Lounais-Häme

Digi muutti lukio-opetusta: verkossa tarjotaan nyt kiinan ja japanin kursseja

Kun Juulia Laihorinteellä alkaa japanin tunti, hän avaa kotiläppärinsä ja kirjautuu Digiluokka-sivustolle. Sivustolla hän saa videoyhteyden japanin kielen opettajaansa sekä muihin kurssin oppilaisiin. Japanin kielen opetus kestää kerrallaan 90 minuuttia ja se tehdään suorana live-lähetyksenä.

Jos Laihorinteellä tulee asiaa opettajalle kesken tunnin, hän painaa sovittua kuvaketta, joka vastaa tunnilla viittaamista. Opettaja tietää, että Laihorinteellä on asiaa ja hän antaa opiskelijalle puheenvuoron.

 

Digitaalisuus tulee yhä vahvemmin osaksi myös lukio-opintoja.

Teknologian avulla opettaja ja opiskelija voivat olla fyysisesti eri paikoissa, mutta vuorovaikutteinen oppiminen on silti mahdollista videoyhteyden avulla.

Digitaalisesta oppimisesta onkin povattu pelastusta pienille lukioille, joilla ei ole resursseja tarjota itse monipuolista kurssivalikoimaa.

Forssan yhteislyseossa innostuttiin digitaalisesta live-opetuksesta, koska sen avulla kurssivalikoima saadaan entisestään kasvamaan. Kokeilussa ovat nyt japanin ja kiinan kielen kurssit, joita lukio ei pysty omin avuin tarjoamaan.

Forssan yhteislyseossa halutaan myös testata, miten digitaalinen oppiminen toimii. Ajatuksena on, että yhteislyseo voisi itse järjestää verkkokursseja myös muiden lukioiden käyttöön. Forssasta löytyisi osaamista ainakin lukuisissa kielissä, kuten venäjässä, espanjassa, italiassa, saksassa ja ranskassa.

 

Jos Forssan yhteislyseo alkaisi tarjota digikursseja valtakunnallisesti, kurssien opiskelijamäärät kasvaisivat. Kasvu olisi tervetullut ilmiö, koska Forssan seudun ikäluokat pienenevät.

-Toistaiseksi olemme pystyneet pitämään lukion kurssivalikoiman erittäin laajana. 15 vuoden päästä tilanne voi olla toinen, Forssan yhteislyseon rehtori Simo Veistola sanoo.

Digikokeilun taustalla on siis myös huoli Forssan seudun lukioikäisten määrän hupenemisesta.

Rehtori kaavaileekin, että tulevaisuudessa lukiot tekevät yhteistyötä laajasti eri toimijoiden kanssa.

-Yhteistyötä voitaisiin tehdä vaikka Wahren-opiston kanssa. Opistossa opetetaan esimerkiksi japania, jota nyt lukiolaiset opiskelevat Digiluokka-palvelun kautta.

 

Juulia Laihorinne ja hänen kurssikaverinsa ovat opiskelleet japania nyt neljä tuntia Digiluokka-palvelussa.

Ainakin tähän asti opetus on sujunut, eikä pahoja teknisiä ongelmia ole tullut vastaan.

-Tärkeintähän kurssissa on se, että siitä saa kurssimerkinnän, Forssan yhteislyseon opiskelija Eetu Nieminen sanoo.

Hän ehti opiskella japania puoli vuotta itsenäisesti, eikä itsenäinen opiskelu olisi hänelle mikään este nytkään. Hän päätti kuitenkin tarttua tilaisuuteen, kun lukion kautta tarjoutui mahdollisuus opiskella.

-Verkkokurssi tukee hyvin itsenäistä opiskelua ja näkyy vielä todistuksessa.

 

Myös opiskelijat Juulia Laihorinne ja Vilma Jylhänkangas ovat sitä mieltä, että verkkokurssia suorittaessa on tärkeää kyetä itsenäiseen työskentelyyn.

-Motivaatiota tarvitaan. Kursseilla mennään nopeasti eteenpäin ja tehdään paljon itsenäistä työtä. Jos joku kurssilaisista jää jälkeen, se ei vaikuta muiden opintoihin, Juulia Laihorinne sanoo.

Myös rehtori Simo Veistola myöntää, että digiopiskelu vaatii opiskelijalta erityistä keskittymistä.

-Kasvokkain tapahtuvassa opetuksessa kaikki ovat samassa tilassa läsnä. Kun opiskelee kotona koneen äärellä, on helppo tehdä kaikkea muuta kuin opiskella. Vaatii itsekuria, jotta voi osallistua verkossa järjestettävälle kurssille.

 

Rehtorin mukaan digi on kuitenkin tulevaisuutta. Se mahdollistaa laajan kurssitarjonnan, eikä kosketa pelkästään kielten opiskelua. Veistola suunnittelee, että Forssan yhteislyseossa voitaisiin jonakin päivänä tarjota esimerkiksi korkeakoulujen verkkokursseja lukiolaisille.

-Korkeakouluopinnot tulevat yhä voimakkaammin lukiolaisten arkeen. Myös meidän pitää lukiona valmistautua muutokseen. FL

 

Uusimmat

Fingerpori

comic