto olisi se, että Suomessa olisi käytössä vaihtuva nopeusjärjestelmä. Se toimisi hänen mukaansa paremmin kuin se, että ajonopeuden valinta jätettäisiin täysin autoilijan itsensä päätettäväksi.

– Kieltämättä on turhauttavaa ajaa tällaisena syksynä ajaa samaa tietä, samoissa olosuhteissa talvinopeusrajoitusten mukaan, mutta edelleen väitän, että parempaan lopputulokseen päästään, kun meillä on käytössä ajonopeusjärjestelmä.

Dennis Pastersteinin mukaan talvinopeusjärjestelmästä luopuminen johtaisi siihen, että maanteillä nopeuserot kasvaisivat.

– Haaste tulisi siinä, että maantiellä osa ajaisi 140 kilometriä tunnissa, osa taas 70 kilometriä tunnissa, ja tällöin tiellä alkaa tapahtua. Jos ajonopeuserot ovat jopa 70 kilometriä tunnissa, niin vaaratilanteet esimerkiksi ohitustilanteissa kasvavat edelleen, hän sanoo.

 

Päivitetty 24.11.2018 klo 19:31

Täydennetty Liikenneturvan Rainer Kinisjärven ja Liikenneturvakeskuksen johtajan Dennis Pastersteinin kommenteilla.

Korjattu 25.11.2018 klo 18:05

Talvirenkaita on käytettävä marras-maaliskuun aikana, jos sääolosuhteet sitä vaativat. Jutussa luki aiemmin virheellisesti, että talvirenkaita voi tuolla aikavälillä käyttää.

 

 

Uusimmat