Lounais-Häme

Avaako uuden tieliikennelain epäselvä tien määritelmä parkkisakkoriitojen Pandoran lippaan?

Uuden tieliikennelain ylimalkaisen tien määritelmän ennakoidaan johtavan pysäköintisakoista riitelyyn.
Onko esimerkiksi Verkatehtaan parkkialue Hämeenlinnassa uuden tieliikennelain mukainen tie vai ei? Aluetta valvoo yksityinen pysäköinninvalvoja, joka ei lain mukaan saisi toimia yleisellä tiellä. Kuva: Pekka Rautiainen
Onko esimerkiksi Verkatehtaan parkkialue Hämeenlinnassa uuden tieliikennelain mukainen tie vai ei? Aluetta valvoo yksityinen pysäköinninvalvoja, joka ei lain mukaan saisi toimia yleisellä tiellä. Kuva: Pekka Rautiainen

Uusi tieliikennelaki tuli voimaan Suomessa kesäkuun alussa.

Laki on joutunut jo tiukkaan testiin pysäköinninvalvonnan tiimoilta.

Nykyinen laki nimittäin mahdollistaa erilaiset näkemykset siitä, mikä on yleinen tie ja mikä on yksityinen tie. Näin ollen erilaiset näkemykset myös siitä, kuka voi valvoa pysäköintiä ovat mahdollisia.

Vanhassa tieliikennelaissa luki, ettei yksityiselle alueelle voi pysäköidä ilman kiinteistön omistajan lupaa. Uusi tieliikennelaki ei sano asiasta mitään.

Tämän ennakoidaan johtavan riitoihin yksityisen pysäköintiyhtiön määräämistä pysäköintimaksuista.

Tyksin pysäköintialueesta pohdintaa

Tien määritelmän vaikeus nousi otsikoihin heinäkuussa, kun Turun Sanomat kertoi Turun Yliopistollisen keskussairaalan pysäköintialueesta, jonka pysäköintiä valvoo tällä hetkellä yksityinen pysäköinninvalvontayritys.

Tämä on Turun Sanomien haastatteleman poliisitarkastaja Konsta Arvelinin mukaan uuden tieliikennelain vastaista, sillä Tyksin pysäköintialueella on liikennemerkkejä, eikä sinne ajoa ole rajoitettu, joten kyseessä on yleinen tie.

Yleisen tien pysäköinninvalvonnasta pitäisi vastata vain ja ainoastaan viranomaiset.

Tien määritelmä voi jäädä avoimeksi

Hämeenlinnan kaupunginlakimies Christer Brännkärr kertoo, että tien määritelmä saattaa joillekin jäädä hieman avoimeksi.

– Tien määritelmä on uudessa tieliikennelaissa kytketty vahvemmin muuhun tieliikennevalvontaan, joten pysäköinninvalvontaa ajatellen se voi olla hankalammin sovellettavissa.

Uudessa tieliikennelaissa tien määritelmä on seuraava: Tiellä tarkoitetaan yleisnimityksenä yleistä ja yksityistä tietä, katua, rakennuskaavatietä, moottorikelkkailureittiä, toria sekä muuta yleiselle liikenteelle tarkoitettua tai yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta.

Brännkärr ymmärtää sen, miksi tien määritelmä on lainsäädäntöä tehdessä jäänyt tällaiseksi.

– Lakipykälien kirjoittaminen on vaativaa, sillä ei voi ottaa kaikkia mahdollisia tekijöitä ja tilanteita huomioon.

Yksitysten yritysten tilanne epäselvä

Yksityisten pysäköinninvalvojayritysten asema on kaupunginlakimiehen mielestä juridisesti epäselvä.

– Kunnalliselle pysäköinninvalvojalle voi tehdä oikaisuvaatimuksen, joka käsitellään virkavastuulla, pysäköintivirhemaksun saatuaan. Mutta yksityisillä yrityksillä tämä ei ole mahdollista, sillä sitä vaativaa lainsäädäntöä ei ole, vaan asia käsitellään kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan välisenä erimielisyytenä

Brännkärr muistuttaa, että yksityisten pysäköinninvalvojien ansainta perustuu siihen, että autoilija pysäköi väärin yksityisalueelle tai ei noudata sen asettamia sääntöjä.

– Vaikka juridisesti yksityisten pysäköintifirmojen asema voi olla epäselvä, on niiden asettamien pysäköintisääntöjen noudattaminen käytännössä helppoa. Ja kun noudattaa niitä, ei myöskään saa huomautusmaksua. FL

KOMMENTTI: Laki määritellään vasta oikeudessa

Uutta tieliikennelakia kaupattiin suomalaisille kuukausien ajan käänteentekevänä luomuksena, joka tulee helpottamaan kaikkien elämää. Olit liikkeellä sitten autolla, polkupyörällä tai kumisaappailla.

On surkuhupaisaa, että etukäteen hehkutetun lain isoin ongelma on tien määrittelemisen vaikeus. Uudessa laissa tie määritellään väljästi ja epäselvästi.

Mielestäni yleisen tien tunnistaa siitä, että kunnallinen taho on asentanut sille liikennemerkit.

Nyt näyttää siltä, että tien määritelmä kirkastuu vasta siinä vaiheessa, kun joku riitauttaa yksityisen pysäköintifirman sakon ja menee eri oikeusasteissa niin kauas kuin riitakumppanilla riittää intoa.

Jokainen voi itse arvioida, onko sellainen tieliikennelaki hyvä, joka ei määrittele tietä.

Jussi Hietikko

Uusimmat

Näkoislehti

29.9.2020

Fingerpori

comic