Lounais-Häme

Auttava chat ja puhelin nuorten tukena jouluna – Huolista ja kuulumisista saa kertoa kiireettömästi ja luottamuksella

Jos joulu tuntuu yksinäiseltä tai pelottaa, on luotettava aikuinen napin painalluksen päässä.

Joulu on monelle nuorelle yksinäistä ja levotonta aikaa, jolloin turvallisen aikuisen läsnäolon tarve korostuu.

Pelastakaa Lapset ry:n verkossa palveleva JouluManteli on jouluaattona lasten ja nuorten tukena jo 17. kertaa.

JouluMantelissa nuori voi keskustella muiden nuorten ja luotettavan aikuisen kanssa nimimerkin turvin.

– Nuorten tarve välittävän aikuisen kohtaamiselle näkyy voimakkaasti chat-palveluissa, mutta jouluna suurin osa palveluista on kiinni. JouluManteli on jo vuosien ajan ollut paikka, johon nuoret tulevat kertomaan kuulumisiaan ja myös vaikeammista asioista, erityisasiantuntija Antti Järventaus kertoo.

JouluManteli on avoinna usealla eri verkkoalustalla 24.12. klo 18–01.

Twitchin pelistriimi ja Momio-keskustelut ovat käynnissä klo 18–20 ja Netari-alustalla käytävä ryhmäkeskustelu klo 20–22.  Mahdollisuus kahdenväliseen keskusteluun on tarjolla klo 21–01.

Nuorten kanssa keskustelevat aikuiset ovat Pelastakaa Lapset ry:n työntekijöitä ja koulutettuja vapaaehtoisia.

Tarkemmat tiedot palveluista löytyvät JouluMantelin verkkosivuilta.

Lasten nuorten puhelin palvelee joka päivä

Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lasten ja nuorten puhelin palvelee joulun aikaan joka päivä.

Palvelussa vastataan puheluihin 23.12.–1.1. ja 6.1. kello 14–17. Muuten joululoman aukioloajat ovat normaalit eli maanantaista perjantaihin klo 14–20 ja lauantaista sunnuntaihin kello 17–20.

– Palvelun maksuttomuus ja aukiolo vuoden jokaisena päivänä ovat aina olleet lasten ja nuorten tärkeinä pitämiä asioita Lasten ja nuorten puhelimessa. Siksi onkin hienoa, että meidän vapaaehtoisten päivystäjien ansiosta palvelu on avoinna myös jouluna joka päivä, suunnittelija Heidi Holappa sanoo.

Lasten ja nuorten puhelin palvelee numerossa 116 111, ja sinne voi soittaa nimettömänä mistä tahansa aiheesta.

MLL:n kouluttamat vapaaehtoiset päivystäjät keskustelevat lasten ja nuorten kanssa kiireettä ja luottamuksellisesti.

Syksyllä toteutetussa lasten ja nuorten puhelimen tunnettavuuskyselyssä neljä viidestä vastasi suosittelevansa palvelua samankaltaisessa tilanteessa olevalle nuorelle.

– Kyselyn mukaan lapset ja nuoret arvostavat palvelussa sitä, että heidät otetaan tosissaan. Heille on tärkeää, että yhteydenottoon vastaava aikuinen on ymmärtävä ja ystävällinen ja että aikuinen kuuntelee juuri kyseistä lasta tai nuorta, Holappa sanoo. FL

Uusimmat

Näkoislehti

27.9.2020

Fingerpori

comic