Lounais-Häme

Digi tulee kovaa vauhtia esiopetukseen

Siinä niitä nyt on, varsinaisia diginatiiveja. Nappaavat pöydältä tabletin ja lähtevät etsimään QR-koodeja ja niiden taakse piilotettuja tehtäviä. Painelevat älytaululle harjoittelemaan numeroiden tekoa. 
Mutta täysin sulavasti myös istuvat pöydän ääreen, ottavat kynän ja paperin eteensä ja alkavat täyttää tehtävälomaketta.
– Ei kynä missään nimessä ole kokonaan jäänyt opetuksesta pois, kyllä sitä täytyy myös osata käyttää. Mutta se ei ole enää ainoa vaihtoehto eikä jokaisessa oppimistilanteessa mukana, selventää lastentarhanopettaja Heli Laitila.
Laitila työskentelee Tammelassa Haituloiden päiväkodissa. Laitila pyrkii hyödyntämään digitekniikan tuomia mahdollisuuksia opetuksessa mahdollisimman paljon.
– Esiopetuksessa noudatetaan opetussuunnitelmaa, mutta se, miten suunnitelmaa toteuttaa, on opettajasta kiinni. Menetelmien valinnassa rajoituksena on ainoastaan opettajan osaaminen ja mielikuvitus.
– Itsekin täytyy tehdä aika paljon töitä, jotta oppii hyödyntämään laitteita ja ohjelmia. Onneksi omilta lapsilta saa kotona apua, Laitila naurahtaa.
Haitulat ovat hyödyntäneet teknologiaa muun muassa kuvaamalla kaikista kivoimman eskaripaikan, tekemällä omaa musiikkia ja kirjan joulukalenterin muodossa.
– Ensin lapset maalasivat kirjaan kuvat, jotka kuvattiin. Sitten niihin lisättiin lasten kertomat sadut. Yksi lapsista halusi lukea sadun ääneen niin että se nauhoitettiin. Kirjasta tuli interaktiivinen, Laitila kertoo.
Tabletit ja älylaitteet ovat jossain määrin tuttuja yleensä kaikille lapsille jo ennen esikoulua. Laitilan mukaan jokaisessa ryhmässä on yleensä aina joku, jolle laitteet ovat vieraampia, mutta taito karttuu nopeasti. 
Vanhemmiltakaan ei ole tullut negatiivista palautetta tietotekniikan käytöstä.
– Olemme pyrkineet vanhempainilloissa kertomaan, mitä laitteilla esikoulussa tehdään, eli että niillä ei suinkaan pelata pitkin päivää, Laitila huomauttaa.
Haituloiden päiväkodin esikoululaiset Elsi Hakala ja Linnea Takala käyttävät molemmat tabletteja myös kotona. He pelaavat opetuksellisia pelejä, harjoittelevat kirjaimia ja numeroita ja ottavat kuvia. Kaikesta ympärillään olevasta tekniikasta huolimatta tytöt tarttuvat usein myös perinteisiin työvälineisiin.
– Tykkään piirtää ja kirjoittaa ihan kynällä. R-kirjain on lempparini, Elsi kertoo.
Laitteiden käytössä ei ole esikoululaisille juurikaan haastetta.
– Aika helppoa se on. Minulla on kotona oma tabletti, jolla pelaan. Mutta aika usein se on hukassa, Vertti Koskelo tunnustaa. 
Vaikka laitteita ja sovelluksia esiopetuksenkin käyttöön on tarjolla pilvin pimein, ei kaikkea edelleenkään voi Heli Laitilan mielestä opettaa teknologian avulla.
– Sosiaaliset taidot ja kaveritaidot kehittyvät mielestäni edelleen parhaiten yhteisleikeissä ja yhdessä tekemisellä. Opetus painottuu esikoulussa tosi paljon myös näihin taitoihin. FL

Asiasanat

Uusimmat