Lounais-Häme

Berliiniläinen bagatelli Forssassa – Musica Kalevi Aho sai vieraita Saksasta

Hilpeää naurua kuuluu sivuhuoneesta. Naurajat ovat maailmankuulu Berliinin filharmoninen puhallinkvintetti, joka valmistautuu esittämään säveltäjä Kalevi Ahon uuden teoksen.

-Mietin saksaksi sopivaa sanaa, joka kuvaisi teoksen musiikkia, kertoo huilisti Michael Hasel ja löytää Googlesta sanalle käännöksen: solvaava.

Kerron, mitä sana tarkoittaa englanniksi ja soittajat nauravat.

-Ei, tuo se ei varmasti ole!

-Google petti, Hasel nauraa ja etsii uuden käännöksen: koominen. Se sopii paremmin

-Teoksessa on sen lisäksi myös ironiaa, soittajat miettivät.

-Kirjoita juttu ja kerro, mitä mietit siitä. Haluamme kuulla kuulijoiden mielipiteen, Hasel kehottaa ystävällisesti.

Festivaalin avausteos, Berliner Bagatelle pohjautuu kvintetin kunkin muusikon nimen musiikillisiin kirjaimiin. Niistä on tehty kullekin soittajalle oma soolokadenssi kappaleeseen.

“Berliiniläinen bagatelli” alkaa Ahon kuvailemalla hitaalla seesteisyydellä, joka katkoutuu äkillisesti musiikillisen liikenteen hyörinään. Sykkivät takapotkut säestävät kiihkeitä soolokadensseja, jotka kertovat kukin eri tarinan. Liike loppuu kuin kolariin, jonka aiheuttaa sekaan klarinetin muodossa surraava kimalainen.

Tero-Pekka Henell haastatteli muusikkoja esityksen jälkeen.

-Kun näin ensin teoksen nimen bagatelli, olin että mitäh? Kalevi? Hasel nauraa. Bagatelli tarkoittaa pientä, kevyttä instrumentaaliteosta. Aho on tunnettu lähinnä suurten orkesteriteosten säveltäjänä.

-Hienoin osuus teoksissa ovat kadenssit, kun neljä muuta soittaa rytmikuviota taustalla. Silloin meidän täytyy organisoida ja löytää oikeat hetket musiikissa, Hasel jatkaa.

Huomenna yhtyeeltä kuullaan vielä Ahon kaksi puhallinkvintettoa. Erityisesti kvintetossa nro 2 kuuluu muusikkojen mukaan se, että Aho on orkesterisäveltäjä.

-Se on kuin sinfonia, käyrätorvisti Fergus McWilliam kertoo.

-Minusta hän käyttää soittimien äärirajoja. Toisaalta hän luo paljon erityisiä värejä soittimista ja myös sulattaa niitä yhteen kokonaisuudeksi, miettii fagotisti Marion Reinhard.

Kvintetti kutsuttiin eilen mökille nauttimaan kauniista järvimaisemasta ja suomalaisesta luonnosta.

-Siellä illan rauhallisuudessa ja tyyneydessä kuulin, mikä inspiroi Kalevia säveltämään ensimmäisen puhallinkvinteton viimeisen osan. Ymmärsin. mistä siinä on kysymys, kertoo klarinetisti Walter Seyfarth.

McWilliam puolestaan miettii, että Sibeliuksen ja Ahon musiikillisessa kudoksessa on jotain samaa.

-Kun Sibelius tuli markkinoille, hänellä ei ollut sinänsä mitään uutta tarjottavaa, mutta koko hänen sävelkielensä oli erilainen kuin hänen edeltäjillään. Kalevi ei käytä kummallisia soittotekniikoita tai epämusiikillisia ääniä. Hän tekee sen, minkä muutkin ovat tehneet, mutta täysin omalla tavallaan. FL

Musica Kalevi Aho jatkuu tänään 30.6. Työväentalon musiikkisalissa klo 14. Puhallinsoittoa maailman huipulta -konsertissa musisoi jälleen Berliinin filharmoninen puhallinkvintetti.

 

 

Uusimmat